2 748 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Deklaration plus kvitton
(Ligger tråden i fel forum får någon gärna flytta den)
Hejsan.
Sålde mitt hus förra året och gjorde vinst.
Köpte ett nytt bra mycket dyrare hus än det jag hade tidigare.
Gjorde en hel del renoveringar i huset som jag sålde, men hittar bara kvitton för ca 30.000 :/
En del saker som jag kommer på att jag gjorde.
Bergvärme
Nya vatten och avlopp i hela källaren och ut till den kommunala.
Golvvärme i hela källaren
Nya dörrar, golv och tapeter på "markplan"
Nya mattor och porslin m.m. på toaletten
Nya fönster på källarvånigen.
Tilläggsisolerade vinden.
Allt är inte ädlre än max 2-4 år gammalt.
Säkert nått mer småfix som jag inte kommer på.
Men nu hittar jag inga kvitton och X:et säger att hon inte heller har några kvitton kvar.
Så nu undrar jag hur 1000an gör jag nu när jag ska deklarera. Kan jag uppskatta hur mycket jag lagt ut och pruta neråt till det billigare hållet, för jag har ingen aning på den exakta summan :/
//Mvh Burman
Hejsan.
Sålde mitt hus förra året och gjorde vinst.
Köpte ett nytt bra mycket dyrare hus än det jag hade tidigare.
Gjorde en hel del renoveringar i huset som jag sålde, men hittar bara kvitton för ca 30.000 :/
En del saker som jag kommer på att jag gjorde.
Bergvärme
Nya vatten och avlopp i hela källaren och ut till den kommunala.
Golvvärme i hela källaren
Nya dörrar, golv och tapeter på "markplan"
Nya mattor och porslin m.m. på toaletten
Nya fönster på källarvånigen.
Tilläggsisolerade vinden.
Allt är inte ädlre än max 2-4 år gammalt.
Säkert nått mer småfix som jag inte kommer på.
Men nu hittar jag inga kvitton och X:et säger att hon inte heller har några kvitton kvar.
Så nu undrar jag hur 1000an gör jag nu när jag ska deklarera. Kan jag uppskatta hur mycket jag lagt ut och pruta neråt till det billigare hållet, för jag har ingen aning på den exakta summan :/
//Mvh Burman
Moderator
· Stockholm
· 57 858 inlägg
Du kan alltid yrka på avdrag, även för de kostnader du inte hittar kvitton på. Men det är viktigt att du skriver på deklarationen något i stil med att kvitton saknas för åtgärd x, y och z och hur stort beloppet är som du saknar kvitton för. Det är då viktigt att det du påstår är sant, att du alltså faktiskt har haft kostnaden. Det skall inte gå att få avdrag för arbetskostnader om kvitton saknas. Och om du yrkar avdrag för ex. bergvärmeinstallation, men huset visar sig ha direktel, så riskerar du inte bara skattetillägg, utan även åtal.
Så länge du är öppen med att kvitton saknas så kan skattemyndigheten avslå ditt yrkande. Men om du inte anger att kvittona saknas så kan du åka på straffskatt (40%).
När det gäller en del av sakerna du tar upp så är det ju så stora kostnader att det låter märkligt med saknade kvitton/fakturor (det kommer nog skattemyndigheten också att tycka). Kan du inte be firmorna ifråga om kopior på fakturorna? Detta borde du väll ha fått Rot för också?
Du bör väl kunna hitta spår av betalningarna i dina bankutdrag på nätet?
Så länge du är öppen med att kvitton saknas så kan skattemyndigheten avslå ditt yrkande. Men om du inte anger att kvittona saknas så kan du åka på straffskatt (40%).
När det gäller en del av sakerna du tar upp så är det ju så stora kostnader att det låter märkligt med saknade kvitton/fakturor (det kommer nog skattemyndigheten också att tycka). Kan du inte be firmorna ifråga om kopior på fakturorna? Detta borde du väll ha fått Rot för också?
Du bör väl kunna hitta spår av betalningarna i dina bankutdrag på nätet?
Jag gjorde en bilaga med allt jag hade gjort...redovisade öppet vad jag hade kvitton eller inte på...
Ring även Skatteverket om tips och råd...det går utmärkt att vara anonym om man så vill...
Ring även Skatteverket om tips och råd...det går utmärkt att vara anonym om man så vill...
Jag och min fru var i en liknande situation för nåt år sedan.
Efter samtal med skatteupplysningen fick jag rådet att yrka på avdrag för de kostnader som jag ansåg mig ha haft och dessutom, under "övriga upplysningar", ange att "jag saknar kvitton/fakturor för delar av kostnaderna".
Varken jag eller frugan blev granskade, men det var också enkelt för skatteverket att se att både boytan och taxeringsvärdet fördubblats, kanske ansåg de att detta var bevis nog och att kostnaderna var rimliga i förhållande till detta.
Efter samtal med skatteupplysningen fick jag rådet att yrka på avdrag för de kostnader som jag ansåg mig ha haft och dessutom, under "övriga upplysningar", ange att "jag saknar kvitton/fakturor för delar av kostnaderna".
Varken jag eller frugan blev granskade, men det var också enkelt för skatteverket att se att både boytan och taxeringsvärdet fördubblats, kanske ansåg de att detta var bevis nog och att kostnaderna var rimliga i förhållande till detta.
Tack för alla tips.
