6 226 läst ·
32 svar
6k läst
32 svar
Telefonsäljare - var går gränsen för....ofredande ?
Sida 1 av 3
Har de flesta nummer NIXade, men företagstelefonen går inte att NIXa. Titt som tätt får jag samtal på denna från "telebolag" med mer eller mindre luddiga namn som ringer "på uppdrag av Telia" eller på annat sätt vill få det att verka som att de redan har ett förhållande till mig och mitt företag.
Standardinledningen hos nästan samtliga är att låtsas vara kompis och fråga om läget, hur man mår (vad sjutton har h*n med det att göra ?) och givetvis om man är nöjd med dagens telefonsituation. Där brukar jag svara artigt men bestämt att jag inte är intresserad av att förändra något och att vi kan göra samtalet kort och avsluta här.
Inte sällan tänder dessa säljare då till och blir inte bara fräcka utan också aggressiva, oförskämda och t.o.m. skäller på mig och kallar mig (=kunden) fula saker ! Alldeles nyss avslutade jag ett samtal med en säljare som krävde att få veta varför jag inte var intresserad, och vägrade acceptera mitt "nej tack". Han fortsatte med "ryck upp dig nu för f*n" och började hålla en monolog innehållande nedsättande omdömen om mig.
Kunde inte låta bli utan ställde en motfråga hur han trodde jag skulle köpa något av honom när han var rent ut sagt oförskämd. "Jag ? Jag är inte ett dugg oförskämd. Det är du som är oförskämd som inte svarar på mina frågor". "Jag har rätt att ringa dig så mycket jag vill och det tänker jag göra tills du svarar ordentligt". När han sedan fortsatte tala om hur välbetalt hans jobb var, underförstått att han var en mycket bättre människa än jag, lade jag på.
Här kunde det varit slut om han inte ringde upp igen. Och fortsatte gå på i samma stil. Givetvis sade jag hej och hejdå i samma andetag med en trevlig ton och lade på. Tredje gången svarade jag inte.
-------------------
Bortsett från att dessa obalanserade människor, om de får några kunder alls, i alla fall inte får några som kan vara speciellt lyckliga - var går egentligen gränsen rent juridiskt när det gäller att ringa upp och terrorisera folk, vara otrevlig och kalla dem för olika saker ? Och framförallt fortsätta med detta och inte respektera ett "nej" ? Gissar att de själva mycket noga blivit upplysta om detta i sin utbildning på företaget de ringer från, och att de då också vet att det är lugnt att bara göra det t ex ett par gånger i rad och inte oftare än t ex en gång i veckan.
Inte får ju jag ringa upp någon vem som helst och kalla denne fula saker, samt när denne lagt på ringt upp igen och fortsatt.
Jag är inte ute efter att dra igång något eller anmäla någon, det är bara en liten stilla undran. Jag är kanske mest roade och förundrad över taktiken, men tonen och aggressiviteten i en del av samtalen är ju sådan att en skör person/kund skulle kunna bryta ihop för mindre....
Vad säger panelen ?
Standardinledningen hos nästan samtliga är att låtsas vara kompis och fråga om läget, hur man mår (vad sjutton har h*n med det att göra ?) och givetvis om man är nöjd med dagens telefonsituation. Där brukar jag svara artigt men bestämt att jag inte är intresserad av att förändra något och att vi kan göra samtalet kort och avsluta här.
Inte sällan tänder dessa säljare då till och blir inte bara fräcka utan också aggressiva, oförskämda och t.o.m. skäller på mig och kallar mig (=kunden) fula saker ! Alldeles nyss avslutade jag ett samtal med en säljare som krävde att få veta varför jag inte var intresserad, och vägrade acceptera mitt "nej tack". Han fortsatte med "ryck upp dig nu för f*n" och började hålla en monolog innehållande nedsättande omdömen om mig.
