D09
Köper en bil hos en bilhandlare i borås.

Bilen verkar ok och vi köper den.

När vi kommit hem har sambon reagerat på att motortempgivaren Inte rört sig. Bilhandlaren har då stängt och klockan är sent på kvällen. Fläkten går inte igång och mätte yttertempen på ventilkåpan och den uppsteg till ca 130grader.

Kontaktar bilfiman dagen efter ( idag ) och reklamerar felet. dom hänvisar till att bilen såldes för under 14000 kronor och då är det ingen garanti. ( jag köpte bilen för 10500kr )
Likaså mumlade hon om att dom sålde bilen åt en privatperson, inget som nämndes vid affären.

Vad gäller? Bilen är fin i övrigt, jag vill att dom lagar felen, dvs gör bilen brukbar.

Tackar för snabb respons då dom ska ringa tillbaka då det fanns kunder i butiken ( jag är tydligen inte kund längre )

O
Börja med att kolla kvittot.... Står det någonting om att dom sålt bilen åt en privatperson?
Jag har för mig att en bilhandlare måste lämna garanti...

D09
Ha ha nu när jag kollar kvittot så står det inte företagets namn utan jerry anders rasmus och hans personnummer.

Sedan står det under " har sålt en ford focus i bef skick"

Dom har inte nämnt felet eller att det är åt en privatperson

D09
Kan man hitta kopplingen mellan punkt 19 och 20 i konsumentköpslagen?

D09 skrev:
Ha ha nu när jag kollar kvittot så står det inte företagets namn utan jerry anders rasmus och hans personnummer.

Sedan står det under " har sålt en ford focus i bef skick"

Dom har inte nämnt felet eller att det är åt en privatperson
Då blir det svårare, då är det ju befintligt skick som gäller....

Sent from my HTC Desire S using Byggahus

D09
12. Fel som fanns vid köpet - konsumentköplagen
Fråga: Vad är enligt konsumentköplagen ett fel?

Svar: Ett fel i lagens mening (köprättsligt fel) föreligger om bilen vid köpetillfället avviker från vad som angivits i varudeklarationen eller om den är i sämre skick än vad som kan anses vara normalt med hänsyn till bilens pris, ålder och körsträcka. Det sistnämnda innebär att det som anses vara ett köprättsligt fel på en nyare bil kan anses som ett normalt fel på en äldre och billigare bil. Alla fel betraktas alltså inte som köprättsliga fel. Säljaren har endast ansvar för köprättsliga fel.
Fel som inträffar inom 6 månader efter leveransen ansvarar säljföretaget för om det inte kan visa att felet inte var ursprungligt. Säljföretaget ansvarar inte heller för fel inom 6 månader om felets art är sådant att det är orimligt att hävda att det fanns redan vid leveransen.

D09
I annonsen uppges bilfirman, i annonsen framgår att det är "fint skick"

• ImageUploadedByByggahus.se1354036710.759893.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1354036721.125018.jpg
    Skapa konto
  • ImageUploadedByByggahus.se1354036730.170338.jpg
    Skapa konto
D09
Uppmätte tempen på vemtilkåpan.

• ImageUploadedByByggahus.se1354036932.717616.jpg
    Skapa konto
Ni borde läst kvittot noga INNAN ni lämnade företaget.
"Fint skick" är luddigt och kan knappast betyda att bilen är helt felfri. Ni verkar ju nöjda med bilen i övrigt och då skulle ni kanske själva fixa felet. Kan kosta betydligt mer av både kraft, humör och pengar, innan ni får bilfirman eller nämnd privatperson att avhjälpa felet.

Känns oseriöst att annonsera ut bilen från bilfiram och sälja den där utan att berätta att den säljs av privatperson...

D09
Sant, skulle läst kvittot. Trodde givetvis människan som satt mitt emot mig skrev företagets namn.

Jo, får erkänna av att jag var stressad av att ha 2 små ungar i bilen utanför och klockan var mycket och dom inte fått mat, missade den detaljen.

Känns inte ok att man ska acceptera när bilsäljaren beter sig såhär, var tvungen att ta lån för att hjälpa min sambo vars egna bil råkat ut för ett växellåderas. Ska man bli stående med en helt obrukbar bil och gilla läget... Känns ganska långt bort just nu då jag är trött på allt strul som dyker upp hela tiden.....

Hade säljaren sagt felet så hade man haft en rimlig chans att åtgärda...

Dom har inte hört av sig än och lär förmodligen inte göra det heller verkar det som... Ska iaf skicka en skriftlig reklamation

D09 skrev:
Uppmätte tempen på vemtilkåpan.
Är detta verkligen anmärkningsvärt hett? Nu är jag ingen bilmekaniker men nog brukar det fräsa rätt gott om man får vatten på en varm motor. Det är inte så att bara temperaturmätaren/-givaren är trasig?

Någon som vet mer om normala ventilkåpstemperaturer kan väl kommentera?

D09
1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.
Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen.

Säljaren har samma ansvar vid förmedling, alltid något.

D09
Hörde på jobbet att en utvändig temp bör inte överstiga 80grader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.