Plåthuset skrev:
Vi kanske pratar förbi varandra men antingen blir det en vinst eller förlust vid försäljningen. I båda fallen kan TS dra skattemässig fördel av de gjorda avdragen.
Så är det ju. Och visst måste det här upplägget vara på gränsen till vad som är tillåtet. Men det jag upprör mig över är hur en del här får det till att TS snyltar på någon. Vad man än må tycka så inte tusan används några skattemedel. ROT och RUT däremot är inget annat än bidrag, vilket jag själv uppskattar stort då jag själv nyttjat ROT till max det här året ;-).

C
tobost skrev:
Men det jag upprör mig över är hur en del här får det till att TS snyltar på någon. Vad man än må tycka så inte tusan används några skattemedel.
Däremot uteblir ju skatteintäkter som annars skulle ha funnits. Vad är skillnaden?

cpalm skrev:
Däremot uteblir ju skatteintäkter som annars skulle ha funnits. Vad är skillnaden?
Om jag måste renovera för 300 000 kr för att få ut 300 000 kr mer vid en försäljning så har jag ju inte tjänat något. Skatt tas bara ut på vinst. Därför får man dra av renoveringskostnaderna. Enkelt och rättvist.

C
tobost skrev:
Om jag måste renovera för 300 000 kr för att få ut 300 000 kr mer vid en försäljning så har jag ju inte tjänat något. Skatt tas bara ut på vinst. Därför får man dra av renoveringskostnaderna. Enkelt och rättvist.
Men det var ju inte ett svar på frågan. Varför skulle de vara snylteri tillskansa sig skattemedel men inte att undanhålla skattemedel? Nettoeffekten är ju densamma, eller?

cpalm skrev:
Men det var ju inte ett svar på frågan. Varför skulle de vara snylteri tillskansa sig skattemedel men inte att undanhålla skattemedel? Nettoeffekten är ju densamma, eller?
Svaret är att man bara ska betala skatt på vinst. Gör man inte vinst så har man inte undanhållit skatt. Tydligt nog!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.