3 113 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Vem står på vår sida?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Detta gäller. Om inte markfirman har förändrat markhöjden mer än tillåtet. Då ligger ansvaret hoss totalisen. De skall bygga muren så att den klarar markfukt. Dvs de skall bekosta ombyggnad!!
Ts har väl inte klargjort vem som har fyllt jord och satt platonmattan på baksidan av muren?Villa vista skrev:
Det behöver ju inte vara gjort av totalentreprenören?
roland53 skrev:
Jordfyllning och platonmattor är gjorda under totalentreprenöres ansvar = han har fakturerat -
Sen är det ironiska i den här historien att det är stenläggaren som totalentreprenören haft att göra jobbet ;-)
En stor anledning att vi valde just stenläggaren för jobbet var för att minimera just en sån här situation...
Ett mycket säreget resonemang, ifall du sammanfattar motparten korrekt.Kattmatte2 skrev:
Har stenläggaren (alt. ni själva) höjt marknivån mer än vad entreprenören avsåg? I annat fall kan jag inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur man lägger sten så att regnstänk vållar större ska än om regnet fallit på naken jord.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Det är irrelevant, vem som har gjort marken så länge +höjden på marken är oförändrad. En fasad eller mur skall vara konstruerar så att den klarar stänk och avvisar markfukt, annars är den felkonstruerar och då är felet totalisen. Färgen är troligen inget fel på, det är konstruktionen som suger fukt vilket gör att färgen släpper, troligen finns risk för frostsprängning vilket gör att putsen kommer släppa.roland53 skrev:
Om ni nu ville minimera risken för sådant här trassel så undrar jag varför ni anlitade stensättaren själv och inte tog det genom den som hade totalen??Kattmatte2 skrev:
Det spelar ju ingen som helst roll VEM du anlitar, utan HUR denne anlitas.
Vad du kan göra nu är att antingen ta in en expert/besiktningsman eller jurist. (om du inte lyckas övertala någon/bägge att ta på sig ansvaret)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden