1 790 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
HJÄLP med ABS 09 + Bas U / P
Hej
ska bygga nytt hus i sommar/höst, Köpt en materialsats av myresjöhus, och kontrakterar mina egna u.e. eftersom jag själv jobbar inom byggbranchen. Dock har jag lite funderingar.
Vi skriver ett abs09 med varje u.e. MEN Snickarn håller för samordningen av VVS och Grund . Inte av resterande u.e.
- Hur skiver jag ett ABS 09 då? Eftersom det är mer än 1 entrepenör där ?
Problem nr2.
Min snickare har ej Bas U / P . Hur fasen löser man bas U/P då?
Kan jag vara det själv? Vad krävs?
ska bygga nytt hus i sommar/höst, Köpt en materialsats av myresjöhus, och kontrakterar mina egna u.e. eftersom jag själv jobbar inom byggbranchen. Dock har jag lite funderingar.
Vi skriver ett abs09 med varje u.e. MEN Snickarn håller för samordningen av VVS och Grund . Inte av resterande u.e.
- Hur skiver jag ett ABS 09 då? Eftersom det är mer än 1 entrepenör där ?
Problem nr2.
Min snickare har ej Bas U / P . Hur fasen löser man bas U/P då?
Kan jag vara det själv? Vad krävs?
För att vara bas U krävs utbildning. Bas P som står för projektering biten av bygget kräver också utbildning, är huset inte färdigt projekterat? Isåfall är det Myresjöhus som ska vara Bas P. Du får som du säger skriva ABS09 med varje entreprenör och tydlig göra i respektive kontrakt vilka förhållanden som råder. Det kan bli mycket samordning som krävs av er då ni väljer att handla upp entreprenörerna själva. Har ni otur kan ni bli beskyllda för att inte gjort det ena än det i rätt tid med förseningar som följd. En totalentreprenad med exempelvis byggaren gör att ni slipper detta ansvar.
Just punkten med samordning är väl det som oftast ställer till problem vid "byggen", Det är inte helt lätt att i god tid veta när "nästa" moment ska utföras. Och alla yrkesgrupper måste i god tid få ett datum spikat så dom kan planera in sina insatser, för dom sitter knappast och väntar på att bli "inkallade" utan har andra lika viktiga jobb att sköta.
Vi köper enbart materialleverans av MH. Så har svårt att tro att de står som bas p. Eller?
Ang. Samordningen. Så ser jag inga problem med det då det är hantverkare jag jobbar dagligen med som ska bygga mitt hus. Men förstår resonemanget.
Ang. Samordningen. Så ser jag inga problem med det då det är hantverkare jag jobbar dagligen med som ska bygga mitt hus. Men förstår resonemanget.
Klicka här för att svara