Tänkte kolla om det finns någon som har erfarenhet av att annonsera ut en semesterbostad via homeaway.se.

Konceptet o så är jag helt med på, använder redan idag andra siter men det som gör mig lite fundersam är kostnaden. Det enda som går att få fram är ett "starterbjudande" på 29kr+moms för ett år. Någonstans i bakgrunden så finns det säkert en dold information om vad det kostar år 2 o framåt. Tittar man på andra länders homeaway så brukar årskostnaden ligga på flera tusen kronor.

1. Är det någon som vet vad det kostar år 2+? (har mailat 2ggr utan svar)
2. Är det OK att erbjuda en tjänst utan att tydligt tala om vad det kostar långsiktigt?

http://www.homeaway.se/info/hyra-ut-semesterbostad/registrering

Det framgår klart och tydligt tycker jag att ett standard abbonemang kostar 29:- + moms och gäller i 12 månader. Eftersom det inte finns någon avtalsinformation som säger något annat förfaller det hela efter 12 månader. Då får du beställa ett nytt 12-månaders abbonemang a 29:-, men du kommer säkert att få ett erbjudande innan dess ;)

Jag skulle heller inte bli förvånad om det dyker upp ett avtal på vägen om du registrerar dig för ett abbonemang, som inte syns för vem som helst på hemsidan. Se till att läs det noga innan du bekräftar en beställning.

Strategin förefaller vara att tjäna pengar på olika former av tilläggstjänster och uppgraderingar.

Edit: Rättare sagt, det står i avtalet, som jag sa ovan, att avtalet förfaller efter 12 månader.

Redigerat:
Märkligt att dom presenterar priserna exklusive moms...

Visst är det knepigt, vända sig mot privatpersoner o pris ex moms.
Sedan kan man läsa att man kan köpa "uppgraderingspaket" för tex 2000kr... då skall annonsen även synas i DE, NL o UK. Men samtidigt så säger dom att standardpaketet för 29kr även täcker dom länderna.... hallå firma fiffel o båg.
Men o andra sidan är dom nog störst i världen med denna typ av tjänst....

perkaby skrev:
Märkligt att dom presenterar priserna exklusive moms...
Är inte det brott mot prisinformationslagen §2 ?

Det är helt lagligt eftersom dom vänder sig till fastighetsägare, dvs företag.

mycke_nu skrev:
Jag refererade till inlägg #4 där det stod att man vände sig mot privatpersoner.

• Gilla
iittala
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Målgruppen är privata fastighets/lägenhetsägare. Företag har ju siter typ Hotel.com osv add koppla upp sig mot.

ullberg
Fast så fort man funderar på att hyra ut tar man väl av sig privatmössan och på med företagarhatten, att hyra ut tänker jag mig är en form av verksamhet.

ullberg
Men oaktat näringsidkarbegreppet så måste jag hålla med om att det var förvånande lite information. Det får mig att rynka lite på näsan. Problemet är väl att det inte spelar någon roll hur noggrann man är i sin upphandling, om alla kunder går till homeaway (nu vet jag inte om så är fallet, men om) så måste man ju i princip acceptera och anpassa sig till det.

/U

mycke_nu skrev:
Den som annonserar sin verksamhet anses som näringsidkare. Se sista stycket.

[länk]
Skulle då Blocket o Tradera publicera sina annonspriser ex moms?

Hur tänker du nu..?

Jag tolkat prisinformationslagen så, att det är ok att skriva "XX kr + moms" även till privatpersoner. Om man däremot enbart skriver "XX kr" så inkluderar det priset moms.

I just detta fall så vänder sig annonsen tydligen både mot företagare och privatpersoner, och då kan det vara motiverat med skrivningen "*exklusive moms".

mycke_nu skrev:
Den som annonserar sin verksamhet anses som näringsidkare. Se sista stycket.

[länk]
Ja, det är vad de anser när det gäller annonser......

I denna utredning http://www.regeringen.se/content/1/c6/18/96/69/9e9ff89b.pdf

tycker jag det ganska klart framgår att att det räknas som näringsverksamhet om man hyr ut mer än 2 hus/bostadsrätter som man äger och i perioder som är uppemot 5 år (EDIT 4-6 år skall det vara). Inkomsten beskattas som inkomst av kapital och inte som inkomst av näring.

Det är ju klart en gråzon och den stora majoriteten måste ju marknadsföra sitt/sina objekt via annons, skall man då plötligt räknas som näringsidkare?

PWC anger fler än 3 hus som gräns för näring. http://www.pwc.se/sv/sma-medelstora...ning-av-bostad-formanligare-an-nagonsin.jhtml

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.