Hej!

Har nyligen köpt hus men ännu inte fått tillträde till huset.

I pannrummet som är kombinerat hobbyrum fanns en arbetsbänk med tillhörande hyvelbänk, men när jag och sambon nu var i huset för någon vecka sedan för att paret som bor där nu vill lämna kvar lite saker så var arbetsbänken och hyvelbänken borta.

Är det ok att de gjort sig av med den, eller räknas det som fast egendom?

Arbetsbänk och hyvelbänk anser då jag vara som vilka möbler som helst. Det är definitivt inte något standardtillbehör till ett pannrum.

Anna_H skrev:
Arbetsbänk och hyvelbänk anser då jag vara som vilka möbler som helst. Det är definitivt inte något standardtillbehör till ett pannrum.
Standardtillbehör i ett pannrum, kanske inte, men om vi pratar vad som är standardtillbehör eller inte borde det rimligtvis vara standardtillbehör i en verkstad/hobbyrum. Nu är frågan om det kan räknas som fast egendom eller inte.

Det är ju som sagt möbler. Som inte sitter fast ens.

Anna_H skrev:
Det är ju som sagt möbler. Som inte sitter fast ens.
Hade du sagt samma sak om det handlat om ett förråd eller ett garage?

Vad baserar du det du skriver på?

Edit: Du vet inte om det satt fast.

Lös arbetsbänk = lös egendom
bänk tex. köksbänk = Fast

Det spelar ingen roll om arbetsbänken står på vinden eller i källaren, garaget eller uthuset.

Lika väl som tv:n i vardagsrummet är lös egendom även om den sitter uppsatt på väggen.

Ett hobbyrum behöver inte innehålla en hyvelbänk, tänk om hobbyn är målning av tavlor, är då ett staffli en fast inredning.

I ett kök däremot är köksbanken standard. Pannan i pannrummet osv.

Redigerat:
HSP skrev:
Lös arbetsbänk = lös egendom
bänk tex. köksbänk = Fast

Det spelar ingen roll om arbetsbänken står på vinden eller i källaren, garaget eller uthuset.

Lika väl som tv:n i vardagsrummet är lös egendom även om den sitter uppsatt på väggen.
Riktigt så enkelt är det ju inte..

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag anser också att det är lös egendom. På vissa av de större mäklarfirmornas hemsida finns det förklaring och exempel på vad som ska ingå i fastigheten. Googla fram en sådan sida så får du snabbt en bild av vad som ingår.

Det blir allt svårt för dig att hävda att en hyvelbänk skulle vara fastighetstillbehör. Precis som tidigare skriver är det ju snarare att jämföra med en möbel eller arbetsredskap.

Andreas Lundh skrev:
Hade du sagt samma sak om det handlat om ett förråd eller ett garage?

Vad baserar du det du skriver på?

Edit: Du vet inte om det satt fast.
Jag baserar det bland annat på det som står på länkarna som tillhandahållits i tråden. Det är ju mycket riktigt inte så enkelt som att det ska sitta fast eller inte, utan hänger rätt mycket på VAD det är som sitter fast, även vissa lösa grejer ska man räkna med att de får stanna.

Brevlåda, väggmonterad hatthylla, badrumsskåp och badrumsspeglar, fasta garderober, enklare lösa garderober, kyl och frys även om det är superlyxmodeller är fast egendom.

Lösa hallmöbler, hallspeglar, exklusivare garderober, väggmonterad TV, inbyggda akvarier etc ska man nog INTE räkna med att de stannar.

Därför gör man precis som du gjort: träffar säljaren före tillträdesdagen för att göra upp om sådant. Men en hyvelbänk är inte standardutrustning.

Krilleman
Anna_H skrev:
Jag baserar det bland annat på det som står på länkarna som tillhandahållits i tråden.
Det finns inga exakta länkar i tråden. Bara spekulationer om att googla...

Krilleman
Hyvelbänk som står i pannrum skulle jag också klassa som lös egendom. Jag har aldrig sett en hyvelbänk som fast installation.

hyvelbnk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men om just hyvelbänken är så eftertraktad, varför inte då fråga om just denna kan ingå i köpet efter att budgivningen vunnits?!

krilleman_215 skrev:
Hyvelbänk som står i pannrum skulle jag också klassa som lös egendom. Jag har aldrig sett en hyvelbänk som fast installation.

[bild]

Men om just hyvelbänken är så eftertraktad, varför inte då fråga om just denna kan ingå i köpet efter att budgivningen vunnits?!
Jag tog det för givet, och helt plötsligt hade de gjort sig av med den.

Jag skulle betrakta det som lös egendom med hänvisning till 2 kap 2 par JB:

"2 § Till byggnad hör fast inredning och annat varmed byggnaden blivit försedd, om det är ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden eller del av denna, såsom fast avbalkning, hiss, ledstång, ledning för vatten, värme, ljus eller annat med kranar, kontakter och annan sådan utrustning, värmepanna, element till värmeledning, kamin, kakelugn, innanfönster, markis, brandredskap, civilförsvarsmateriel och nyckel.
I enlighet med vad som sägs i första stycket hör därjämte i regel till byggnad, såvitt angår
1. bostad: badkar och annan sanitetsanläggning, spis, värmeskåp och kylskåp samt maskin för tvätt eller mangling,
2. butikslokal: hylla, disk och skyltfönsteranordning,
3. samlingslokal: estrad och sittplatsanordning,
4. ekonomibyggnad till jordbruk: anordning för utfodring av djur och anläggning för maskinmjölkning,
5. fabrikslokal: kylsystem och fläktmaskineri.
Reservdel och dubblett till föremål som avses i första eller andra stycket hör ej till byggnaden.
Om olika delar av en byggnad hör till skilda fastigheter, hör ett sådant föremål som avses i första eller andra stycket till den del av byggnaden där det finns. Lag (2003:626)."

Jag har lärt mej en sak när det gäller affärer, ta inget för givet! alla avtal och detaljer ska vara skriftliga.
det underlättar.

Är det en platsbyggd arbetsbänk eller platsbyggda hyllor som inte kan stå själv och är fastsatt i byggnaden,
då lutar det mer åt fast egendom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.