Byggahus.se

Servitut vid fiberdragning mellan grannar

1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej

Vi och några grannar har grävt ner fiber till våra hus.

Granne A har kopplingspunkten på sin tomt.

Från honom har vi gått med ett huvudrör via Grannes B tomt in till Granne C och vidare till Granne D. Och sen avstick till varje fastighet

Stadsnätet har sen blåst in fibern och kopplat in all utrustning.

Nu vill vi att vi skriva något avtal om att fibern får ligga på allas tomter även om fastigheterna säljs.

Hur gör man detta på lättast och korrekt sätt?
    Kan man göra ett gemensamt servitut/avtal eller måste

Granne D skriva med A,B,C
    Granne C med A,B
    Granne B med A

Måste detta sen skrivas in hos lantmäteriet eller är det giltigt ändå?

Tack på förhand.

2. E
    Medlem · Nivå 11
    Om man vill att avtalet ska fortsätta gälla efter ett ägarbyte så måste det registreras som avtalsservitut hos lantmäteriet. Hur det går till kan du läsa på lantmäteriets hemsida.

Nu vet jag inte i vilken mån det krävs gemensamt underhåll av er utrustning men ni skulle ju också kunna bilda en gemensamhetsanläggning.

3. M
    Medlem Nivå 17
    Vem äger fibern, vem fixar om det blir fel? Passa på att formalised detta också.

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    ....ännu hellre, försök få stadsnätet att skaffa dessa servitut.....

5. N
    Medlem Nivå 1
    Hej

Tack för svaren.

För att förtydliga det lite.

Det är stadsnätet som äger fibern och sköter driften av det.
    Det smidigaste hade varit att de fixat allt men de vill att vi bildar en förening och reglerar det i stadgarna men jag är inte sugen på allt det arbetet det är med en förening. utan vill bara ha ett avtalsservitut eller något annat smidigt som bara garanterar att fibern får ligga kvar efter någon flyttar ifrån sitt hus.

Jag som bor som granne D och drar genom alla tomter Kan jag skriva ett avtalsservitut där jag är härskande och de andra 3 står som tjänande och hur formulerar man sig korrekt för det skall vara giltigt?

Eller måste jag skriva ett med Granne C där jag är Härskande och han som tjänande och sen skriva samma mot Granne A och B och sen registrera 3 stycken avtalsservitut hos lantmäteriet.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Formulering tror jag andra här kan fixa. Jag är rätt säker på att du måste ha ett servitut för varje tomt som din fiber passerar. Avtalsservitut kostar strax under en tusenlapp att registrera, enl. någon tråd vi har haft här.

7. M
    Medlem Nivå 3
    Avtalsservitut kan ni skriva själva. När ni skickar det till Lantmäteriet så kollar dom igenom det ich återkopplar ifall det inte kan gälla.
    Skriv enklast möjliga.
    Nåt i stil med att fastigheterna a b c d har gemensamt fiber nergrävt. Varje fastighet Förbehålls rätten att på nuvarande plats underhålla och reparera befintligt fibernät .
    Vid behov av underhåll och reparation delas kostnaden lika mellan parterna.

8. S
    Medlem Nivå 9
    Behöver man inte även skriva in att fibern/rören får finnas där? Jag menar det är ju en belastning på grannfastigheterna inte bara om det behöver repareras utan det är det även vid normal drift. Det går ju exempelvis inte att gräva/anlägga hur man vill på den egna tomten med de där rören som går några decimeter ner i backen.

9. B
    Medlem Nivå 1
    Hejdu QUOTE

Klart som korvspad: Vem är nätägare, Ni grannar? Stadsnätet? Nån annan?
    Skulle tänka mig att stadsnätet är nätägare och därför skrivet nyttjanderättsavtal med de fastighetsägare som berörs av brunnar och nedschaktad kanalisation (slang)

Brasse

• Laddar…
  10. S
    Medlem Nivå 3
    Som Brasse säger, nätägaren bör, för sin egen och din skull, upprätta och bekosta nyttjanderättsavtal med markägarna vars fastigheter fibern passerar. Avtalet registrerar de sedan hos Lantmäteriet, tror det gäller i 50 år (beror säkert på vad de skriver). Borde de ha gjort innan arbetet ens påbörjades, vad skulle hända om någon skulle sätta sig på tvären/kräva orimlig ersättning nu i efterhand? Ställ kravet att lösa nyttjanderättsavtalet på din nätägare, så du känner att din lina är säkerställd för framtiden.

11. B
    Medlem Nivå 1
    Normalt ser det sådant ut:
    1 nån nätoperatör, typ Telia bredband, Utsikt Bredband, Itsam m fl informerar allmänhet i ett område (stadsdel, by, del av landsbygd) om att utbyggnad kommer att ske
    2 kunden (privatperson, företag) anmäler intresse och tecknar avtal med operatören
    3 vid tillräckligt antal kundavtal sätter nätoperatören spaden i jorden alt att kundrrna bildar ett sk "byalag" och själva finansierar schakt och förläggning (kan va så att nätop tar risken att exploatera oavsett antalet kunder, räknar med att ta intäkterna i framtiden)
    4 när kanalisationen (slangförläggningen och ev håltagning i fastighet) är klar blåser nätop i fiber och monterar (kontakterar) utrustning hos kunden

sen om det inte är samma företag som både är nätägare och tjänsteleverantör

5 bestämmer kunden vilken operatör som ska leverera tjänsterna (tv, data o tele) och får den utrustningen monterad
    Kan va så att nätet är ett "öppet accessnät" och man kan välja bland flera tjänsteleverantörer, därom ger nätägaren upplysningar

Så ja, bara att surfa på nätet, ringa via scype eller vad som kunden finner bäst

Visst va de enkelt??

I många fall är utbyggnaden finansierad via nån form av stats/eu-bidrag särskilt landsbygd
    Byalag kan söka bidrag hos länsstyrelsen
    Förekommer att flera bredbandsföretag exploaterar i samma område, på samma gata, på t o m samma sida av gatan. Ä riktigt krig på en del orter

Brasse
    med god insyn i bredbandsproblematiken

12. S
    Medlem Nivå 9
    Tack för informationen / reklamen

Men det besvarar inte TS fråga :)

13. J
    Medlem Nivå 1
    Har varit i precis samma situation som du. Vi har dragit in fiber från stadsnätet genom tre fastigheter, och fått hjälp från kommunen att formulera texten till servituten. Där ska vara ett servitut per fastighet. Hos oss var det fastighet A, B och C. Där blev det ett avtal för A-B, A-C, och B-C. Servituten skall registreras hos lantmäteriet.