5 817 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Juridik Försäkringskassan
Sida 1 av 2
Min sambo fick idag besked från försäkringskassan om att vi fick avslag från havandeskapspenning, detta pga man anser inte att hennes yrke är tillräckligt slitsamt och att man anser inte att hennes smärtor medför en nedsatthet av arbete upp till en 1/4 del.
Problemet är att hon har foglossning, kan knappt gå, tar hjälp av kryckor och sover knappt längre.. hon försökte jobba så länge som möjligt men det blev tillslut omöjligt då hon jobbar som lokalvårdare som bär hinkar, damsugare, trapport upp o ned och det är ett jäkligt högt tempo normalt. Hon är idag hemma 100 % och har ändå ont.
Vi tycker att det är för jävligt o att försäkringskassan gjort helt fel, funderar på att kontakta en advokat direkt för att få ett snabbt slut på det hela, men vill ändå stämma av innan vilka chanser man har, finns det någon erfarenhet här inom detta och hur gick man tillväga för att få igenom det? vilka argument användes?
Några timmar sen jag läste brevet från försäkringskassan men är fortfarande :@q(;^
p:@
Hjälp tack!!!
Problemet är att hon har foglossning, kan knappt gå, tar hjälp av kryckor och sover knappt längre.. hon försökte jobba så länge som möjligt men det blev tillslut omöjligt då hon jobbar som lokalvårdare som bär hinkar, damsugare, trapport upp o ned och det är ett jäkligt högt tempo normalt. Hon är idag hemma 100 % och har ändå ont.
Vi tycker att det är för jävligt o att försäkringskassan gjort helt fel, funderar på att kontakta en advokat direkt för att få ett snabbt slut på det hela, men vill ändå stämma av innan vilka chanser man har, finns det någon erfarenhet här inom detta och hur gick man tillväga för att få igenom det? vilka argument användes?
Några timmar sen jag läste brevet från försäkringskassan men är fortfarande :@q(;^
Hjälp tack!!!
Jag har för mig att jag läst något för några dagar sedan att försäkringskassan fått bakläxa i liknande fall. Ett par googleträffar nedan, du kan säkert hitta fler.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5799219.ab
http://www.aftonbladet.se/wendela/article7873490.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5799219.ab
http://www.aftonbladet.se/wendela/article7873490.ab
Bigfoot har rätt de har fått på käften i exakt likande fall som då kan anses vara prejudikat. Men man behöver inte advokat i första fallet. Om ni int ehar läkarintyg så skaffa det samt hänvisa till de fallen ovan så borde det gå vägen (får vi hoppas).
Foglossning är inget skoj säger sambon (vi har tre kottar).
Foglossning är inget skoj säger sambon (vi har tre kottar).
Tackar =)
Jodå, vi har läkarintyg o intyg från arbetsgivaren att det inte går att omplacera så när man läser försäkringskassans regelverk så känns det ju verkligen som hon uppfyller detta så att det räcker o blir över åt resten också...
Jodå, vi har läkarintyg o intyg från arbetsgivaren att det inte går att omplacera så när man läser försäkringskassans regelverk så känns det ju verkligen som hon uppfyller detta så att det räcker o blir över åt resten också...
Hon ska ha sjukskrivning, inte havandeskapspenning.
De svamlar om att "graviditet är i sig ingen sjukdom", men de har missat att tolka orden "i sig" som enligt min (och som jag uppfattar det även lagförfattarnas mening) innebär att de besvär man kan få av en graviditet kan vara sjudom.
Dvs vid en normal graviditet ska man jobba, men tillstöter kopmlikationer som tex foglossning så ska man vara sjukskriven. Hennes läkare måste skriva ett bättre intyg, där det framgår att hon måste använda kryckor för att ta sig fram och därför är oförmögen att utföra sitt arbete, som innebär många lyft och mycket bärande och flyttande.
