4 145 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
1 av parterna ångrar försälning av hus, vad göra??
Sida 1 av 2
Hej
Skulle behöva lite råd om det finns något jag kan göra åt följande som inträffat mig och min familj.
För 2 veckor sedan skrev vi kontrakt på ett hus.
De som säljer skall skiljas och båda står som ägare på huset.
Hon var nere och skrev kontrakt med oss. Han var utomlands men godkände försäljning och skall skriva på papperna när han kommer hem efter 3dagar.
Nu vill han inte skriva på för hon har ångrat sig. Han vill fortfarande sälja men inte hon som skrivit på kontraktet.
Finns det något som vi som köpare kan göra eller bara acceptera?
Enligt mäklaren skall de sälja men de vill dra sig ur nu för att sälja senare.
Skulle uppskatta med lite råd, om det finns något vi kan göra?
Skulle behöva lite råd om det finns något jag kan göra åt följande som inträffat mig och min familj.
För 2 veckor sedan skrev vi kontrakt på ett hus.
De som säljer skall skiljas och båda står som ägare på huset.
Hon var nere och skrev kontrakt med oss. Han var utomlands men godkände försäljning och skall skriva på papperna när han kommer hem efter 3dagar.
Nu vill han inte skriva på för hon har ångrat sig. Han vill fortfarande sälja men inte hon som skrivit på kontraktet.
Finns det något som vi som köpare kan göra eller bara acceptera?
Enligt mäklaren skall de sälja men de vill dra sig ur nu för att sälja senare.
Skulle uppskatta med lite råd, om det finns något vi kan göra?
Har inte båda skrivit på har dom nog rätten på sin sida....prata med dom igen och se om det inte går att komma överens på något sett...
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Gav han fullmakt så är det kört för dem, om inte annat skadestånd för kontraktsbrott
Tyvärr är det nog inte kontraktsbrott då kontraktet ej har skrivits på av båda säljarna. Om jag förstår situationen rätt så måste ni nog lägga allt krut på övertalning, för jag tvivlar på att ni har lagen på er sida.
Hoppas att det löser sig.
Hoppas att det löser sig.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Som sagt avtalet är inte giltigt såvida inte båda makarna har skrivit på (det gäller även om bara den ena maken äger huset).
Men maken skulle ju kunnat lämna en fullmakt.
Husaffären har med stor sannolikhet gått om intet. Men här finns en stor fara. Iom att ni som köpare har skrivit på så är ni bundna av köpet, oavsett om säljarna inte skriver på. Om vi antar att ni skulle tillträda huset 1e Juni. Då kan maken välja att skriva på avtalet någon gång under dagen. Så blir avtalet giltigt. Och ni som köpare (som kanske då redan köpt ett annat hus) blir skyldiga att fullfölja köpet.
Detta är en situation som mäklaren skall förhindra. Anmäl mäklaren till fastighetsmäklarinspektionen.
Men maken skulle ju kunnat lämna en fullmakt.
Husaffären har med stor sannolikhet gått om intet. Men här finns en stor fara. Iom att ni som köpare har skrivit på så är ni bundna av köpet, oavsett om säljarna inte skriver på. Om vi antar att ni skulle tillträda huset 1e Juni. Då kan maken välja att skriva på avtalet någon gång under dagen. Så blir avtalet giltigt. Och ni som köpare (som kanske då redan köpt ett annat hus) blir skyldiga att fullfölja köpet.
Detta är en situation som mäklaren skall förhindra. Anmäl mäklaren till fastighetsmäklarinspektionen.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Mäklaren kan inte hindra parterna att skriva på ett dåligt avtal. Men mäklaren är skyldig att informera båda parter om konsekvenser och risker med ett upplägg.
Nu vet vi iofs inte hela bakgrunden här, men oftast är det mäklaren som jagar på och vill ha till en snabb affär. Om det då saknas en fullmakt, det skall skrivas lite sevare osv. Då måste mäklaren antingen vänta, eller minst varna köparen för de olika scenarior som kan uppstå.
Men om säljare och köpare envisas med att skriva på ett kontrakt som bara är ensidigt bindande så kan givetvis inte mäklaren hindra det.
Nu vet vi iofs inte hela bakgrunden här, men oftast är det mäklaren som jagar på och vill ha till en snabb affär. Om det då saknas en fullmakt, det skall skrivas lite sevare osv. Då måste mäklaren antingen vänta, eller minst varna köparen för de olika scenarior som kan uppstå.
Men om säljare och köpare envisas med att skriva på ett kontrakt som bara är ensidigt bindande så kan givetvis inte mäklaren hindra det.
Det är inte första gången vi läser om liknande fall här. Kontrakt som skrivs på av den ena parten och sedan ska skickas för påskrift av den andre, eller kontrakt som skrivs på ensidigt och lämnas hos mäklaren.
Det är märkligt att mäklarna tillåter detta, just för att det är en sådan enorm nackdel och risk för den part som skriver på ensidigt. Det enda trygga är att alla parter samlas och skriver på tillsammans. Ska man vara riktigt säker så skriver man på de olika kopiorna av kontrakten växelvis. Man skulle kunna tänka sig en lusfräck säljare som låtsas ha problem med sin penna och vänta ut köparna till de skrivit på. Sedan tar han de halvt påskrivna kontrakten, tackar för sig och går.
Det är märkligt att mäklarna tillåter detta, just för att det är en sådan enorm nackdel och risk för den part som skriver på ensidigt. Det enda trygga är att alla parter samlas och skriver på tillsammans. Ska man vara riktigt säker så skriver man på de olika kopiorna av kontrakten växelvis. Man skulle kunna tänka sig en lusfräck säljare som låtsas ha problem med sin penna och vänta ut köparna till de skrivit på. Sedan tar han de halvt påskrivna kontrakten, tackar för sig och går.
Redigerat: