Vi ska bygga ut 70kvd och börja nu i dagarna. Byggaren ska komma förbi och vi ska skriva avtal, kontrakt. Något speciellt man ska kolla eller skriva med?

vem som skall bekosta kasta byggavfall. tidsåtgång för bygget, betalningstidpunkter.

Använd de branchavtal som finns. Nu orkar jag inte sitta och googla efter var de finns, men jag gissar att de går att hitta via t.ex. konsumentverkets hemsida.

Byggaren sa att det e ett vanligt standard kontrakt man skriver. Tänkte om det va något speciellt man skulle kolla efter.

Som sagt var, det finns att hitta råd på internet, där finns byggbranchens tips om vad man ska kolla på. (Jag har läst sidan men har inte adressen i huvudet. Tror att Byggahus haft en artikel om det och det var där jag hittade länken till sidan.)

Grundregeln är väl i alla fall att inte lita på byggaren.

Fråga dom om när de tror och beräknar vara klara med allt. Kör sen på ABS09 avtal och skriv in ett kraftigt vite för varje veckas försening. Krånglar de angående vitet, får du ställa dig själv (och dom) frågan om de är seriösa proffs om de får svårt att slutföra i i tid enligt sin egen beräkning…

Lycka till.

Redigerat:
  • Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
Se till att få in en formulering att alla tillägg och ändringsarbeten skall avtalas skriftligt innan arbetet påbörjas. På så sätt undviker du eventuella tråkiga diskussioner i efterhand med oväntade tillkommande kostnader. Vettig betalningsplan är också bra att tänka på.

• Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
Ha ett inledande planeringsmöte med respektive hantverkare, framförallt de som attesträtt för tidrapportering osv. Se till att du betalar för denna planeringstid!! Du har det mångfalt igen. Ha så mycket underlag som möjligt framme i form av ritningar och skisser. Gå sedan igenom i detalj allt som ska göras och låt hantverkaren ge sina förslag på hur det ska göras. Skriv ner vad ni kommit överens om. Begär sedan en budgetoffert från dem, där material, arbetstimmar, hyror av maskiner osv är specade. Jag skriver alltid kontrakt på löpande räkning där jag hänvisar till deras budgetoffert och lägger till en klausul om rapporteringsskyldighet om det blir avvikelser i någon form, kanske mer tid eller dyrare material. Om de inte rapporterar en avvikelse ska du ha en klausul som påminner om att de har ansvar för avikelsen och bryter mot avtalet. Det ger en lugnare stämning på bygget. Om de har missbedömt ngt, kontaktar de dig och reder ut det, helst med en skriftlig notering som ni båda signerar. Jag har nu bygg 3 hus i egen regi med detta upplägg och alla har tyckt det varit bra. Det blir billigare också. Hantverkarna är mer motiverade när de fått vara med i planeringen, liksom att du kan sätta press på dem att följa sitt eget upplägg. Ta inte fasat priser, utan begär tidrapportering, materialkostnader osv i deras fakturor. (Ange det i avtalet). Om en faktura inte är specad enligt avtal, skicka tillbaka den!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.