Jobbar själv som snickare och har kompisar/släkt som är rörisar, elektriker m.m. så vi har gjort en hel del arbetsbyten med varandra, men allt matrial m.m. har jag ju köpt men kan inte hitta kvittorna. förutom borrningen.
1 pärm är spårlöst borta, får gå igenom hela huset en 3e gång och se om jag finner den.
Hade hela huset utspritt hos kompisar/föräldrar när jag sålde det förra innan jag fick tillträde till det andra huset på annan ort, så nog kan pärmen finnas nånstans men ingen har sett till den eller lådan som jag hade huspapper m.m. i
Jag o exet hade gemensamt konto där vi satte in pengar när vi skulle göra nått, men jag ser det inte nu när jag lever själv. Måste nog ha tagigt bort det kontot när jag löste ut henne.
Får ringa till skatteverket å höra hur jag ska göra men tack för alla tips.
Jobbar själv som snickare och har kompisar/släkt som är rörisar, elektriker m.m. så vi har gjort en hel del arbetsbyten med varandra, men allt matrial m.m. har jag ju köpt men kan inte hitta kvittorna. förutom borrningen.
1 pärm är spårlöst borta, får gå igenom hela huset en 3e gång och se om jag finner den.
Hade hela huset utspritt hos kompisar/föräldrar när jag sålde det förra innan jag fick tillträde till det andra huset på annan ort, så nog kan pärmen finnas nånstans men ingen har sett till den eller lådan som jag hade huspapper m.m. i
Jag o exet hade gemensamt konto där vi satte in pengar när vi skulle göra nått, men jag ser det inte nu när jag lever själv. Måste nog ha tagigt bort det kontot när jag löste ut henne.
Får ringa till skatteverket å höra hur jag ska göra men tack för alla tips.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Det är viktigt att tänka på att man kan få vilka svar som helst om man ringer, har hänt mig flera gånger att något de sagt inte bara varit felaktigt utan om jag följt deras råd har jag begått skattebrott.Enk Projektet skrev:
Med det sagt är det en bra ide att ringa och prata med dom, bara man vet att det dom säger inte behöver stämma
Ett tips är att maila in dina frågor, alternativt be dem skriva ner svaren och maila till dig när du pratat med dem. Då har du skriftliga svar från handläggaren som du kan använda om det skulle uppstå några oklarheter.hantverkare1 skrev:Det är viktigt att tänka på att man kan få vilka svar som helst om man ringer, har hänt mig flera gånger att något de sagt inte bara varit felaktigt utan om jag följt deras råd har jag begått skattebrott.
Med det sagt är det en bra ide att ringa och prata med dom, bara man vet att det dom säger inte behöver stämma
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Uppskatta kostnaden så gott det går och ta inte i alltför mycket, du har rätt till skäligt avdrag. Skriv i rutan för Övriga upplysningar att kvittona kommit bort.
Ett problem i sammanhanget är att Skatteverket inte är så förtjusta i avdrag för arbeten som utförts svart eller av dig själv och därför vill man gärna se kvitton, men det ska gå ändå med skäliga avdrag om det inte är något fuffens. Materialkostnaden är åtminstone OK att dra av och det är väl osannolikt att man borrar och installerar bergvärme själv eller svart. Har du foton på arbetena, före och efter, så är det såklart bra. Om handläggaren blir misstänksam kan han kräva att du visar att renoveringarna faktiskt utförts.
Så länge dina kostnader för reparation och renoveringar är yngre än fem år är det enkelt; det är bara att dra av alltihop (nästan)!
Jag skulle rekommendera att maila in frågor till Skatteverket så att du har svaren skriftligt. Förstår inte dem som fortfarande ringer in om svåra frågor. I telefon kan handläggaren bli stressad av situationen, han kanske inte är helt säker på svaret och den som ringer kanske missar att tala om något som har avgörande betydelse för bedömningen. Mail är bättre för alla parter. Kanske får du svar från mig!
/Skattmasen
Ett problem i sammanhanget är att Skatteverket inte är så förtjusta i avdrag för arbeten som utförts svart eller av dig själv och därför vill man gärna se kvitton, men det ska gå ändå med skäliga avdrag om det inte är något fuffens. Materialkostnaden är åtminstone OK att dra av och det är väl osannolikt att man borrar och installerar bergvärme själv eller svart. Har du foton på arbetena, före och efter, så är det såklart bra. Om handläggaren blir misstänksam kan han kräva att du visar att renoveringarna faktiskt utförts.
Så länge dina kostnader för reparation och renoveringar är yngre än fem år är det enkelt; det är bara att dra av alltihop (nästan)!
Jag skulle rekommendera att maila in frågor till Skatteverket så att du har svaren skriftligt. Förstår inte dem som fortfarande ringer in om svåra frågor. I telefon kan handläggaren bli stressad av situationen, han kanske inte är helt säker på svaret och den som ringer kanske missar att tala om något som har avgörande betydelse för bedömningen. Mail är bättre för alla parter. Kanske får du svar från mig!
/Skattmasen
OM inte annat så har du väl betalat på något sätt, och kanske kan kolla ditt kontoutdrag när summan X överförts till företaget Y.
För det du skriver borde sticka ut och inte vara helt omöjligt att hitta.
För det du skriver borde sticka ut och inte vara helt omöjligt att hitta.
Klicka här för att svara