1 833 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
lån & amontering
vi vet faktiskt inte hur det brukar fungerar med lån så mycket men lära oss .
vi fick förslag av banken att dela lånet till 3 .
572 000 rörligt 2,20% ränta
572 000 bunden 2 år 2,48%
573 000 bunden 4 år 3,20
han hade lovat för mindre på 4 åringen faktiskt ha sa 2,79 men men
men nu vi har väntat för att se hur mycket ska betala varje månad, så nu jag kollar att det står så här!!
Räntan på ditt lån är bunden i 3-månadersperioder. varför 3 mån? är det inte bättre att betala varje månad?
en annan fråga sist när jag var på banken jag bad honom att amortera på bunden ränta som är i 4 år då den är högre ränta. är det rätt att välja amortera på bunden?? betalar man något extra??
vi fick förslag av banken att dela lånet till 3 .
572 000 rörligt 2,20% ränta
572 000 bunden 2 år 2,48%
573 000 bunden 4 år 3,20
han hade lovat för mindre på 4 åringen faktiskt ha sa 2,79 men men
men nu vi har väntat för att se hur mycket ska betala varje månad, så nu jag kollar att det står så här!!
Räntan på ditt lån är bunden i 3-månadersperioder. varför 3 mån? är det inte bättre att betala varje månad?
en annan fråga sist när jag var på banken jag bad honom att amortera på bunden ränta som är i 4 år då den är högre ränta. är det rätt att välja amortera på bunden?? betalar man något extra??
Den löpande räntan är oftast för 3 månaders-perioder. Det har ju och göra med att man ska kunna göra hyffsade prognoser för sin kvartalsekonomi. Det är kanske dock intressant främst när det rör större belopp.
Vilket eller vilka lån du vill amortera på skall du ju kunna styra själv, men ofta väljer nog banken att amorteringen skall gå på det lån med kortast bindingstid eller minst summa, men det kan säkert variera. Bäst är helt enkelt att ta denna diskussionen med din bank istället.
Huruvida du skall binda eller ej är ju upp till dig själv. Det beror ju dels på vad du har för placeringar som kan förränta mellanskillnaden mellan rörlig-bunden ränta. Samtidigt handlar det ju om hur stort spel ni har i er ekonomi, d.v.s. om ni klarar räntehöjningar, i så fall skall ni ju ha rörligt.
Vilket eller vilka lån du vill amortera på skall du ju kunna styra själv, men ofta väljer nog banken att amorteringen skall gå på det lån med kortast bindingstid eller minst summa, men det kan säkert variera. Bäst är helt enkelt att ta denna diskussionen med din bank istället.
Huruvida du skall binda eller ej är ju upp till dig själv. Det beror ju dels på vad du har för placeringar som kan förränta mellanskillnaden mellan rörlig-bunden ränta. Samtidigt handlar det ju om hur stort spel ni har i er ekonomi, d.v.s. om ni klarar räntehöjningar, i så fall skall ni ju ha rörligt.
Att binda på flera olika löptider är bankens högsta önskan, eftersom det gör det svårt att byta bank.
Om det är svårt att byta bank, så har man ett dåligt förhandlingsläge, och får sämre räntor.
Tänk när tvååringen i ditt exempel löper ut och du ska förhandla nytt. Banken behöver inte ge dig någon rabatt alls, för du kan ändå inte byta bank
Om det är svårt att byta bank, så har man ett dåligt förhandlingsläge, och får sämre räntor.
Tänk när tvååringen i ditt exempel löper ut och du ska förhandla nytt. Banken behöver inte ge dig någon rabatt alls, för du kan ändå inte byta bank
Precis. När vi köpte hus så såg vår bankman väldigt besviken ut när vi valde att inte dela upp lånet trots alla argument för att dela upp det som han drog fram. Ett betydligt bättre sätt att hantera svängningarna i räntan är att utgå från en räntesats (t.ex. 5%) och sedan sätta in motsvarande den summan på ett sparkonto, och sedan betala ränta + amortering från det kontot. Går räntan över 5% så går ni back på kontot, men betalar fortfarande lika mycket från lönen till ränta. Detta om ni har rörlig (3 mån) ränta.
SE UPP med hur länge er ränterabatt på det rörliga lånet gäller. Vissa banker ger bara 6 månader (swedbank när vi frågade) medans andra ger 24 mån (SEB när vi frågade). Bankerna hoppas givetvis att du inte ska orka byta bank när de försämrar dina villkor.
SE UPP med hur länge er ränterabatt på det rörliga lånet gäller. Vissa banker ger bara 6 månader (swedbank när vi frågade) medans andra ger 24 mån (SEB när vi frågade). Bankerna hoppas givetvis att du inte ska orka byta bank när de försämrar dina villkor.
HenrikP skrev:Att binda på flera olika löptider är bankens högsta önskan, eftersom det gör det svårt att byta bank.
Tänk när tvååringen i ditt exempel löper ut och du ska förhandla nytt. Banken behöver inte ge dig någon rabatt alls, för du kan ändå inte byta bank![]()
jag jag har tänkt på det. han hade lovat oss mindre än så i 4 åring men inte gjort .
men vem sa att jag kommer att binda 2 åring igen?? jag låter den också vara rörligt
I allmänhet försvinner ränterabatten efter ett år, men i vårt fall har det bara varit att ringa eller hälsa på vår bankman för att få tillbaks den. Gäller bara att kolla upp det.pelpet skrev:
Klicka här för att svara