När vi för två år sedan flyttade in i vårt hus från -54 berättade mäklaren att radonvärdet var för högt. Via mäklaren erbjöd säljaren oss lägre pris eller sanering. Vi valde sanering eftersom det då blev hennes ansvar. Innan vårt övertagande installerades en frånluftfläkt som bara tar luften under sulan. Då sulan är delad av en bärande sektion borrades två hål för rören.
När den nya mätningen presenterades kunde vi konstatera att värdena är långt under gränsvärdet. Jag tror kostnaden för det hela var 30000, något högt med tanke på den taffliga rördragningen men rören är snart dolda av snickerier.

Fläkten låter, den stör lite i ett rum. Tänk noga igenom var fläkten placeras så i slipper surt efter pga det.

Nu bor vi nästan radonfritt.

Jag skulle inte tveka ta en fight med Anticimex och deras agerande som expertkonsult är bedrövligt. De tar bra betalt för sina jobb och de ett ansvarsåtagande som du ska åberopa. Ge dig inte!

Och glöm det där med att ta prover. Vi har en mellanvägg i källaren med svag blåbetong, ingen blåbetong i övrigt. Man kan ju inte borra sönder vart enda lättbetongelement. En konsult som mäter väggarna med en riktig mätare (inget från ebay alltså), sen skriver han under på vad som mätts och vilka åtgärder som rekommenderas. Det skulle jag vilja ha om jag var köpare.
Dessutom om köparen ska känna sig trygg så vill det nog till att det är en extern konsult som gör jobbet. I annat fall kan du ju bara ta bort några gummilister runt fönstren och slänga in en mätapparat i en kartong i garaget, sen säger du att du har mätt i huset och "se så bra resultat det blev". Nej, hempulade radonmätningar i samband med försäljning ger jag inte mycket för.

Vi fick en gratisbesiktning av Anticimex när vi tog en villahemförsäkring på ett hus vi just köpt. Mannen som kom och gjorde "besiktningen" var väl snarare en Anticimexförsäljare än en besiktningsman. Protokoll skrev han i alla fall, där huset fick utmärkt betyg. Några månader senare upptäckte vi fuktskador i golv och vägg på ett ställe som sedan har kostat oss en hel del att åtgärda. Visst, vi borde ha tagit in en seriös besiktningsman innan - en som med rätta kunskaper och några stickprov med en fuktmätare troligen hade hittat den något dolda skadan. Att gå på Anticimex var sannolikt meningslöst, besiktningen var en gratis snabbesiktning, och det fanns friskrivning i protokollet.

Att Anticimex ägnar sig åt det här för att sälja kan man möjligen förstå, men varför försäkringsbolagen
stödjer det är obegripligt.

Otroligt egentligen. När man tecknar en försäkring borde de ju vara riktigt stränga (för sin egen skull, minimera risken för att behöva betala ut ersättning). Inte släppa igenom fel. Men han hade kanske inte kompetensen att hitta felen.
Vi bokade Anticimex när vi köpte hus men avbokade, minns inte exakt varför, men de var i alla fall någon eller ett par tusenlappar dyrare än de andra.

Vilket år är huset byggt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.