hsd skrev:
Hertz med självriskeliminering
så är det aldrig några problem
:thumbup:
Hur vet du det?

Som jag uppfattat det är det man själv som står för risken om man lämnar eller hämtar en bil på en parkering som är möjlig att komma in på för allmänheten s a s. Även om man har fotobevis på att bilen är oskadad när den lämnades. Sker överlämningen utanför den tid företagets personal kan ta emot bilen tar man alltså en risk.

Gör man överlämningen när det finns personal tillgänglig från företaget bör man absolut invänta att någon besiktar bilen, annars utsätter man sig för samma risk helt i onödan.

Gäller även i andra situationer än hyrbil, t ex verskstadsbesök av den egna bilen.

Det är möjligt, jag har inte lusläst villkoren, men det ger ju öppningar till alla möjliga problem vid avhämtning och lämning. Inte för att jag hyrt bil många gånger, men personalen har ALDRIG följt med ut vid ut- eller tillbakalämning. Jag har inte bett dem om det heller, ur mitt perspektiv så borde de göra detta för att minimera riskerna.

Men jag hyr som sagt var bil sällan, vad är era andras erfarenheter kring detta?

Jag har faktiskt personligen inte drabbats av påstådda skador, jag har blivit lurad på annat sätt (Aldrig mer Hertz). Jag har iofs vid ett tillfälle anklagats för en repad sidospegel. Men jag var övertygad om att den inte var repad när jag lämnade in bilen, och Hertz drev inte den frågan vidare.

Och interrent/Eurocar försökte få mig att betala parkeringsböter som utfärdades 1 timme efter jag hade lämnat in bilen Flygplatsen i Oslo). De var lite läskiga, för de skickade inte kravet till mig, de väntade tills parkeringsbolaget skickade ärendet till inkasso, så det första jag fick reda på om ärendet var från inkassobolaget. Blev skogstokig.

Det du kan göra är att argumentera för att någon borde ha kontrollerat bilen direkt efter att du lämnat den. Eftersom skadorna skett på parkeringen skulle Hertz ha fått stå för skadorna om de kontrollerat bilen direkt; du ska inte bli lidande för att de dröjer med att kontrollera bilen.

Vet du hur lång tid det gick mellan att du lämnat bilen till att de kontrollerat den?

Fick du skriva på ett papper att bilen var skadefri innan du hämtade? Om inte så kan dom aldrig bevisa att du gjort skadan.

hsd
Kollegan skrynklade en skärm på bilen som jag hämtat ut, han blev upprörd som bara den och jag ringde Hertz men det var inga problem -undrade bara om vi skulle ha en annan bil

Enligt Hertz villkor ansvarar du bara för bilen under hyresperioden. Bilen räknas som återlämnad när någon personal från hyrbilsfirman KAN göra en okulär besiktning. D.V.S om du har lämnat tillbaka bilen under öppettiderna så går du fri från ansvar eftersom hyrestiden då har löpt ut.

Klipp från Hertz villkor:

Du ansvarar gentemot Hertz för att bilen inte skadas eller kommer bort under hyrestiden. Du går fri från ansvar om skadan eller förlusten beror på fel eller brister i hyrbilen

Återlämning av hyrbil
Gällande Hertz Freerider så skall bilen alltid köras raka vägen till mottagande station direkt efterupphämtandet! Du ska vid överenskommen tidpunkt återlämna bilen på avtalad plats. Återlämnandet ska ske under Hertzstationens normala öppettid eller, om uthyrningskontoret är stängt, i nyckelinkastet. Om du inte återlämnar bilen enligt avtalet är du alltid skyldig att ersätta Hertz för de kostnader som varit nödvändiga för att föra tillbaka bilen till aktuellt uthyrningskontor.

Du är också skyldig att betala ytterligare hyra vid försenad återlämning, om detta inte kan relateras till uthyrarens ansvar. Om bilen vid återlämnandet är vanvårdad eller nedsmutsad utöver vad som uppstår genom normal användning har Hertz rätt att ta ut en rimlig kostnad för att ställa iordning bilen. Det är förbjudet att använda bilen efter hyrestidens slut.

Klipp från Budget Hyrbilsguide:

Vad händer om jag återlämnar bilen när kontoret har stängt?
Vissa biluthyrare medger att du lämnar tillbaka bilen när kontoret är stängt. Du bör emellertid vara helt införstådd med de risker som detta innebär innan du går med på det. Vi rekommenderar starkt att du alltid återlämnar ett fordon under normala öppettider.

Om biluthyraren låter dig återlämna bilen när kontoret är stängt är du fortfarande ansvarig för bilens skick tills en medlem av personalen kan genomföra en fullständig inspektion. Detta innebär att du ansvarar för kostnader för eventuella skador som orsakas när bilen är oövervakad. För att minska denna risk rekommenderar vi starkt att du fotograferar bilens insida och utsida när den är parkerad på återlämningsstället.

Det är väl därför de inte hört av sig igen kan man hoppas :p

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.