Hej har ett problem: Jag har en sommarstuga med friköpt tomt (1600m2) som är belägen mitt i ett skogsskifte och enda tillfartsvägen är en traktorväg (ca3km)som går över annans mark.
Har varit i kontakt med markägaren och han säger att vi får vare sig använda eller förbättra traktorvägen.....hur löser man det här? i dagsläget så är det båt som gäller på sommaren eller skoter på vintern via sjön.
Hade varit trevligt att kunna använda stugan på våren och hösten också.

Med vänlig hälsning/Busjunkie

Ring lantmäteriet och begär en förrättning. Alla fastigheter har rätt till tillträdesväg... Obs det kommer kosta pengar :-)

aedwall skrev:
Ring lantmäteriet och begär en förrättning. Alla fastigheter har rätt till tillträdesväg... Obs det kommer kosta pengar :-)
Japp ja ska ringa dom imorgon och har väl börjat misstänka att det kan kosta en del....är det nån schablonpris eller är de löpande?

Löpande kostnad, men du kan begära en offert av dem...

Ok tack för tipsen....ja skriver här sen hur det gått.....

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
O
Vi gillar uppföljningar! Så det låter väldigt bra att vi får veta hur det går!
Alltid kan man lära sig nått!

Fortsatt tips: När (om) du fått bekräftat från Lantmäteriet att du har rätt att använda den befintliga vägen som tillfartsväg kan du ju, innan du drar igång hela apparaten ge grannen en ny chans att gå med på saken frivilligt genom avtalsservitut. Då kan du ju lägga pengarna på att rusta upp vägen istället för att betala till Lantmätaren. Mycket beror ju förstås på hur mycket Lantmäteriet kan säga utan att du behöver betala något, men det kan ju vara snyggt att ge grannen en chans att tänka om i alla fall.

Med tanke på vad det kommer att kosta med både lantmätare och sedan att underhålla 3 km skogsväg så att den duger för biltrafik (eller har du traktor?) så skulle jag göra ett nytt försök med markägaren.

Föreslå att markägaren får säg 5000 kronor om året mot att du får använda vägen. Går inte markägaren med på det så misstänker jag att det är någon superenvis bonde som antagligen lär se till att du får diverse problem ifall du tvingar på honom en lösning som han uppenbarligen är väldigt starkt emot.

O
lbgu skrev:
Med tanke på vad det kommer att kosta med både lantmätare och sedan att underhålla 3 km skogsväg så att den duger för biltrafik (eller har du traktor?) så skulle jag göra ett nytt försök med markägaren.

Föreslå att markägaren får säg 5000 kronor om året mot att du får använda vägen. Går inte markägaren med på det så misstänker jag att det är någon superenvis bonde som antagligen lär se till att du får diverse problem ifall du tvingar på honom en lösning som han uppenbarligen är väldigt starkt emot.
Nu är jag väldigt skeptisk till att blanda in pengar i det hela.. Men ska man göra det så måste man se till att man får ett servitut... Annars så kan man lika gärna lägga de pengarna på nått roligare...

Odjuret skrev:
Nu är jag väldigt skeptisk till att blanda in pengar i det hela.. Men ska man göra det så måste man se till att man får ett servitut... Annars så kan man lika gärna lägga de pengarna på nått roligare...
Kan man lösa det med markägaren utan att blanda in lantmäteriet så är det väl det bästa. Med tanke på markägarens initiala reaktion så lär nog inte ett påtvingat servitut göra situationen bättre. Att hålla en 3km lång traktorväg i farbart skick ifall markägaren motsätter sig det lär nog vara en mardröm. Den lösning jag föreslår låter som en som alla vinner på. Dumt att söka strid med en som sitter på alla trumf.

[Jag hann inte ringa idag till lantmäteriet men ska försöka hinna imorgon.......
måste även ta reda på fastighetsbeteckningen på de marker som vägen går över (2st)..vill inte ringa till berörda markägare innan ja pratat med lantmäteriet.
Ja bäst vore det ju om det gick att lösa med markägaren för den frostiga relation vi har nu lär ju bli ännu frostigare....
Skicket på vägen är i dagsläget så att den är farbar med fyrhjuling eller en bil med lite högre markfrigång bortsett från en sträcka på ca 150m som har djupa hjulspår. Med traktor är det dock inga problem.

Finns det alternativa vägar ut? Är det stamfastighetwn som vägen går över? Normalt skall man väl fixa detta när man styckar din lilla tomt, har du kollat så det inte blev gjort?

-MH- skrev:
Finns det alternativa vägar ut? Är det stamfastighetwn som vägen går över? Normalt skall man väl fixa detta när man styckar din lilla tomt, har du kollat så det inte blev gjort?
Ja detta låter väldigt underligt. Om tomten är friköpt och avstyckad i moderntid bör det finnas en tillfartsväg (du har inte servitut redan men vet ej om det?). Formulera frågan till Lantmäteriet som "vilken väg har jag rätt att ta" inte "hur du skall göra för att skapa en väg". Jag tror de har en skyldighet att tillse att tillfart finns för tomter som etableras.

Hallojsan....har varit sjuk så har ej kommit mig för att ringa....finns inga andra vägar till tomten än med båt på sommaren eller skoter på vintern......

Har precis pratat med lantmäteriet och i samband med avstyckning 1997 så skrevs det ett officialservitut som enbart innefattar siktröjning och bad/båtplats ....det vart skrivet att vad gäller vägen så skulle det lösas civilrättsligt d.v.s skrivas ett avtalsservitut....vilket aldrig gjordes....beställde hem kopior på alla papper som lantmäteriet har så man ser mer exakt hur det är formulerat.....
Forts. följer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.