1 462 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Kommunen rensade rent hos mig
Kommunen (via en underentreprenör) röjde upp ordentligt på allmänningen bakom vår tomt. Problemet vara att de också sågade ner häcken som var vårt insynsskydd gentemot grannarna på andra sidan av allmänningen och den sidan ligger också lite högre. Häcken var hög, runt sju meter (ok, en smula högre än nödvändigt) och kommunen sågade ner den till en meters höjd så den nu bara består av grova stammar 5-10 cm tjocka.
Jag ringde och fick kontakt med en trevlig herre och ett par dagar efter ringde han tillbaka och sa att häcken inte stod på min tomt utan så mycket som ett par meter utanför den så det var helt ok att de röjde.
Häcken har stått där i många år och det verkar som att både mina grannar och tidigare ägare utökat tomten en smula bakåt, 2-4 meter gissar jag. På insidan är det gräsmatta hos mig.
Så frågan är om det bara är att acceptera detta eller om de trots allt inte hade rätt att fälla häcken som stått där i många år.
Jag ringde och fick kontakt med en trevlig herre och ett par dagar efter ringde han tillbaka och sa att häcken inte stod på min tomt utan så mycket som ett par meter utanför den så det var helt ok att de röjde.
Häcken har stått där i många år och det verkar som att både mina grannar och tidigare ägare utökat tomten en smula bakåt, 2-4 meter gissar jag. På insidan är det gräsmatta hos mig.
Så frågan är om det bara är att acceptera detta eller om de trots allt inte hade rätt att fälla häcken som stått där i många år.
Tyvärr kan du inte göra något om häcken inte står på din tomt. Men be för säkerhets skull att få titta på fastighetskartan hos kommunen och be även att få ut kartan från Lantmäteriet så att du kan se själv hur stor din tomt är. (Det kan ju vara så att kommunen inte har rätt.)
Klicka här för att svara