D09
BEOBEO skrev:
Yttertaket följer takutsprånget vilket också bestämmer ytan på ovanvåningen.
Men vad jag är ute efter är var lagen medger ändring av bygglov och då särskilt när tiden för det femåriga lovet har passerat. Om man medger ändring av bygglov efter bygglovstiden om fem år, kan man ju i teorin bygga vidare på huset med endast det första bygglovet, eller?
Om han har lämnat in en slutanmälan, hur kan man då ta upp en ändring? Borde ju rimligtvis vara ett nytt bygglov för den ändringen... Eller beviljat i efterhand ( efter ny ansökan ) men då ska väl det utdömas någon form av byggavgift. Såvida han inte ändrat avvikelsen innan kommunen haft möte om ärendet.

Be om att få ut handlingarna om du vill läsa mer, annars brukar det funka att ställa frågor till politikerna.....

Du och din granne verkar ändå inte träffas för en kvällsfika men fråga dig själv vad du vill ha ut av det...

"man accepterar egen skada om man kan vålla den andre mer" är ganska långt framme på konfliktskalan och det finns inga vinnare... Bara ett tips...

Martin_B
elmont skrev:
Jag kan inte se BEOBEOs agerande med att kolla sin grannes bygglov som nått annat än ett försök att hitta nått fel som han kunde klaga på för att ställa till problem för grannen. Han klagade ju först sedan grannen klagat.
Klart det var ren hämnd :) fast det erkänner BEOBEO själv.

Vad jag är nyfiken på dock, är varför problemet uppstod från början. Dvs. VARFÖR grannen klagade på takutsprånget på 80 cm? Var det bara för att BEOBEO själv hade ändrat från 50 till 80 cm utan lov, eller var det av andra skäl?
Eftersom BEOBEO inte verkar vara för pigg på att svara på detta, så tolkar jag det som att BEOBEO hade ändrat måttet till 80 utan lov, och i så fall är det ju inte lika konstigt att grannen blev sne och anmälde detta.

Själv hade jag, precis som du skrivit förut elmont, satt mig vid ritbordet och börjat ändra takvinkel, höjt väggliv, etc. för att återfå förlorade centimeter.
Det BEOBEO skriver om "Max utnyttjad 45 grader", avslöjar att det är gott om utrymme för ändring. Med en sänkning av takvinkeln till 40 grader eller mindre, tillsammans med en förhöjning av vägglivet, lär han kunnat utöka utrymmet på övervåningen så det t.o.m blev större än med originalritningen där takfoten stack ut 80cm.
Själv tycker jag 50 cm är ordentligt mycket det.
Maxhöjd på 3,3 m låter ju extremt lite. Har taket verkligen 45 graders lutning så måste ju huset vara extremt smalt? Typ 2,5 m eller nåt? Låter märkligt. Eller så börjar taket redan vid marknivå? :D

Det måste vara byggnadshöjden som är 3,3m...inte byggnadens höjd.... ;)

Eller så är det någon som töjer på sanningen för att försöka stärka sitt "fall". Och än en gång GOD JUL på er ALLA.

Om det är så att BEOBEO har ändrat takutsprånget till 80cm och han måste ändra det, då låter det rimligt att grannen ska ta bort sina fönster.

Jag tycker du ska detta vidare BEOBEO.

God Jul

Lite bakgrund:

Jag har två fastigheter intill varandra. Den ena fastigheten är granne med den granne vars beslut om "ändring av bygglov" är beviljat av kommunen.

För ett par år sedan gick grannen in på min fastighet (den som inte gränsar med honom) och tog foton på fastigheten och gjorde en anmälan till kommunen. Anmälan handlade om att byggnadshöjden skulle vara för hög (3.3 meter enligt detaljplanen). Huset var under uppförande.

Jag ringde direkt grannen och frågade vad han var "ute efter". Till svar fick jag "...rätt skall vara rätt".

Kommunen beslutade om åtgärd eller vite. Jag överklagade beslutet till länsstyrelsen. Jag vann.

Nu är mitt andra hus under uppförande. Jag ansökte om att få takutsprång med 80 cm i bygglovet. Grannen gjorde erinran och menade att svensk standard SS 02 10 53 skulle följas. Jag ändrade i ritningarna och bygglov med byggnadshöjd 3.3 meter, 45 graders tak och takutsprång om 50 cm.

Grannen kallar de båda fastigheterna (i anmälan till kommunen) som två fula fyrbåkar.

Grannens utsikt påverkas inte av mina fastigheter. Jag blev trött på grannens anmälningar och bestämde mig för att titta på hans eget bygglov. Det som inte stämde överens med hans byggnation och hans bygglov var:

1. Bygglovet medgav 74 m2, han byggde 84 m2 (ironiskt nog med en mätbar veranda med takutsprång över 50 cm). Detaljplanen säger 80 m2.
2. Han byggde närmre mig än 4.5 meter.
3. Han inkom med färdigställandeintyget ett år efter utgången av det femåriga bygglovet.
4. Han satte in två extra fönster.
5. Byggde en toalett.

Hur kan kommunen bevilja ändring av bygglov sex år efter att bygglovstiden om fem år gått ut? Var finns det lagtext som verifierar det?

God fortsättning!

Jag tror med betoning på tror, att om det i efterhand visar sig finnas avvikelser från bygglovet, men som utförts i samband med lovets byggåtgärder, och om avvikelserna är sådana att kommunen kan godkänna dem (dvs. de skulle godkänts om de hade frågat), då hanterar man det som ett "byggfel". Och sådana är aqcceptabla. Att gå in och ändra i ett beviljat bygglov kan kommunen troligen göra hur länge som heslt. Men då alltså under förutsättning att utförandet skett i samband med ett beviljat bygglov.

Om du skall jäklas med grannen så är det väl det där om 4,5 m från gränsen och överytan, som borde ge bäst utdelning, Ägde du tomten när bygglovet beviljades, och blev du då inte tillfrågad så är bygglovet per definition ogiltigt. Alla avvikelser från detaljplanen skall resultera i ett "grannehörande", kommunen kan välja att godkänna även om grannen säger nej, men grannen skall höras innan bygglovet beviljas.

Nu har det kommit nya tidsregler iom. nya PBL, men jag är inte säker på att de gäller gamla bygglov.

Fast man borde aldrig godkänt något i efterhand utan att höra grannarna när det blev en förändring som ökade avvikelsen mot detaljplanen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.