Vårt hus är byggt 1979 och är anslutet till det kommunala fjärrvärmenätet.
Fram till 2006 satt det en batteridriven fjärrvärmemätare på värmeväxlaren i garaget. Den lästes av manuellt.

Under 2006 installerade fjärrvärmeleverantören en fjärravläst mätare, som behöver matning 230 V. De installerade därför en egen magnetsäkring och brytare (plomberad, se bild) till fjärrvärmemätaren.

IMG_1016 mod.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så långt är allt grönt, men härom veckan upptäckte jag att den vanliga smältsäkringen till husets cirkulationspump saknades (Nr 18, längst ned i bild).
De visade sig att de vid installationen av fjärrvärmemätaren hade kopplat den på samma ledning som min cirkulationspump (i garaget) och därför går nu min cirkulationspump och deras fjärrvärmemätare på samma (plomberade) magnetsäkring.

Det känns inte riktigt okej att:
- min cirkulationspump sitter på samma säkring som deras fjärrvärmemätare
- säkringen till min cirkulationspump nu är plomberad och därmed oåtkomlig för mig
- matningen till deras fjärrvärmemätare (som de borde ha ansvar för?) går genom mitt elsystem (som jag har ansvar för)

Ansvarsfrågan kan i händelse av fel på elsystem, mätare eller pump bli komplicerad.

Jag undrar nu om någon kan hjälpa mig med vad som gäller här.
Kan jag kräva att de drar en egen ledning till sin mätare?
Var vänder jag mig om de vägrar?

Här har dom tagit genvägar. Jag tycker att du bör kunna kräva en bättre installation, men om du har några påtryckningsmedel låter jag vara osagt. Jag ser ingen säkerhetsrisk, utan det är mer ett ärende för ARN.

-> min cirkulationspump sitter på samma säkring som deras fjärrvärmemätare

Att det är samma säkring, kan inte vara ett fel. Jag har många apparater som delar säkring.

-> säkringen till min cirkulationspump nu är plomberad och därmed oåtkomlig för mig

Det låter konstigt att de vill ha säkringen plomberad. Jag har inte det hos mig. Troligen ett fel-tänk från dem.

-> matningen till deras fjärrvärmemätare (som de borde ha ansvar för?) går genom mitt elsystem (som jag har ansvar för)

Hmmm. hur skulle det annars fungera ??!! Så här har alla det .

-> Ansvarsfrågan kan i händelse av fel på elsystem, mätare eller pump bli komplicerad.

Var ser du komplexiteten ? Vad är det värsta som kan hända ?

-> Kan jag kräva att de drar en egen ledning till sin mätare?

Kan inte tänka mig det. Om du tänker en egen matning utifrån....

-> Var vänder jag mig om de vägrar?

Tror inte någon tar sig an detta.

Dom brukar sätta cirkpump och mätare på samma säkring för att du inte ska kunna göra mätaren strömlös och ta ut värme i alla fall. Det är mycket vanligt.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
irriterande om du behöver byta cirkulationspump och behöver bryta strömmen. Men kan inte utan att bryta en huvudsäkring. Men som elmont skrev kanske rimligt ur deras synvinkel.

Alla 230V-anslutna fjärrvärmemätare (i villor) som jag har sett (fyra olika nätägare) har varit anslutna till fastighetens elnät. En är anslutna via egen säkring, tre stycken är anslutna via annan säkring. Den med egen säkring har säkringen varit plomberad, dom andra tre har den eldosa (som monterats) som fjärrvärmen är kopplad till blivit plomberad.

Vi har sista kopplingsdosan plomberad, kopplingsdosan får sin matning ifrån ett fyrvägsuttag som vi använder till reglercentralen och cirkulationspumpen för värmen och för vattenfelsbrytaren.

Behöver man bryta plomberingen är det bara att ringa och meddela fjärrvärmeleverantören så kommer dom och plomberar.

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Nu tittade jag noga på bilden, den där plomberingen gör ingen nytta, det finns ett sätt att komma åt säkringen utan att bryta plomberingen, det sättet är helt lagligt (även för lekmän).

• Gilla
Göran.W
  • Laddar…
Göran.W
Men gud så dumt.
Så med hur lätt det var att komma åt säkringen nu.

Någon kanske kan tycka att jag gör en höna av en fjäder, men det här är en viktig principfråga och ansvarsfråga.

Det kommer hem en elektriker till mitt hus och gör ett arbete som jag inte har bett om samt meddelar inte vilka ändringar som är gjorda. Jag upptäcker själv åtta år senare vad som är gjort, d.v.s. att en del av elanläggningen som jag äger är plomberad. Som jag ser det borde fjärrvärmebolaget ha kontaktat mig i god tid innan för att tala om vad de tänkte göra och varför, samt frågat mig om lov för att få göra ändringar i min elanläggning. Jag är trots allt ansvarig för anläggningen i mitt eget hus. Om det det då finns ändringar i den som jag varken vet om, har dokumenterat, eller har bett om, så tycker jag att fjärrvärmebolaget har betett sig maktfullkomligt.

De borde ha dragit en separat ledning till sin fjärrvärmemätare, och låtit min cirkulationspump sitta kvar på sin egen säkring.
Det som händer om det blir ett fel i mätaren så att säkringen löser, är att cirkulationspumpen stannar. Om vi samtidigt är bortresta och det är smällkalla vintern, så blir det ganska kallt i huset och risk för t.ex. frostsprängning av vattenrör.

