För 9 månader sedan köpte jag och min sambo ett litet hus med friköpt tomt på landet (genom mäklare.) Fastigheten har ett avtalsservitut för vattentäkt. I bilagan till köpekontraktet har säljaren angivit att vattnet delas med grannen (2000 kr /år). När året nu börjar gå mot sitt slut och vi skulle betala till grannen svarar denne att det priset (2000 kr) endast var en överenskommelse med den tidigare ägeren (dvs säljaren) och att han skulle fundera över vad vi skulle betala för vattnet. Jag replikerar då med att vi har en rätt till vattnet i form av ett servitut. Det har vi inte alls menar grannen.

Det visar sig att säljaren av vårt hus fram tills för ca 10 år sedan har använt sig av brunnen ditt fastighetens servitut är knutit för husets vattenförsörjning. Efter flera problem med vattnet i form av en närapå sinande brunn samt väldigt aggressivt vatten kopplade säljaren, efter muntlig överenskommelse med grannen, in husets vattenförsörjning till grannens nygrävda brunn.

Jag ser det som att 3 tydliga fel har begåtts:
1. Huset har ett servitut för vattentäkt, dock har aldrig säljare eller mäklare upplyst om att vattnet idag tas från annan källa utan servitut utan endast att kostnaden för vatten uppgår till 2000 kr/år.

2. Brunnen som servitutet gäller (men ej är i bruk) har tenderat att sina under sommarmånaderna samt bedömts som väldigt aggressivt. Detta har inte upplysts om.

3. Avgiften som säljaren har betalat till grannen skulle denne nu "tänka igenom".

Vi sitter alltså här med en osäker vattenförsörjning och är beroende av grannens välvilja.
Vad tror ni vänner? Vad har vi för rättigheter utifrån ovanstående?

Tacksam för all hjälp

O
Inte mycket till rättigheter, detta är din skyldighet att kolla upp innan köp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.