1 914 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Skänka hus i händelse av nya skatteregler
Halloj!
Mina föräldrar oroar sig lite för vad som kan hända i framtiden och har funderat på att skänka sin bostad till oss syskon i den händelse den nya regeringen börjar knysta om att ta upp detta med gåvoskatter och arvskatter och liknande.
Tanken är att de i så fall skänker den till oss tre och sen "hyr" av oss, dvs står för löpande kostnader som vanligt men inte längre är fastighetens ägare.
De har skissat på ett avtal som jag tänkte dela med mig av.
Frågan är om det är vattentätt eller om det finns hål i det som skulle kunna bli till otäcka överaskningar i framtiden.
Det jag tänker på är att vi syskon står på god fot med varandra och vill varandra väl, men man har ju hört historier där sånt förändras.
Andra scenarior är ju om nåt syskon kommer på obestånd, sånt vill man ju inte ska gå ut över föräldrarna och deras boende.
Vad mer som kan hända? Nån av oss syskon dör? Vi är alla gifta och har små barn, men sånt kan ju också ändras.
Nåt annat vi inte tänkt på?
Avtalstextens villkorsdel:
För denna Gåva skall följande villkor gälla:
Gåvotagaren godtar Gåvans skick och avstår med bindande verkan från alla anspråk på grund av fel
eller brist i Gåvan.
Tillträde till Gåvan skall ske vid gåvobrevets undertecknande.
Gåvotagaren äger ej rätt att inteckna eller pantförskriva Gåvan utan Gåvogivarens samtycke.
Gåvotagaren äger ej rätt att överlåta Gåvan utan Gåvogivarens samtycke.
Utmätning av Gåvan får inte ske för Gåvotagarens skulder eller förpliktelser, detta gäller dock inte för
sådana lån eller andra förpliktelser där Gåvan ställts som säkerhet.
Gåvan och all avkastning därav, samt vad som kan komma att träda i Gåvans ställe skall utgöra Gåvotagarens enskilda egendom och inte utgöra giftorättsgods. Gåvotagaren äger ej rätt att förordna
annorlunda genom äktenskapsförord.
Gåvans värde skall vid arvskifte efter Gåvogivaren avräknas såsom förskott på arv.
Gåvogivaren skall ha en obegränsad rätt att nyttja Gåvan. Nyttjanderätten ska gälla under
Gåvogivarens livstid.
Mina föräldrar oroar sig lite för vad som kan hända i framtiden och har funderat på att skänka sin bostad till oss syskon i den händelse den nya regeringen börjar knysta om att ta upp detta med gåvoskatter och arvskatter och liknande.
Tanken är att de i så fall skänker den till oss tre och sen "hyr" av oss, dvs står för löpande kostnader som vanligt men inte längre är fastighetens ägare.
De har skissat på ett avtal som jag tänkte dela med mig av.
Frågan är om det är vattentätt eller om det finns hål i det som skulle kunna bli till otäcka överaskningar i framtiden.
Det jag tänker på är att vi syskon står på god fot med varandra och vill varandra väl, men man har ju hört historier där sånt förändras.
Andra scenarior är ju om nåt syskon kommer på obestånd, sånt vill man ju inte ska gå ut över föräldrarna och deras boende.
Vad mer som kan hända? Nån av oss syskon dör? Vi är alla gifta och har små barn, men sånt kan ju också ändras.
Nåt annat vi inte tänkt på?
Avtalstextens villkorsdel:
För denna Gåva skall följande villkor gälla:
Gåvotagaren godtar Gåvans skick och avstår med bindande verkan från alla anspråk på grund av fel
eller brist i Gåvan.
Tillträde till Gåvan skall ske vid gåvobrevets undertecknande.
Gåvotagaren äger ej rätt att inteckna eller pantförskriva Gåvan utan Gåvogivarens samtycke.
Gåvotagaren äger ej rätt att överlåta Gåvan utan Gåvogivarens samtycke.
Utmätning av Gåvan får inte ske för Gåvotagarens skulder eller förpliktelser, detta gäller dock inte för
sådana lån eller andra förpliktelser där Gåvan ställts som säkerhet.