Kunde inte låta bli utan ställde en motfråga hur han trodde jag skulle köpa något av honom när han var rent ut sagt oförskämd. "Jag ? Jag är inte ett dugg oförskämd. Det är du som är oförskämd som inte svarar på mina frågor". "Jag har rätt att ringa dig så mycket jag vill och det tänker jag göra tills du svarar ordentligt". När han sedan fortsatte tala om hur välbetalt hans jobb var, underförstått att han var en mycket bättre människa än jag, lade jag på.
Här kunde det varit slut om han inte ringde upp igen. Och fortsatte gå på i samma stil. Givetvis sade jag hej och hejdå i samma andetag med en trevlig ton och lade på. Tredje gången svarade jag inte.
-------------------
Bortsett från att dessa obalanserade människor, om de får några kunder alls, i alla fall inte får några som kan vara speciellt lyckliga - var går egentligen gränsen rent juridiskt när det gäller att ringa upp och terrorisera folk, vara otrevlig och kalla dem för olika saker ? Och framförallt fortsätta med detta och inte respektera ett "nej" ? Gissar att de själva mycket noga blivit upplysta om detta i sin utbildning på företaget de ringer från, och att de då också vet att det är lugnt att bara göra det t ex ett par gånger i rad och inte oftare än t ex en gång i veckan.
Inte får ju jag ringa upp någon vem som helst och kalla denne fula saker, samt när denne lagt på ringt upp igen och fortsatt.
Jag är inte ute efter att dra igång något eller anmäla någon, det är bara en liten stilla undran. Jag är kanske mest roade och förundrad över taktiken, men tonen och aggressiviteten i en del av samtalen är ju sådan att en skör person/kund skulle kunna bryta ihop för mindre....
Vad säger panelen ?
Redigerat:
Funkar måhända på mobilnumret, men inte på det fasta....mattiasp skrev:
Sedan var inte riktigt min fråga hur man undviker dem, utan den juridiska biten av agerandet.
Förfarandet räknas i vart fall som otillbörlig marknadsföring enligt marknadsföringslagen. 4 § MFL hänvisar till Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/29/EG om otillbörliga affärsmetoder som i bilaga 1, punkt 26 säger följande:
"26) Ta upprepade och oönskade kontakter per telefon, fax, e-post eller annat medium utom under de förhållanden och i den utsträckning som enligt nationell lagstiftning är motiverat för att få en avtalsmässig skyldighet fullgjord."
En näringsidkare kan förbjudas att fortsätta syssla med otillbörlig marknadsföring. Ett sådant förbud kan kopplas till ett vite.
Marknadsföring som innefattar trakasserier räknas som aggressiv marknadsföring enligt 7 § MFL. Sådan kan bestraffas med marknadsstörningsavgift (29 §) om minst 5 tkr och max 5 mkr. Den avgiften tillfaller det allmänna, men kan nog skrämma en del. För din egen del kan du kräva skadestånd enligt 37 § om du kan påvisa någon skada av marknadsföringen vilket såklart lär bli svårt.
"26) Ta upprepade och oönskade kontakter per telefon, fax, e-post eller annat medium utom under de förhållanden och i den utsträckning som enligt nationell lagstiftning är motiverat för att få en avtalsmässig skyldighet fullgjord."
En näringsidkare kan förbjudas att fortsätta syssla med otillbörlig marknadsföring. Ett sådant förbud kan kopplas till ett vite.
Marknadsföring som innefattar trakasserier räknas som aggressiv marknadsföring enligt 7 § MFL. Sådan kan bestraffas med marknadsstörningsavgift (29 §) om minst 5 tkr och max 5 mkr. Den avgiften tillfaller det allmänna, men kan nog skrämma en del. För din egen del kan du kräva skadestånd enligt 37 § om du kan påvisa någon skada av marknadsföringen vilket såklart lär bli svårt.
De här firmorna är nog fullt medvetna om vilka regler som gäller men de skiter i det eftersom ingen i praktiken driver dessa fall, iallafall inte med någon avskräckande konsekvens. I Sverige har vi en självreglering med DM-nämnden och Reklambudsmannen som visserligen verkar göra sitt jobb men som är uddlösa. Ibland tar Konsumentverket upp fall i domstol, men det verkar inte vara särskilt vanligt.
