tompaah7503 skrev:
Men rent konsumenträttsligt undrar jag vad som gäller, om hantverkaren kommer med annat material än beställt och lovordar att det är bättre/billigare/för kundens bästa och det sedan visar sig att det inte är sant. Som lekman/beställare måste man väl kunna lita på hantverkarens ord och avsikter?
Arbeten ska ju vara fackmannamässigt utförda, kolla i 4§ konsumenttjänstlagen, där kan du finna en del intressant.

På lawline finns lite ytterligare info som jag tror du kan ha nytta av: http://lawline.se/answers/17197

Steg ett är ju att bestrida fakturan i sin helhet. Förhoppningsvis så tar entreprenören tag i saken och ser till att det hela blir fixat. Vill de bråka så kan de ju försöka skrämmas med kronofogden (vilket är meningslöst eftersom kfm inte tar i stridiga fodringar), eller försöka gå vidare till tingsrätten. Börjar de hota med det så kan man överväga sin position.

Man ska absolut inte bestrida hela fakturan om man inte har fog för att betrida hela beloppet!

fundera ut vad det kommer att kosta att fixa dammen med ny duk o grus o grävning mm.
sedan skulle jag lägga på typ 50% till för övriga oförutsägbara kostnader.
Det beloppet skulle jag hålla inne!

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
En uppdatering,
hon höll inne med betalning som motsvararde ungefär det som daugaard skrev ovan och satte deadline till 10.e januari. Detta tyckte konsumentvägledaren var generöst men vi tyckte att det var så mycket helg emellan. Dagen innan deadline var de "klara" och fyllde bädden med vatten, då läckte den givetvis som ett såll igen. Sen kom vintern och allt frös.
Nu när det har töat är VVS-firman på det igen, har inte riktigt hängt med sista turerna än men tror att dels nivåregleringen i utloppet är felaktigt utfört, utöver det så läcker också utloppet samt även inloppet. Det är tydligt att firman har bekymmer med täta genomföringar i dammduk... Än så länge har hon inte betalt restbeloppet så ekonomiskt är det "rätt okej" men så klart påfrestande att hålla på tramsa med hantverkare i all oändlighet.

Tack för alla goda råd hittils!!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Alltid trevligt med en uppdatering, trist att det inte är löst ännu

Göran.W
Här http://www.vattenliv.nu/ finns en massa genomförningar och lim som är användbart till en damm.
Misstänker dom jobbar med "standard" saker från grossisten och det funkat uppenbarligen inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.