1 111 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Sälja bostadsrättslägenhet privat
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Hej
Jag har en köpare på min lägenhet och undrar hur jag ska göra med kontraktskrivning. De finns säkert mallar att ladda ner på nätet. Alternativet är att gå till en mäklare som skriver avtalet åt oss för ett par tusen kronor. Är det något mer man gör än att skriva avtal med tillträdelsedatum, köpeskilling osv?
Jag har en köpare på min lägenhet och undrar hur jag ska göra med kontraktskrivning. De finns säkert mallar att ladda ner på nätet. Alternativet är att gå till en mäklare som skriver avtalet åt oss för ett par tusen kronor. Är det något mer man gör än att skriva avtal med tillträdelsedatum, köpeskilling osv?
sök här efter min gamla tråd, fast då var det: köpa brf privat
Det var en HSB förening och vicevärden hjälpte till att skriva ut papper som jag och säljaren fyllde i gemensamt.
vi avtalade inte om nått utöver det som stog i HSB papperen, både han och jag tyckte det mesta var självklart med städning tillträde osv
Var en tvättmaskin som han tala om att inte ingick och när allt var klart talade han om att han glömt säga att det fanns en inkopplad bänkdiskmaskin i ett underskåp
Ja just det, jag betalade 10% i handpenning, säljaren mailade mig sina kontouppgifter och och skrev lite att det avsåg handpeng på lgh
Det var en HSB förening och vicevärden hjälpte till att skriva ut papper som jag och säljaren fyllde i gemensamt.
vi avtalade inte om nått utöver det som stog i HSB papperen, både han och jag tyckte det mesta var självklart med städning tillträde osv
Var en tvättmaskin som han tala om att inte ingick och när allt var klart talade han om att han glömt säga att det fanns en inkopplad bänkdiskmaskin i ett underskåp
Ja just det, jag betalade 10% i handpenning, säljaren mailade mig sina kontouppgifter och och skrev lite att det avsåg handpeng på lgh
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Är det denna:
http://hotpot.se/Pdf/hsb-brf-overlaatelse-avtal.pdf
http://hotpot.se/Pdf/hsb-brf-overlaatelse-avtal.pdf
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Sen undrar jag hur beskattningen kommer att vara. Vi ska alltså sälja lägenheten och kommer göra en vinst i och med det. Samtidigt så köper vi ju ett hus som är många gånger dyrare än lägenheten. Har hört att förr kunde man skjuta upp beskattningen av vinsten men att man inte kan de längre, trots att man köper mkt dyrare boende. Vad gäller?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Du kan fortfarande skjuta upp reavinsten, men staten tar numera ränta på pengarna som du är "skyldig". Jag tror att det fortfarande är rimligt fördelaktigt att skjuta upp skatten. EN stor fördel är också att de pengarna blir ju del av kontantisatsen vid köpet av nästa boende, och kan göra skillnaden i att lyckas hålla sig under 85% belåning.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Men är det en avbetalning av själva skatten man gör då? Eller amorterar man den ? Hur stor procentuell kostnad är det, betalar man den per år eller månad?hempularen skrev:Du kan fortfarande skjuta upp reavinsten, men staten tar numera ränta på pengarna som du är "skyldig". Jag tror att det fortfarande är rimligt fördelaktigt att skjuta upp skatten. EN stor fördel är också att de pengarna blir ju del av kontantisatsen vid köpet av nästa boende, och kan göra skillnaden i att lyckas hålla sig under 85% belåning.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det är en ren ränta (ingen armortering) på det belopp du skulle ha betalat i skatt. Beloppet räknas ut i samband med din deklaration, så man kan säga att den betalas en gång per år. Jag kan inte räntesatsen (men har uppfattat det som skapligt fördelaktigt). Titta på skatteverket.se regler och belopp ändras ofta, så det är bäst att titta på uppdaterad information.
Klicka här för att svara