Gåvan och all avkastning därav, samt vad som kan komma att träda i Gåvans ställe skall utgöra Gåvotagarens enskilda egendom och inte utgöra giftorättsgods. Gåvotagaren äger ej rätt att förordna
annorlunda genom äktenskapsförord.
Gåvans värde skall vid arvskifte efter Gåvogivaren avräknas såsom förskott på arv.
Gåvogivaren skall ha en obegränsad rätt att nyttja Gåvan. Nyttjanderätten ska gälla under
Gåvogivarens livstid.
Om ni säljer den i framtiden blir väl hela beloppet vinst och ska skattas för om ni får den för 0kr? Borde väl säljas till er för anskaffningsvärdet + avdragsbara renoveringskostnader tycker jag, men är ingen expert inom ämnet, bara en tanke.
Skillnaden blir väl ingen jämfört med om så småningom fått ärva huset istället?
Tanken är inte att vi ska behöva ligga ute med pengar i detta skede.
Tanken är inte att vi ska behöva ligga ute med pengar i detta skede.
Rent spontant så verkar detta vara ett utmärkt tillfälle att köpa fastigheten av föräldrarna till marknadspris! För att minimera eventuell framtida reavinstskatt! (Sedan står det föräldrarna fritt ge er en kontant gåva, eller möjligen förskott på arv. Tala med en erfaren jurist!)
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag tycker att den här typen av avtal kan vara vanskliga. Du som gåvomottagare får en gåva som du inte kan göra dig av med. Antag att något händer som gör att du bara måste bli av med den här tillgången, den kanske blockerar rätt till socialbidrag (kan drabba alla även om det känns långsökt i nuläget). Eller du kanske måste flytta utomlands, den här tillgången kanske hindrar att skattemyndigheten låter dig "skriva ut dig", du får betala skatt i Sverige osv.
Och den dagen det blir aktuellt så kanske dina föräldrar säkert skulle vilja godkänna någon form av "bortskrivning" av tillgången, men de kanske då av hälsoskäl inte kan fatta ett sådant beslut.
Här finns också en formulering om att ni inte får sälja utan givarens godkännande, då är frågan om den spärren nödvändigtvis släpps den dagen de avlider.
Man bör också fundera över hur detta gåvobrev fungerar i den händelse att någon av er som får gåvan avlider innan era föräldrar.
Jag har personligen en väldigt dålig erfarenhet av en liknande konstruktion, den var dock betydligt sämre hanterad avtalsmässigt. Den har hitils kostat ca 500 000 i advokatkostnader att lösa upp, det har tagit 4 år, och är ännu inte helt klart.
Och den dagen det blir aktuellt så kanske dina föräldrar säkert skulle vilja godkänna någon form av "bortskrivning" av tillgången, men de kanske då av hälsoskäl inte kan fatta ett sådant beslut.
Här finns också en formulering om att ni inte får sälja utan givarens godkännande, då är frågan om den spärren nödvändigtvis släpps den dagen de avlider.
Man bör också fundera över hur detta gåvobrev fungerar i den händelse att någon av er som får gåvan avlider innan era föräldrar.
Jag har personligen en väldigt dålig erfarenhet av en liknande konstruktion, den var dock betydligt sämre hanterad avtalsmässigt. Den har hitils kostat ca 500 000 i advokatkostnader att lösa upp, det har tagit 4 år, och är ännu inte helt klart.
Att skapa invecklade transaktioner i syfte att komma undan från skatter som ännu inte existerar känns... ...onödigt. Nog för att denna regering verkar kunna hitta på en del konstigheter men de komemer inte kunna införa ny skattelagstiftning med omedelbar verkan.
Har gjort liknande, men ganska enkelt. 3 fastighet 3 barn.
En grej vi hörde på slutet var att det blir stämpelskatt om gåvan är oren, dvs har motprestation (så tolkade jag det).
Är det en ren gåva kostar det bara ca 900kr att skriva om fastigheten.
Finns mycket att tänka på, men det hinner jag inte nu.
Lycka till.
En grej vi hörde på slutet var att det blir stämpelskatt om gåvan är oren, dvs har motprestation (så tolkade jag det).
Är det en ren gåva kostar det bara ca 900kr att skriva om fastigheten.
Finns mycket att tänka på, men det hinner jag inte nu.
Lycka till.
Klicka här för att svara