Själv är jag "tjänsteman" jag fick ju förståss jobba hela tiden trots foglossning, fick dock en massa hjälpmedel för att sittra bekvämare. Men så fick jag en blodpropp. De tyckte jag kunde jobba ändå, men jag förklarade att jag var tvungen att ha benet på skrivbordet för att det inte skulle göra ont och eftersom jag var gravid i nionde månaden var det då helt omöjligt att nå tangentbordet.
Det är inte sjukdomen, eller vilka besvär man har som är avgörande, utan ARBETSFÖRMÅGAN, det är vad man måste trycka på. Man kan inte städa med kryckor oavsett orsaken till kryckorna, så fråga gärna om hon hade varit tvungen att jobba om hon hade gipsat ben.
Jag fick till och med min ej gravida men något ålderstigna och därför rätt ograciösa FK-handläggare att lägga upp benet på skrivbordet. Hon nådde inte heller tangentbordet i den ställningen ...
De svamlar om att "graviditet är i sig ingen sjukdom", men de har missat att tolka orden "i sig" som enligt min (och som jag uppfattar det även lagförfattarnas mening) innebär att de besvär man kan få av en graviditet kan vara sjudom.
Dvs vid en normal graviditet ska man jobba, men tillstöter kopmlikationer som tex foglossning så ska man vara sjukskriven. Hennes läkare måste skriva ett bättre intyg, där det framgår att hon måste använda kryckor för att ta sig fram och därför är oförmögen att utföra sitt arbete, som innebär många lyft och mycket bärande och flyttande.
Själv är jag "tjänsteman" jag fick ju förståss jobba hela tiden trots foglossning, fick dock en massa hjälpmedel för att sittra bekvämare. Men så fick jag en blodpropp. De tyckte jag kunde jobba ändå, men jag förklarade att jag var tvungen att ha benet på skrivbordet för att det inte skulle göra ont och eftersom jag var gravid i nionde månaden var det då helt omöjligt att nå tangentbordet.
Det är inte sjukdomen, eller vilka besvär man har som är avgörande, utan ARBETSFÖRMÅGAN, det är vad man måste trycka på. Man kan inte städa med kryckor oavsett orsaken till kryckorna, så fråga gärna om hon hade varit tvungen att jobba om hon hade gipsat ben.
Jag fick till och med min ej gravida men något ålderstigna och därför rätt ograciösa FK-handläggare att lägga upp benet på skrivbordet. Hon nådde inte heller tangentbordet i den ställningen ...
Först måste man skilja på havandeskapspenning som man får pga arbetet, oavsett hur den gravida själv mår, och sjukskrivning. Och här har FK tydligen ansett att arbetet din sambo har inte kvalificerar henne för hp. Att hon har ont gör inte att hon har rätt till just hp. Däremot kan hon bli sjukskriven precis som "vem som helst" och det bör hon ta upp med sin läkare först och främst.
Själv har jag fått havandeskapspeng på 100% trots att jag mått prima, men mitt jobb var omöjligt att klara som höggravid.
Själv har jag fått havandeskapspeng på 100% trots att jag mått prima, men mitt jobb var omöjligt att klara som höggravid.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Byråkrater -suck !!
Jag tror som några ovan skriver - hänvisa till sjukskrivning pga besvär - inte havandeskapspenning - om nu inte överklagandet går i land.
De fyrkantiga byråkraterna tittar nog inte ovanför sina skrivbord och ser bara att hon inte uppfyller deras mall för HP - att hon sen inte kan jobba pga foglossning och tänkte dom inte på
/K
Jag tror som några ovan skriver - hänvisa till sjukskrivning pga besvär - inte havandeskapspenning - om nu inte överklagandet går i land.
De fyrkantiga byråkraterna tittar nog inte ovanför sina skrivbord och ser bara att hon inte uppfyller deras mall för HP - att hon sen inte kan jobba pga foglossning och tänkte dom inte på
/K
Hon blev sjukskriven =) , tyvärr så försökte ju hon jobba så länge som möjligt med en sjukskrivning som började på 25 % , när arbetsgivaren tog all 25 % på ett o samma tillfälle så blev d värre o 50 % sjukskriving, arbetsgivaren tog all ´% på samma tillfälle osv Nu har försäkringskassan endast betalt ut det som hon fått på läkarintyget men hon fick ju vara hemma hela dagar när arbetsgivaren lade fördelningen fel så nu håller vi på o reder ut det..