TS bör iallafall anmäla ärendet till DM-nämnden.
http://dm-namnden.org
TS bör iallafall anmäla ärendet till DM-nämnden.
http://dm-namnden.org
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Nja....Plåthuset skrev:Marknadsföring som innefattar trakasserier räknas som aggressiv marknadsföring enligt 7 § MFL. Sådan kan bestraffas med marknadsstörningsavgift (29 §) om minst 5 tkr och max 5 mkr. Den avgiften tillfaller det allmänna, men kan nog skrämma en del. För din egen del kan du kräva skadestånd enligt 37 § om du kan påvisa någon skada av marknadsföringen vilket såklart lär bli svårt.
Hittade (tack vare dina tips):
"Marknadsföringen är att anse som aggressiv om den innefattar trakasserier, tvång, fysiskt våld, hot eller annat aggressivt påtryckningsmedel. Aggressiv marknadsföring är att anse som otillbörlig om den i märkbar
mån påverkar eller sannolikt påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut."
När säljaren spårar ur i det min fråga gäller, är det ju oftast för att få utlopp för en massa dumheter som knappast gör att jag känner mig mer tvingad till att köpa. Så mycket fysiskt våld och hot är det ju inte heller :wow:. Man skulle möjligen kunna anse att säljarens "aggressiva" krav på att jag skall motivera varför jag inte är intresserad kvalar in i §7. Men det är väl rätt svagt.
Tack för konkret svar i alla fall !
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Säg att du har kronofogden i hasorna... Funkar garanterat
Råden tål att upprepas - undvik att behöva ta sån där skit, låta din tid slösas bort eller att bli lurad genom att inte inleda en konversation med dessa typer. Fattar inte problemet? Jag inleder med att säga "häng kvar ett tag", sen parkerar jag samtalet tills de lägger på. Då har jag åtminstone oftast räddat ett par medmänniskor från att behöva bli terroriserade den dagen.
Jag är med på alla metoder ni säger, och tillämpar en hel del av dem också ! Framförallt är det kul att - när de frågar hur man mår - se reaktionen när man berättar hur otroligt sjuk (helst någon obotlig åkomma) man är. Eller att man just krockat eller kört av vägen för att man tappat koncentrationen när man svarade...
Det jag funderade på var just hur otrevlig och oförskämd samt "envis" en säljare egentligen får vara innan denne faktiskt gått över en juridisk gräns. Plåthuset har givit mig en del svar på det, i alla fall när det gäller kopplat till marknadsföring. Vad jag funderar över är att det nästan känns som att man - ur lagens mening - tillåts vara mer otrevlig och efterhängsen om man är ringer som säljare än om man "bara" ringer någon som vanlig privatperson. Skulle jag bete mig som en del säljare i telefon skulle anmälningarna hagla...:eek:
Det jag funderade på var just hur otrevlig och oförskämd samt "envis" en säljare egentligen får vara innan denne faktiskt gått över en juridisk gräns. Plåthuset har givit mig en del svar på det, i alla fall när det gäller kopplat till marknadsföring. Vad jag funderar över är att det nästan känns som att man - ur lagens mening - tillåts vara mer otrevlig och efterhängsen om man är ringer som säljare än om man "bara" ringer någon som vanlig privatperson. Skulle jag bete mig som en del säljare i telefon skulle anmälningarna hagla...:eek:
Det var längesedan jag slutade ge dem så mycket som en gnutta av min energi. I min bok är dom inte värda vatten. Tack men nej tack - klick inom 3 sekunder blir det för det mesta. Man hör ju lixom som TS säger redan på tonfallet i de två första orden vem det är som ringer. Ibland är det lite otydligare och då kan dom tillåtas få tala till punkt innan de får klicket.
Hade telefonförsäljarna varit en yrkesgrupp med respekt för sina kunder (läs accepterat ett nej) så hade dom fått samma respekt av mig, men dom flesta är ju kräk helt enkelt.
