3 163 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Avtalsservitut under "min fastighet"?
Jag undrar om ett avtalsservitut skrivs in under e-tjänsten "min fastighet" på Lantmäteriet? Vi har skrivit ett avtalsservitut där jag har en förmån och undrar om jag kommer se det där.Eller hur ska man annars ha koll på det eller vart hittar man det hos Lantmäteriet?
Nej, troligen inte. Ett avtalsservitut är ju ett avtal mellan två fastighetsägare, inte mellan två fastigheter.
Men du kan ansöka om att få det inskrivet i fastighetsregistret, läs mer på Lantmäteriets hemsida, sök på avtalsservitut.
Men du kan ansöka om att få det inskrivet i fastighetsregistret, läs mer på Lantmäteriets hemsida, sök på avtalsservitut.
Redigerat:
Inskrivning ansöker man om hos inskrivningsmyndigheten -
http://www.lantmateriet.se/Global/F...tion/Blanketter/ovrigt_inskrivningsarende.pdf
Fyll i och underteckna länkad blankett. Stoppa i ett kuvert tillsammans med själva avtalet i original, och posta alltsammans till rätt inskrivningsmyndighet. Om allt är okej godkänner handläggaren inskrivningen, tar kopia av originalet och skickar originalet i retur tillsammans med ett besked till den som ansökt. Från ett annat håll får du sedan räkning på proceduren. Det kostar några hundringar.
Avtalet finns därefter i fastighetsregistret, och syns när man begär ut komplett fastighetsutdrag. Myndigheten lagrar också kopian av själva avtalet. Det blir offentlig handling, men den som vill titta på det får begära ut den separat.
http://www.lantmateriet.se/Global/F...tion/Blanketter/ovrigt_inskrivningsarende.pdf
Fyll i och underteckna länkad blankett. Stoppa i ett kuvert tillsammans med själva avtalet i original, och posta alltsammans till rätt inskrivningsmyndighet. Om allt är okej godkänner handläggaren inskrivningen, tar kopia av originalet och skickar originalet i retur tillsammans med ett besked till den som ansökt. Från ett annat håll får du sedan räkning på proceduren. Det kostar några hundringar.
Avtalet finns därefter i fastighetsregistret, och syns när man begär ut komplett fastighetsutdrag. Myndigheten lagrar också kopian av själva avtalet. Det blir offentlig handling, men den som vill titta på det får begära ut den separat.
Jag har gjort som du sa bill_baver och fick hem bekräftelsen på posten idag. Men läser jag på lantmäteriets hemsida så låter det som om det ska komma med där men det kanske det nu inte gör. Läser man det nedan som jag har saxat från "min fastighet" sidan så låter det som det ska bli inskrivet. "Min fastighet" ska ju vara en avbild av det som står i fastighetsregistret enligt deras hemsida.
Om du har ett servituts- eller nyttjanderättsavtal och vill ha det inskrivet i fastighetsregistret ska följande dokument skickas in tillsammans med ansökan om övrigt inskrivningsärende (ange inskrivning av exempelvis servitut):
Avtalsservitut kan skrivas in i fastighetsregistret. Genom detta kan parterna säkerställa att servitutet kommer att gälla även mot en ny ägare till den tjänande fastigheten. Inskrivning sker genom en skriftlig ansökan till Fastighetsinskrivningen här på Lantmäteriet.
Om du har ett servituts- eller nyttjanderättsavtal och vill ha det inskrivet i fastighetsregistret ska följande dokument skickas in tillsammans med ansökan om övrigt inskrivningsärende (ange inskrivning av exempelvis servitut):
- Servituts- eller nyttjanderättsavtal i original.
- Bifoga gärna en enkel karta eller skiss över fastigheten där det syns var den aktuella rättigheten (väg, brunn, ledning eller vad det är fråga om) ligger.
Avtalsservitut kan skrivas in i fastighetsregistret. Genom detta kan parterna säkerställa att servitutet kommer att gälla även mot en ny ägare till den tjänande fastigheten. Inskrivning sker genom en skriftlig ansökan till Fastighetsinskrivningen här på Lantmäteriet.
För att komplettera lite...
Går jag exempelvis in här: http://www.lantmateriet.se/Fastigheter/Min-fastighet/
Så står det först att jag kan se vilka servitut som finns på min fastighet. Klickar jag sedan vidare på just "servitut" där så kommer avtalsservitut med. Rätt så vilseledande om inte avtalsservitutet skulle komma med där.
Går jag exempelvis in här: http://www.lantmateriet.se/Fastigheter/Min-fastighet/
Så står det först att jag kan se vilka servitut som finns på min fastighet. Klickar jag sedan vidare på just "servitut" där så kommer avtalsservitut med. Rätt så vilseledande om inte avtalsservitutet skulle komma med där.
Vad är problemet?
Det syns i den tjänande fastigheten först, dröjer någon månad innan det syns i den härskande.
Det här är helt fel, ett servitut är avtal kopplade till fastigheter, annars nyttjanderätt om det är kopplat till personb8q skrev:
Det framgick inte riktigt i dina inlägg hur det förhöll sig. Jag vet bara att tjänsten "Min fastighet" bara är tillgänglig för ägare av vissa fastigheter själva, för deras enskilda bruk. Utomstående som söker fakta om din fastighet hämtar registerutdrag, där alla inskrivningar syns omedelbart.Locos skrev:
Uppgifter till taxeringen deklarerar du själv. Belastande servitut kan du själv åberopa för att sänka taxeringsvärdet, Det är inget som skattemyndigheten sköter åt dig automatiskt.Locos skrev:
Kan svara åt mig själv och det blev först klart i dagarna med inskrivning så att jag såg det inne på "min fastighet". Det har funnits inskrivet ett bra tag och jag har kunnat få ut servitutet för att se på det. Men att registrera det på "min fastighet" tog ett bra gäng månader
Klicka här för att svara