Ok,tror att jag förstått MEN det är fortfarande sjukskrivning som gäller för din sambo.
Jag var sjukskriven i 2 månader till 100% och tycker att det är förjävligt att man blir behandlad av fk beroende på vilken handläggare man får!!
Min handläggare ringde mig i förra veckan för att ifrågasätta om jag verkligen KAN börja jobba de 50% som jag tjatade mig till. Och eftersom jag utöver att ha en högrisk graviditet även har foglossning så föreslog hon att fk skulle betala för taxiresor till och från jobbet under de dagar jag jobbar(men det tackade jag nej till,trivs bra med bussen),så nog finns det vettiga människor på fk.
Jag var sjukskriven i 2 månader till 100% och tycker att det är förjävligt att man blir behandlad av fk beroende på vilken handläggare man får!!
Min handläggare ringde mig i förra veckan för att ifrågasätta om jag verkligen KAN börja jobba de 50% som jag tjatade mig till. Och eftersom jag utöver att ha en högrisk graviditet även har foglossning så föreslog hon att fk skulle betala för taxiresor till och från jobbet under de dagar jag jobbar(men det tackade jag nej till,trivs bra med bussen),så nog finns det vettiga människor på fk.
Jag arbetar i fältet, på sjukhussidan.
Ovan finns en del missförstånd, och som en del skriver måste man skilja på havandeskapspenning och sjukskrivning. Havandeskapspenning vid ett så pass tungt arbete som städare skulle inte jag tycka var det minsta konstigt. Men inte heller att hon blir sjukskriven för svår foglossning. Man kan diskutera det byråkratiska med hurvida foglossning är en sjukdom eller inte, det är ju egentligen fysiologiskt ..
Nåväl. När hon väl är sjukskriven så har arbetsgivaren ett långtgående ansvar. Vid delsjuksrivning är det (i detta fall) helt ohållbart att placera all frånvaro i sänder, då tanken ju självklart är kortare arbetspass! Arbetsgivaren får göra om och göra rätt. Dock så kan hon självklart inte själv öka sin sjukskrivning till 50%, utan detta kräver kontakt med sjukskrivande doktor först för nytt intyg, vilket med fördel kan ske över telefon. Det omvända är dock ok! Hon kan komma överens om tex 75% sjukskrivning med läkaren, för att sedan arbeta 25-75%. Justering kräver endast kontakt med arbetsgivaren och FK.
Ovan finns en del missförstånd, och som en del skriver måste man skilja på havandeskapspenning och sjukskrivning. Havandeskapspenning vid ett så pass tungt arbete som städare skulle inte jag tycka var det minsta konstigt. Men inte heller att hon blir sjukskriven för svår foglossning. Man kan diskutera det byråkratiska med hurvida foglossning är en sjukdom eller inte, det är ju egentligen fysiologiskt ..
Nåväl. När hon väl är sjukskriven så har arbetsgivaren ett långtgående ansvar. Vid delsjuksrivning är det (i detta fall) helt ohållbart att placera all frånvaro i sänder, då tanken ju självklart är kortare arbetspass! Arbetsgivaren får göra om och göra rätt. Dock så kan hon självklart inte själv öka sin sjukskrivning till 50%, utan detta kräver kontakt med sjukskrivande doktor först för nytt intyg, vilket med fördel kan ske över telefon. Det omvända är dock ok! Hon kan komma överens om tex 75% sjukskrivning med läkaren, för att sedan arbeta 25-75%. Justering kräver endast kontakt med arbetsgivaren och FK.
Tiden går fort och lillgrabben är snart 3 år 😳😳😳Anna_H skrev:
Kommer inte ihåg om jag nämnde det men det blev sjukskrivning.
Egentligen är det mer fördelaktigt att bli sjukskrivning då man får ersättning fram till födseln, istället för 10 dagar innan.