5 028 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Överklagad avstyckning - vad händer nu?
Hej!
Jag och min sambo skrev i somras kontrakt på en tomt, med tillträdesdatum 1/12 (under förutsättning att avstyckningen var klar tills dess). Idag fick vi besked om att avstyckningen överklagats.
Vår fundering är helt enkelt, vad händer efter en överklagan? Hur lång tid tar det i bästa samt värsta fall?
Med vänlig hälsning,
Emmy
Jag och min sambo skrev i somras kontrakt på en tomt, med tillträdesdatum 1/12 (under förutsättning att avstyckningen var klar tills dess). Idag fick vi besked om att avstyckningen överklagats.
Vår fundering är helt enkelt, vad händer efter en överklagan? Hur lång tid tar det i bästa samt värsta fall?
Med vänlig hälsning,
Emmy
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om Lantmäteriet är inblandat kan det nog ta hur lång tid som helst.
Och ett överklagande kan ju föras upp i två instanser (och kanske t.o.m till Europadomstolen
).
Jag har ett aktuellt exempel:
Två tomter som skulle göras till medlemmar i en gemensamhetsanläggning, en lite väg.
(Missat av LMV från början när tomterna styckades av)
Men ett par inblandade personer var lite struliga.
Det hela drog från 2012-02-14 till 2014-11-07!
Och det var inga överklaganden, bara fördröjningar och tjafs.
Och ett överklagande kan ju föras upp i två instanser (och kanske t.o.m till Europadomstolen
Jag har ett aktuellt exempel:
Två tomter som skulle göras till medlemmar i en gemensamhetsanläggning, en lite väg.
(Missat av LMV från början när tomterna styckades av)
Men ett par inblandade personer var lite struliga.
Det hela drog från 2012-02-14 till 2014-11-07!
Och det var inga överklaganden, bara fördröjningar och tjafs.
Den som överklagar riskerar som jag förstår att få betala båda parters rättegångskostnader i mark- och mijödomstolen. Är motparten medveten om det? Och är det ex länsstyrelsen som överklagat eller är det en privatperson?
Tack för era svar!Rebeckaf skrev:
Har idag fått mail från både mäklaren och säljarna, men har inte fått svar på om förhandsbesked finns (det här är själva avstyckningen, och inte en ansökan om förhandsbesked).
Såhär skriver de:
Tomterna kan inte registreras i fastighetsregistret när någon överklagat, i övrigt är allt klart vad avser tomterna.
Några av de fast boende i första led har överklagat en kostnad på 4000 kr per fastighet, som avser lantmäteriets förrättningskostnad,
för att fastigheterna som nyttjar den nya vägen och belysningen (åtta tomter och nio befintliga boende) får delägarskap i väg och belysning.
Kostnaden ingår i de nya tomterna.
Efter att ha svarat mäklaren fick jag tillbaka det här:
Kan tänka att mark domstol tycker att ärendet är för litet för att kunna överklagas, eller att det kan hanteras snabbare.
Det är ju inte själva avstyckningen som är överklagad.
Själva avstyckningen är ju klar från lantmäteriet.
Tyvärr har jag inte mer information än så i dagsläget. Men alltså, det verkar ju som att avstyckningen är klar... Himla invecklat det här.
Nja... själva avstyckningen har väl inte vunnit laga kraft ännu... eftersom det finns folk som har överklagat. Antingen hela eller delar av beslutet...
Ingenting är klart förrens myndighetens beslut ligger på bordet....
Ingenting är klart förrens myndighetens beslut ligger på bordet....
Det är säkert alldeles rätt som du säger! Jag litar på det du skriver, så jag rättar mig! Men oavsett så borde inte avstyckningen bli godkänd förrens alla delar är klara?Rebeckaf skrev:
Men å andra sidan... det mäklaren säger skulle jag ta med en nypa salt!
Sedan så är det ändå bäst att inte lita på något förrens du har papper på att det är godkänt...
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Rätten ska bara kunna ändra beslutet i de delar som har överklagats - i detta fall hur kostnaderna ska fördelas.
Ring LM eller rätten och be att få kopia på överklagandet om du vill läsa själv för att vara säker.
Verkar, om uppgifterna stämmer, som att det bara handlar om tid tills det blir klart, men ingen risk att avstyckningen ej blir genomförd.
Ring LM eller rätten och be att få kopia på överklagandet om du vill läsa själv för att vara säker.
Verkar, om uppgifterna stämmer, som att det bara handlar om tid tills det blir klart, men ingen risk att avstyckningen ej blir genomförd.
Klicka här för att svara
