H
Bor i en samfällighet som har skaffat fiber bredband
Då jag driver verksamheten hemifrån och jobbar 12-14 timmar per dygn
Alla i samfälligheten har då fått ett tillägg på avgiften som skall täcka kostnaden för fiber bredbandet.
Samfällighetsavgiften den vanliga, vilken täcker kostnad för värme, sophämtning, underhåll av vägar. ect.
Har bett att få ett papper som där det står kostnadstäckning för bredband.
Har en samfällighet rätt att neka ett sådant papper?

Visst finns det ett schablonavdrag, men den täcker inte på långa vägar kostnaderna,
bara elförbrukningen är 5000-6000/år för företaget, datorer, skrivare. osv.
Halva huset är företagets kontor och prylar ca 50 kvadratmeter.
Eller vad säger juridiken.

peternicklas
Indragning av fibern till din fastighet ska inte skilja något från de övriga i samfälligheten. Dock så lär ju din Internetleverantör ta lite mer betalt då det är ett företag.

H
Det är inte summan som är bekymret, utan att jag behöver ett underlag på kostnadstäckningen för bredbandet.
Dvs samma summa som för de övriga som bor i samfälligheten.
Frågan är om samfälligheten har rätt att neka ett sådant underlag.
Faktura kan de inte skriva då det inte är en vinstdrivande samfällighet.

äger din verksamhet fastigheten som ingår i samfälligheten, eller gör du det privat?

H
Äger fastigheten privat

C
Att låta företaget utnyttja ditt privata bredband bör falla inom schablonen för verksamhet i bostaden - framför allt eftersom jag antar att du inte drabbas av extra kostnader privat för detta.
Du kan då inte få skattefri ersättning för t.ex. bredbandet och ersättning enligt schablon på samma gång. Så alternativet till schablon är att yrka skattefri ersättning för andel i samtliga kostnader, och då är regler/praxis väldigt hårda.

Vad gäller samfälligheten gäller förstås vissa krav för hur avgiften/kostnadstäckningen skall debiteras, men det är i så fall gentemot dig som andelsägare och privatperson. De har ingen skyldighet att uppfylla eventuella krav/behov från tredje part som i detta fall ditt företag.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
H
Har bredband privat också :)

Om du då bara har ett protokoll från samfälligheten där bredbandsavgiften är fastställd så bör det räcka, Att anslutningen står på dig privat är inte ett hinder så länge det finns en anledning till detta arrangemang. En godtagbar anledning är att du inte kunnat få denna för din verksamhet nödvändiga förbindelse på annat sätt.

Är samfälligheten momspliktig är detta att föredra eftersom du då kan dra av momsen, annars kan du som privatperson fakturera ditt bolag.

Men se till att du har ett privat bredband också, så minskar risken för smällar om skatteverket gör en kontroll.

Bra svar Cpalm!

Att hävda att det privata bredbandet, telefonen, TV-abonnemanget, tidningarna, bostaden osv är till 50% avsett för det egna företaget är väl rätt svårt att få förbi granskningen av skatteverkets argusögon?
Att sedan som argument hävda att man arbetar 14 timmar per dygn tror jag inte imponerar, snarare tvärt om.

Vad är det förresten för hemmakontor som kräver 50 kvm?

Jag tror inte att samfälligheten på ett enkelt sätt kan räkna ut exakt hur stor del av samfällighetsavgiften som beror på bredbandet. Ni kans ju ha lite olika andelstal i samfälligheten, då kommer även kostnaden för bredbandet att variera lite mellan medlemmarna.

Och som påpekats, anslutningen till fastigheten är troligen inte avdragsgill. Jg förstod inte riktigt det där med att du har privat bredband också.

hempularen skrev:
...Jag förstod inte riktigt det där med att du har privat bredband också.
Får jag försöka mig på en gissning?
Det gäller kanske en smartphone med 3G - 4G uppkoppling.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
O
Jag har svårt att hänga med överhuvudtaget i det hela...
Är det hela kostnaden för att dra in fiber som ska dras av? eller är det bara månadsavgiften?
bara månadsavgiften lär inte vara många kronor i förhållande... men är tanken att försöka kunna dra av installationen?

Vad har man för prylar som drar nästan 500kw i månaden? som bara har med företaget att göra...

H
50 är inte bara kontor utan även en ataljé.
Datorer, skanner och skrivare tar mycket ström, mer än man kan ana.
Gjorde flera tester, stängde ner alla maskiner och läste av,
det gick år mycket mer el än man kunde tro.

svar till hempularen, Man måste skilja privat och företag åt.
Man kan inte blanda ihop dessa.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.