7 190 läst ·
54 svar
7k läst
54 svar
Tvist med tvättmaskinsreparatör
Sida 1 av 4
Min tvättmaskin la av mitt i ett program. Jag kontakta försäkringsbolaget som sa åt mig att göra en reklamation till tillverkaren. Tillverkaren hänvisade mig till en firma som de använder. Jag kontaktar firman som skickar ut en kille som konstaterar att det är styrkortet, han ska kontakta tillverkaren om reklamation.
Någon vecka senare ringer han upp och säger att tillverkaren står för nytt kort om jag betalar arbetskostnaden på 875;-. Jag går med på detta.
Två månader senare dyker det upp en faktura på 1875;- i brevlådan. Jag skickar ett mail till bolaget som reparerat maskinen och säger att vi har kommit överens om 875:- Per telefon och att jag gärna betalar detta, men inte 1875:-.
Får till svar : Hej
Kostnad för kort är skickad till Whirlpool. Vår minimidebitering vid ett kundbesök är 950:-, i detta ingår förutom framkörningskostnad även en timmes arbete. Vår timdebitering är 550:-. På dessa priser tillkommer moms
Som Ni ser på den bifogade arbetsordern så är det en total tidsåtgång på 2,5 timmar á 550:-. Detta innebär 950:- plus 1,5 timmar á 550:- eftersom en timme ingår i grundkostnaden. Detta ger sammantaget 1775:- plus moms.
Det blir 2218,75:- inklusive moms. Eftersom teknikern på det bilagda underlaget som han bifogat arbetsordern, samt på själva arbetsordern skriver "Jobb 1875:-" har vi debiterat
detta istället för den egentliga upplupna kostnaden 2218,75:-. Teknikern har ju även via telefon informerat Er om de 1875:-.
vi emotser betalning på utskickad faktura.
Dessa kostnader har jag inte tidigare blivit informerad om så de hat jag ingen lust att betala, kan jag komma undan med att bara betala 875:- och bestrida resten?
Någon vecka senare ringer han upp och säger att tillverkaren står för nytt kort om jag betalar arbetskostnaden på 875;-. Jag går med på detta.
Två månader senare dyker det upp en faktura på 1875;- i brevlådan. Jag skickar ett mail till bolaget som reparerat maskinen och säger att vi har kommit överens om 875:- Per telefon och att jag gärna betalar detta, men inte 1875:-.
Får till svar : Hej
Kostnad för kort är skickad till Whirlpool. Vår minimidebitering vid ett kundbesök är 950:-, i detta ingår förutom framkörningskostnad även en timmes arbete. Vår timdebitering är 550:-. På dessa priser tillkommer moms
Som Ni ser på den bifogade arbetsordern så är det en total tidsåtgång på 2,5 timmar á 550:-. Detta innebär 950:- plus 1,5 timmar á 550:- eftersom en timme ingår i grundkostnaden. Detta ger sammantaget 1775:- plus moms.
Det blir 2218,75:- inklusive moms. Eftersom teknikern på det bilagda underlaget som han bifogat arbetsordern, samt på själva arbetsordern skriver "Jobb 1875:-" har vi debiterat
detta istället för den egentliga upplupna kostnaden 2218,75:-. Teknikern har ju även via telefon informerat Er om de 1875:-.
vi emotser betalning på utskickad faktura.
Dessa kostnader har jag inte tidigare blivit informerad om så de hat jag ingen lust att betala, kan jag komma undan med att bara betala 875:- och bestrida resten?
Verkar som om det finns två muntliga avtal här, dels ett där de lovade 875 kr, och nu ett annat när de påstår sig ha informerat om 1875 kr. Finns ju väldigt många felkällor här, kan någon ha hört fel, har teknikern glömt ringa men inte vågat berätta om detta för kontoret, som tror att du har mottagit informationen, har man sagt fel, osv osv. Denna diskussion hade jag ganska ofta med min fru kring olika saker som vi hade uppfattat olika, som t.ex. när någon skulle komma hem, vem som skulle laga mat en viss dag osv osv. Jag konstaterade efter ett antal tröttsamma diskussioner med henne där båda med dåres envishet ville ha det till att den andre hörde fel och att jag själv absolut inte hade hört fel, att dylika diskussioner är meningslösa för det är helt omöjligt att bevisa vem som hade rätt/fel. Dock är jag betydligt mer pragmatisk än min fru, men dessa diskussioner blev mer sällsynta efter vi såg på saken på det sättet. Finns ju även en rolig scen om detta i Solsidan där Alex efter att ha tröttnat på att få skit för att han uppfattat saker fel, istället spelar in samtalen, och då få skit för det istället, oavsett om han hade rätt eller inte.