Hade telefonförsäljarna varit en yrkesgrupp med respekt för sina kunder (läs accepterat ett nej) så hade dom fått samma respekt av mig, men dom flesta är ju kräk helt enkelt.
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Som sagt att komma någon vart rättsligt är nog bara att glömma. Alla har vi ju våra metoder. Jag brukar kunna bli så otrevlig att jag nästan blir rädd för mig själv när de ringer. Men samtalet brukar inte pågå i mer än max 5 sekunder.
Min fru däremot fick en av Telia försäljarna att säga att hon skulle sättas upp listan över otrevliga kunder, och de "skulle minsann aldrig ringa henne igen", han var väldigt upprörd.
Min fru däremot fick en av Telia försäljarna att säga att hon skulle sättas upp listan över otrevliga kunder, och de "skulle minsann aldrig ringa henne igen", han var väldigt upprörd.
Känner igen det där. Det har hänt att jag tagit tillfället i akt att vara precis lika oförskämd tillbaka. Det är sällan man får vara det i telefon, så det gäller att passa på :wow:.hempularen skrev:Som sagt att komma någon vart rättsligt är nog bara att glömma. Alla har vi ju våra metoder. Jag brukar kunna bli så otrevlig att jag nästan blir rädd för mig själv när de ringer. Men samtalet brukar inte pågå i mer än max 5 sekunder.
Sedan ser jag det ibland som en utmaning á la "Kalle Sändare" att få säljarna så bortsnurrade att de ångrar att de ringde. Ofta är det inte speciellt svårt, för denna typ av säljare kan knappt tänka själva.
Säg bara nej tack och lägg på. Lägger man bara på kan de få för sig att samtalet bröts och att de prövar igen. Får de ett avmätt "nej tack" och avbryter bestämt, så inser de att de bara kastar bort sin tid.
Har också märkt att säljare numera kräver svar på frågor - ett fult säljknep eftersom då kanske man börjar prata med dem.
Oftast brukar jag avsluta samtalet inom 5sekunder.
Men eftersom jag ogillar att vara så otrevlig... så om jag har gott om tid säger jag- Så du säljer Elabonnemang- hur fungerar det? Sen låter jag dem prata sig varma- ställer ett antal frågor och när jag hör att dem verkligen vill komma till avslut så ber jag dem förtydliga sig angående någon detalj, Efter det kan man avsluta samtalet på de sättet som känns bäst för stunden.Tex.
-Det du försöker sälja är ju ett jätte dåligt avtal. Tack och hej
-Nu tror jag att jag har förstått precis allt om avtalet - och nått sånt är jag inte alls intresserad av. Tack och hej
-Du jag ska bara hämta penna och papper strax tillbaka....sen lägger jag bort luren och efteråt kan det ju vara lite kul och se hur länge dem satt och väntade.
Om alla skulle pratat 3-4 minuter med telefonförsäljare så skulle det i princip inte funnits någon marknad att sälja saker via telefon.
Oftast brukar jag avsluta samtalet inom 5sekunder.
Men eftersom jag ogillar att vara så otrevlig... så om jag har gott om tid säger jag- Så du säljer Elabonnemang- hur fungerar det? Sen låter jag dem prata sig varma- ställer ett antal frågor och när jag hör att dem verkligen vill komma till avslut så ber jag dem förtydliga sig angående någon detalj, Efter det kan man avsluta samtalet på de sättet som känns bäst för stunden.Tex.
-Det du försöker sälja är ju ett jätte dåligt avtal. Tack och hej
-Nu tror jag att jag har förstått precis allt om avtalet - och nått sånt är jag inte alls intresserad av. Tack och hej
-Du jag ska bara hämta penna och papper strax tillbaka....sen lägger jag bort luren och efteråt kan det ju vara lite kul och se hur länge dem satt och väntade.
Om alla skulle pratat 3-4 minuter med telefonförsäljare så skulle det i princip inte funnits någon marknad att sälja saker via telefon.