Kort sagt: en regelrätt camping kräver en hel del tillstånd, men enstaka övernattningar (som tex midsommarfesten mina föräldrar är på vartannat år och som säkerligen stör grannarna) får man tåla.

• Gilla
Mogg och 1 till
  • Laddar…
Håller med föregående inlägg.

En störning som skulle anses inkräkta på hemfriden måste vara mycket kraftig och av karaktären personligt trakasseri om störningen härrör från mark bortom fastighetsgränsen. Så jag tror inte att hemfridsargumentet håller.

Det finns ett rättsfall från Värmland som handlade om att en privatperson ordnat en enkel grillplats på honom tillhörig strandmark där naturligtvis strandskydd råder. Extra graverande var att han hade slagit gräs med lie runt grillplatsen. Domen även efter överklagande blev att grillplatsen skulle bort.

Inte heller hade han fått ta grövre ved än kvistar att elda med. Professor Bertil Bengtsson har definierat ved. Inte ens markägaren får ta ved utanför tomtplatsen såvida marken inte ingår i lantbruk eller tillhör kategorin särskilt stor (bostads)fastighet med rätt till vedtäkt. Alla åtgärder kräver tillstånd från länsstyrelse. Hur många som bryr sig är en annan sak.

Jag ska låta polisanmäla mig själv för att jag medgivit röjning av slånbuskage på min fastighet. en del av fastigheten används som allmän badstrand jämte injtilligande betesmark. Lantbrukaren/ägaren till betesmarken röjde slån och då kom buskarna på min mark bort också. Badstranden är sanktionerad av kommunen som bl a ordnat toalett och arrenderar mark för parkering. men det innebär inte frikort att röja 50 kvm slånbuskage på angränsande mark som tillhör bostadsfastighet. Där råder strandskyddets biotopskydd. Inget får röras utan tillstånd - oavsett vad lantbrukaren får göra på marken intill.

Så i den anordnade grillplatsen med betongröret är möjligtvis tveksamt eftersom röret inte har något syfte i lantbruk -men det blirbara en fråga om strandskydd råder. Att rätt många tältar på åkern ibland är en annan sak. Tas det upp avgifter eller finns andra kännetecken på organiserad camping?

Redigerat:
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
För att anknyta till ursprungsfrågan, vad gäller?
Om diskussionen med grannen måste avgöras mha Vad som gäller, så har båda förlorat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.