Om en entreprenör förstör/skadar ett träd på offentlig mark riskerar dom böter upp till miljonen o då behöver det inte vara en storslagen ek vi pratar om!
Det var ju en som tyckte att kommunens träd skymde/lövade på hans tomt för mycket så han sågade ner trädet o blev i domstol dömd till 250.000:- i böter.
Här är det inte tal om någon "olycksam" skada utan systematisk, indirekt, ödeläggelse och olovligt nyttjande på/av er tomt o ska ses som det oavsett vad du framöver ska göra på din tomt. Ovanpå så har dom gjort detta utan ert medgivande (att få nyttja tomten) Alla entreprenörer vet om att man inte får göra så här! Det är liksom A o O i skolboken!
Som privatperson vet man inte hur sånt här ska hanteras o man riskerar att bli "lurad" av entreprenörer/kommun o jag tror många har så blivit! Man ska nog inte se det så att entreprenören är särskilt generös utan att han snarare vill komma billigt undan med sitt erbjudande!
Kontakta ditt försäkringsbolag, dom borde kunna ge er den juridiska hjälp ni behöver! Gör det omgående!
Lycka till!
mvh

Värdefulla kommentarer, jag skall orientera mig med mitt f-bolag. Känner nog att om återställningen blir bra och vägen blir av på ett bra sätt kan jag vara nöjd - men det kan nog löna sig med en backup plan om dom väljer att blåsa mig...

Kommunen har gått med på vägen! Om kvaliteten blir bra motsvarar det offerten på 250tkr som vi fått. Nog nöjd med den lösningen.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Det hade ändå varit av intresse att fått se bilder före och efter. Om inte annat för att se hur mycket de hade förstört.

ImageUploadedByByggahus.se1384758999.637068.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1384759021.920248.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa bilder är på huvudytan samt hålet i gärdsgården, på den senare bilden hade vi tidigare helt igenvuxet med träd/buskage utan insyn från granne, lite annarlunda nu...,

Mikael_L
Hemmakatten skrev:
På den mark där de tunga maskinerna har kört är marken komprimerad och ingenting kommer att växa pga brist på syretillförsel. Har du träd som står på den marken eller i närheten kommer de förmodligen att dö inom 3-5 år. Begär att kommunen luckrar upp jorden (gräver en (gräv)skopa ner och vänder upp och ner på jorden).
Hmmm, väldans vanskligt att försöka luckra upp jorden runt träd mha grävskopa. Jag tror risken att skada rötter så trädet tar skada/dör är mångdubbelt risken att den komprimerade marken skadar trädet.
I alla fall om vi snackar uppvuxna träd. Små nyplanterade är säkert mer känsliga för alltför packad mark.

Oj då....

Hemmakatten
Jag menade inte att man ska gräva nära runt existerande träd. Där får framtiden utvisa huruvida de klarar sig eller inte. Utan jag tänkte mer på den mark som nu är nerkörd och all växtlighet borta, den jorden borde man göra något åt innan man planterar något.

Mikael_L
OK, då förstår jag.

Jag missuppfattade hur du menade. :o

Och till TS.
Ja, jag tror det är rätt väg att gå. Att få något i utbyte som ersättning, t.ex. att dom gör i ordning er infartsväg som annars skulle innebära xx kr i kostnad.
Gjort är gjort, och det är ju surt att det hänt. Men i sådana här lägen måste man blicka framåt för att inte lida ännu mer.
Och får man en schysst deal så får det vara bra nog.

Visst reparerar dom även stengärsgårn?

Redigerat:
Hemmakatten
Det är nog lätt att missförstå eftersom jag skriver mycket från mobilen (och har en ganska ny liten skitmobil med mindre skärm än den förra) och orkar därmed inte vara så utförlig som jag borde vara.:o

Redigerat:
O
Hemmakatten skrev:
Det är nog lätt att missförstå eftersom jag skriver mycket från mobilen (och har en ganska ny liten skitmobil med mindre skärm än den förra) och orkar därmed inte vara så utförlig som jag borde vara.:o
Dagens ilandsproblem, nr 327 :D

Att betänka är också att en del av den här skadan kanske ändå hade uppstått vid ditt bygge eftersom du hade behövt ha en del maskiner där. Så om du kan trösta dig med det så låter ju en "gratis" väg som en ganska bra kompensation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.