När en representant för fjärrvärmebolaget var hemma hos mig härom kvällen för att titta, så fick jag höra saker som "vi har gjort så i alla hus", "det är bestämt/avtalat så", "det kommer inte att hända något".
Jag har inte skrivit på något avtal om det här.
Det är dessutom inte automatiskt rätt att göra så bara för att man brukar göra så eller har gjort så hos alla.

Kommentarer och funderingar?
I grunden handlar det väl om ifall fjärrvärmebolaget har rätt att göra vilka installationer de vill i mitt (och andras) hus för att kunna mäta min förbrukning?

Har du inget annat att syssla med kan du ju alltid bråka med dom, men jag tror att du har ett avtal med dom som ger dom rätt att göra vissa ingrepp i "din" anläggning. Så är det hos ALLA kunder till fjärrvärmeleverantörer och ha så varit i mååååååååånga år. Samt dom gör inte "vilka installationer som helst" i ditt hus utan en som gör att kunden inte genom att skruva ur en säkring kan använda värme utan att betala.
Skulle det sedan visa sig att dom har utfört nått som har vållat dig skada får du (med hjälp av dit försäkringsbolag) kräva dom på skadestånd.

elmont skrev:
Samt dom gör inte "vilka installationer som helst" i ditt hus utan en som gör att kunden inte genom att skruva ur en säkring kan använda värme utan att betala.
Med de nya "on-line" mätarna, så spelar det dessutom ingen roll om du skruvar ut säkringen. Systemet upptäcker ganska snabbt att de inte får några mätdata från din mätare och ringer upp och kollar vad du håller på med. När spänningen återkommer så laddar mätaren upp vad du använt (de är batteribackade). Om batteriet hunnit ta slut, så kommer som ett brev på posten kommer i så fall en schablon-räkning på den del av din förbrukning som man inte kunnat mäta. (Och som i elsammanhang så kan man titta på hur områdesförbrukningen ser ut om du skulle dragit extra mycket då, värmt upp din pool kanske? :))

På min egen anläggning så är dock säkring inte plomberad. Det är inte ens arbetsbrytaren (elektrikerna plomberade den, men en fjärrvärmekille som var hemma smätte bort den: "Det är fel." :)). Det hade ju varit huvudlöst dumt om man gjort det moderna systemet så att det enkelt kunnat sättas ur spel genom att göras strömlöst.

P.S. Din anläggning kommer *inte* att gå sönder för att mätaren kortsluts och därmed sätter pumpen ur spel. Istället så kommer din pump att kärva och lösa säkringen. Eftersom fjärrvärmebolaget då märker att de inte får några mätvärden från dig, så kontaktar de dig om du har tur istället, så din risk har snarare minskat än ökat. Men om det är det du är rädd för så är det övervakning du behöver, *inte* separata grupper.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Skaffa egen uppvärmning om det inte passar, måste du bryta plomberingen gör det och ring sedan och förklara varför så är det inget problem. Annars kan du ju alltid öppna kapslingen om du behöver bryta strömmen.
Eller tycker du att din lev (Fortum gissar jag, ser ut som gamla Birka energi klistermärken) ska dra in en separat matning för din fjärrvärme mätare?
På större anläggningar i Sthlm så har Fortum gått ut med att mätaren skall anslutas direkt på servisen för att det inte ska gå att fuska (enligt mon styrkille).

Redigerat:
Jonazz skrev:
Kommentarer och funderingar?
I grunden handlar det väl om ifall fjärrvärmebolaget har rätt att göra vilka installationer de vill i mitt (och andras) hus för att kunna mäta min förbrukning?
Jag håller med. Det står säkert i det finstilta, men de borde varit mer tydliga kring detta. Dessutom en ganska primitiv "plombering".

Tack för alla svar! Det är alltid kul när man får svar på tal.

lars_stefan_axelsson skrev:
Med de nya "on-line" mätarna, så spelar det dessutom ingen roll om du skruvar ut säkringen. Systemet upptäcker ganska snabbt att de inte får några mätdata från din mätare och ringer upp och kollar vad du håller på med. När spänningen återkommer så laddar mätaren upp vad du använt (de är batteribackade). Om batteriet hunnit ta slut, så kommer som ett brev på posten kommer i så fall en schablon-räkning på den del av din förbrukning som man inte kunnat mäta.

...

...Det hade ju varit huvudlöst dumt om man gjort det moderna systemet så att det enkelt kunnat sättas ur spel genom att göras strömlöst.

...
Det är precis så som jag har tänkt att det borde fungera, bra att få det bekräftat.

lars_stefan_axelsson skrev:
...
Din anläggning kommer *inte* att gå sönder för att mätaren kortsluts och därmed sätter pumpen ur spel. Istället så kommer din pump att kärva och lösa säkringen.
...
Lars, du får gärna förklara hur du menar.

elmont skrev:
Har du inget annat att syssla med kan du ju alltid bråka med dom, men jag tror att du har ett avtal med dom som ger dom rätt att göra vissa ingrepp i "din" anläggning. Så är det hos ALLA kunder till fjärrvärmeleverantörer och ha så varit i mååååååååånga år.
...
Ha, ha, ha, jo, jag har annat att göra. När du nämner avtal så börjar jag fundera på var det kan finnas. Jag skrev aldrig under något avtal när vi flyttade in, utan det bara "rullade på". Det gäller både värme, vatten och el.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.