Summa summarum: Då inget går att bevisa, förlika. Nästa gång, kräv skriftlig offert, även om det är krångligt.
/S
Det är bara att betala 875:- och bestrida resten.
Är du säker på din sak har du ingen anledning att vika dig. Konsumentskyddet är såpass starkt att företagaren måste kunna bevisa sin version eller åtminstone kunna visa att din version är orimlig. Det kan de givetvis inte. Fallet är mer eller mindre givet till din fördel i en civilrättslig process, låt firman driva ärendet så långt de önskar. Du behöver ingen advokat för ett såpass enkelt ärende, du kan företräda dig själv om det mot förmodan skulle gå till domstol.
Du gjorde din bedömning om det var värt med reparation eller ej utifrån uppgifterna från reparatören. Ett bra argument i en process kan vara att du var noga med att ta reda på priset eftersom reparation låg på gränsen till att vara värd att göra. Hade det handlat om mer pengar hade du istället köpt en tvättmaskin på Blocket.
Är du säker på din sak har du ingen anledning att vika dig. Konsumentskyddet är såpass starkt att företagaren måste kunna bevisa sin version eller åtminstone kunna visa att din version är orimlig. Det kan de givetvis inte. Fallet är mer eller mindre givet till din fördel i en civilrättslig process, låt firman driva ärendet så långt de önskar. Du behöver ingen advokat för ett såpass enkelt ärende, du kan företräda dig själv om det mot förmodan skulle gå till domstol.
Du gjorde din bedömning om det var värt med reparation eller ej utifrån uppgifterna från reparatören. Ett bra argument i en process kan vara att du var noga med att ta reda på priset eftersom reparation låg på gränsen till att vara värd att göra. Hade det handlat om mer pengar hade du istället köpt en tvättmaskin på Blocket.
De skriver också att minkostnad för kundbesök är 950:-. Det är kanske så, men detta berätta dom inte för mig, jag räknade inte med någon kostnad eftersom jag gjorde en reklamation till tillverkaren och ansåg att de borde stå för kostnaden. Jag var även i kontakt med mitt försäkringsbolag och eftersom 875 var mindre än min självrisk så lade de ner ärendet. Nu hade jag tjänat ett par hundralappar om jag utnyttjat försäkringen.
Reparatören talade svenska med brytning så det kan hända att han har sagt fel, men det känns inte heller troligt för hans svenska var såpass bra. Jag upprepade dessutom summan så om den inte stämde borde han ha reagerat. Dessutom känns det inte som att jag kan klandras om deras reparatören säger fel. Det är ju det dom säger jag utgår ifrån.
Reparatören talade svenska med brytning så det kan hända att han har sagt fel, men det känns inte heller troligt för hans svenska var såpass bra. Jag upprepade dessutom summan så om den inte stämde borde han ha reagerat. Dessutom känns det inte som att jag kan klandras om deras reparatören säger fel. Det är ju det dom säger jag utgår ifrån.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jag funderade också över det där med reklamationen i förhållande till konsumentköplagen. Nu vet vi ju inte omständigheterna, hur gammal är maskinen osv.
Maskinen var precis över 2 år gammal så jag hade ingen garanti kvar. Vid kontakt med försäkringsbolaget sa dom åt mig att göra en reklamation, då jag har 3 år på mig att göra detta. Tillverkaren hänvisade till reparatören. Jag var nöjd med att betala arbetskostnaden eftersom garantin var utgången och jag var osäker på om min reklamation ens skulle godkännas av tillverkaren.
Jag kanske ska kolla med tillverkaren om de inte betalat för tiden också men bolaget försöker fakturera mig för den tiden också..
Jag kanske ska kolla med tillverkaren om de inte betalat för tiden också men bolaget försöker fakturera mig för den tiden också..