Har gjort stora renoveringar under de 5 senaste åren och för att inte gå miste om möjligheten att dra av när vi planerar att flytta om några år funderar jag på att sälja hela huset till sambon. Vi har skrivit papper tidigare på att jag äger huset trots att vi är sambo. Finns det några juridiska hinder för att utnyttja rätten till avdrag vid försäljning på detta sätt? Jag kommer inte flytta i anslutning till affären utan båda kommer bo kvar.
/micke

Vad skulle du tjäna på det?

peternicklas
Du menar att försäljingen skulle göra så att du kan göra avdrag för din renovering innan dessa blir äldre än 5 år?

Japp

Skall du sälja med förlust då också eller med vinst och betala skatt för vinsten, och sambon får lån på banken och sedan betala allla avgifter i samband med affären?

Vad är det för summor och renoveringar som isf är aktuella?

Är en byggnad på ofri grund så är ingen lagfart. Köpte för ca 500 o renoverat för 300-400. Tanken är att sälja för 800-900 då. Sen skriver vi skuldebrev på skulden o gifter oss nästa år och makulerar skulden. Banken är inte involverad alls.

Det låter ju enkelt, men är nog inte möjligt det måste finnas pengar för köp och har sambon det,alla tillgångar finns ju registrerade på något sätt, och därmed så kommer affären att bli synlig. Det där med att hitta på olika upplägg som saknar grund är bara naivt. Skulle sådana upplägg vara möjliga så var det inte många som skulle gå till jobbet om man kunde sitta hemma och tillverka pengar.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag fattar ingenting....kan någon förklara så jag förstår vitsen.....

Måste nog hålla med Enk Projektet förstår inte heller vad vitsen är, men troligtvis något tänk att på "osynlig göra" en framtida reavinstbeskattning.

Jag förstår tanken bakom upplägget. De renoveringskostnader som förfaller efter 5 år ur avdragssynpunkt, blir avdragsgilla i den här affären (kanske). Min första invändning när jag läste tråden var också kostnaden för lagfart som borde äta upp större delen av en ev. vinst.

Men om huset står på ofri grund, då faller det motargumentet. Du skriver att banken inte behöver blandas in, är det alltså ett obelånat hus (antar det eftersom det brukar vara svårt att få låna på ofri grund)?

Jag ser faktiskt inte något problem med upplägget. Detta då under förutsättning att du ändå tänker dig att din sambo skall bli full delägare i huset, att ditt enskilda ägande skall upphöra?

Jo, ett problem ser jag. Du säger att huset är köpt för 500 000, renoverat för 3 - 400 000.

Du tänker sälja halva för en lämplig summa nu. Då blir det ändå bara halva renoveringskostnaden som blir avdragsgill.

Säljer hela till sambon. Det finns inga lån på huset. Möjlighet finns att göra överföringar på hela köpesumman, men frågan är om det är nödvändigt?
Hade jag sålt normalt idag hade jag fått göra avdrag. Vi planerar att sälja inom några år men går isf miste om en hel del i avdrag. Tycker inte direkt en sådan här affär är att fiffla/fuska.

youppie skrev:
Möjlighet finns att göra överföringar på hela köpesumman, men frågan är om det är nödvändigt?
Vet inte hur det är nu men det var inte nödvändigt för 15 år sedan. I köpeavtalet skrev vi då: "Köpeskillingen erläggs genom att köparen denna dag utfärdar en revers på xxx.xxx kr." Kan nämna att beloppet i reversen utgjorde hela köpeskillingen. Skatteverket har inte gjort någon uppföljning av reversen.

Skatteflyktslagen skulle kanske kunna ställa till problem eftersom den försöker hindra att transaktioner som är alltför skattedrivna ligger till grund för inkomstbeskattning. Din tilltänkta transaktion är väl enbart skattedriven om jag förstår det rätt.

Men jag är oerhört långt ifrån någon skatteexpert.

• Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.