Jag har varit i kontakt med tillverkaren om varför jag får stå för arbetskostnaden om reklamationen gick igenom. Det KUNDE vara för att det var en goodwill. Men han kunde inte svara på om det verkligen var en goodwill, det kunde bara reparatören tala om. Stod på mig och ville tala med någon som hade hand om reklamationen och kunde svara på om de var goodwill eller ej. Detta var han inte hjälpsam med. Jag kunde få skicka in en skriftlig förfrågan men väntetiden var 10 veckor så han avrådde mig. Jag sa att jag hade gott om tid och gärna ville göra detta.
Förövrigt riktig otrevlig kundtjänst och jag fick tjata mig till alla svar och uppgifter.

Men vad skulle dom ha sagt? Sanningen.... "sorry kära kund men du gick på en riktig blåsning"

Som sagt... utanför garantitiden ska man reklamera till säljaren. Gissa varför whirlpools kundtjänst känns otrevlig- de har ju hjälpt dig mer än vad de behöver, och sen har du mage att ringa och tjafsa. ..

sunqan skrev:
Som sagt... utanför garantitiden ska man reklamera till säljaren. Gissa varför whirlpools kundtjänst känns otrevlig- de har ju hjälpt dig mer än vad de behöver, och sen har du mage att ringa och tjafsa. ..
Det har hänvisat till en reparatör, som skickar en för hög faktura. Jag undrar varför de inte står för arbetskostnaden om det nu är en godkänd reklamation, exakt hur gör det att denne herre i skolåldern har rätt att vara otrevlig mot mig menar du? Menar du att kundtjänsten till företaget jag köpt en maskin för tusentals kronor inte kan svara på en enkel fråga utan att vara otrevlig?

Nimajneb skrev:
Men vad skulle dom ha sagt? Sanningen.... "sorry kära kund men du gick på en riktig blåsning"
De kunde svarat på frågan om det var en reklamation eller en goodwill, eftersom det var det jag undra.

Jag hitta precis detta på Arn :
"
Det är konsumenten som ska bevisa att ett fast pris avtalats
Sverker anlitade ett företag och kom muntligt överens om ett pris. När han fick en faktura med ett högre pris än det som de muntligt avtalat och företaget inte gick med på att dra av på priset vände han sig till ARN. ARN konstaterade att det är konsumenten som ska bevisa att ett lägre pris avtalats och att priset annars ska vara skäligt. Sverker kunde inte bevisa att ett lägre pris avtalats och kravet på prisavdrag avslogs eftersom nämnden ansåg att priset var skäligt."

Det talar ju inte alls till min fördel tycker jag.

stake skrev:
Det har hänvisat till en reparatör, som skickar en för hög faktura. Jag undrar varför de inte står för arbetskostnaden om det nu är en godkänd reklamation, exakt hur gör det att denne herre i skolåldern har rätt att vara otrevlig mot mig menar du? Menar du att kundtjänsten till företaget jag köpt en maskin för tusentals kronor inte kan svara på en enkel fråga utan att vara otrevlig?
Du missar poängen.
Du har inte köpt nånting alls av whirlpool. Du har köpt av en återförsäljare.
Ditt köpeavtal är mellan dig och återförsäljaren.
du har valt att gå förbi återförsäljaren med din reklamation, och vänt dig till tillverkaren.
Tillverkarens åtaganden gäller gentemot återförsäljaren, och de upphör iom garantitidens utgång.
Det enda som gör att de kan få ett åtagande gentemot dig, är om åf har upphört, då kan du vända dig till dem med din reklamation (enligt kkl).

Irrelevant. Du har reklamerat en vara enligt kkl. Ärendet avser en tjänst, och då gäller konsumenttjänstlagen. En reparation till följd av en reklamation under kkl kan aldrig helt plötsligt hänföras till ktjl.

Tack för alla kloka ord sunqan, Du har varit till stor hjälp!

Betalade 875:- och bestred resterande. Bolaget gick med på detta eftersom det var ord mot ord, och kreditera resten av fakturan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.