mycke_nu skrev:
Den som annonserar sin verksamhet anses som näringsidkare. Se sista stycket.

[länk]
Så står det inte riktigt. Det Lawline beskriver är ett exempel, inte en absolut regel. Det står:
Lawline skrev:
Vad gäller verksamhetens omfattning ställs det inga större krav för att du ska kunna räknas som näringsidkare. Om du på din fritid börjar köpa in bilar då och då och som du efterhand säljer bör du dock vara att betrakta som näringsidkare. Är det så att du t.ex. annonserar om din verksamhet talar det starkt för att du är att anses som näringsidkare i lagens mening.

Hur saker och ting beskattas är en helt annan sak.

Att annonsera om en verksamhet är något helt annat än att annonsera om uthyrning av en privat fastighet.
Sedan kan det alltid diskuteras när uthyrning av en privat fastighet övergår i näringsverksamhet. I mitt tycke är det när uthyrningen är primär och det egna nyttjandet sekundärt, sådär lagom fluffigt. :)

Ja, det är ok att ange pris ex moms om det klart och tydligt framgår att det är ex.moms, även om priser ska anges ink moms till privatpersoner. Ett sånt där korkat undantag som mer eller mindre undanröjer en annars rätt självklar regel.

Hej. Har aldrig ens hört talas om homeaway, men jag hyr själv ut min lägenhet i Oslo via airbnb och det fungerar MYCKET bra. Bara ett tips på vägen...

gubbaluringa skrev:
Hej. Har aldrig ens hört talas om homeaway, men jag hyr själv ut min lägenhet i Oslo via airbnb och det fungerar MYCKET bra. Bara ett tips på vägen...
målgrupperna är lite olika, airbnb är starka på lägenheter i städer medans homeaway är starkast på semesterbostäder. Båda har drygt 500.000 bostäder registrerade.

Kort uppdatering:

homeaway.se kostar faktiskt 29kr/år plus moms men siten är jämfört med sina systersiter (som kostar 3-4000) väldigt spartansk. Men man når ut över hela världen. Ganska kul med bokningar senaste månaden från Sverige, Tyskland, Canada, USA och Nya Zeeland(!).
Kan även nämna att internationellt annonserar vi även med FlipKey (som även lägger ut annonsen på TripAdvisor) samt Airbnb.
Homeaway samt FlipKey är ung likvärdiga när det kommer till respons medan Airbnb är urkasst. Som tur är kostar har den sistnämnda inga fasta kostnader och som jag skrev tidigare att målgruppen är främst rum/lägenheter i städer.

Var inne och kollade på både homeaway och flipkey. Som du säger, det är nog airbnb som gäller för mig som hyr ut lägenheten, båda de andra siterna verkade mest inriktade på antingen sommarstugor eller hela hus/större lägenheter. Bara nu i Mars har jag folk där från Hong Kong, Ryssland, 2 olika från England, 2 olika från USA och Bangladesh. Sen jag började hyra ut har jag bara haft en enda grupp med svenskar och 2-3 grupper med norrmän, resten är från övriga världen.

Jag upplever svenskarna som mycket osäkrare när det gäller att hyra privat... lite som om vi är ett Charterfolk och alla privata initiativ är suspekta.
För din del kan det ändå vara värt att lägga upp lägenheten på ytterligare någon site. Det verkar som om folk har sina favoritsiter som dom håller sig till. Betalar man inga större fasta kostnader så har man inget att förlora o det handlar bara om sin egen tid.

Väldigt intressant tycker jag, detta är en boendeform som jag bara nyligen fått upp ögonen för. Jag kommer helt klart kolla upp mera om detta nu när ni fått mig mera nyfiken. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.