Hej!

Har fått en räkning eller vad man ska kalla det. Det står bara "medlemsavi" överst (avsändare är en förening). Min fråga är, måste ordet "faktura" finnas med för att den ska vara giltig?

Det står nämligen så på Wikipedia,
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Faktura
som hänvisar till EU:s momsdirektiv artikel 226 / 226b, där det är noggrant specat vilka uppgifter en faktura måste innehålla, men jag lyckas inte hitta just det att ordet faktura krävs.

Någon som vet?

Redigerat:
Frågan är väl heller om är/vill vara medlem?

Den där wiki-artikeln utgår från ett företagsperspektiv, och förutsätter att fakturautställaren är momsregistrerad.

Det är nog mycket ofta inte fallet för ideella föreningar (jag antar att det är en sådan du menar),
och då faller nog de flesta av de där formkraven.

Vad spelar det för roll för dig om det står faktura, räkning eller något annat?
Är det en vara eller tjänst som du fått eller vill få?

Här är en kanske enklare, mer lekmannamässig beskrivning:
http://www.learning4sharing.nu/rakning-165154.html

Hehe ja jo det är sonens medlemskap och han ska vara med. Men det är ganska luddigt specat och lite saltat. Och jag funderar alltså på om den är giltig eller om jag kan ta det lite lugnt med den. Har klagat lite till avsändaren men inte fått svar.

Om han inte betalar åker han väl ut bara, så är det bra med det.

Eller tänkte ni fixa något slags gratismedlemskap?
Sonen blir nog måttligt populär då. Förstör det inte för honom nu :p

Och vad menar du med "saltat"?
Föreningen har väl en fastställd medlemsavgift?
Om beloppet är fel får du väl prata med dem.

Prata gör man väl inte nuförtiden, jag har mejlat :) Men de svarar inte.

De har lagt på en inträdesavgift som vi redan betalat förut. Samt tagit ut full årsavgift fastän vi har rätt till reduktion.

Det är en jättestor ekonomisk förening, alls inte ideell. Jag tyckte det var lite pinsamt att de inte kan skicka en korrekt faktura.

Jag tycker nog tvärt om att det ofta är bättre att prata.
Tvåvägskommunikation du vet.

Men OK, jag är nog rätt gammaldags :confused:

Nja i formella sammanhang (jobb/affärer) kör jag hellre skriftligt. Känner ett motstånd mot att spela in samtal.

Sir Duke skrev:
Nja i formella sammanhang (jobb/affärer) kör jag hellre skriftligt. Känner ett motstånd mot att spela in samtal.
Varför inte båda. Brukar vid otydlighet och komplexa frågor ta det muntligt först för att undvika missförstånd/tolkningsfel och efter avslutat samtal gör jag minnesanteckning som skickas via mail som bekräftelse vad som sagts och överenskommelse. Många gånger klarar man ut missförståndet direkt via telefon och sparar även tid.

Och åter till tråden, jo många föreningar lämnar enbart inbetalningskort där det står lite kryptiskt medlemsavgift, årsavgift, abonnemang, etc. Så betalar man via Internetbank får inte glömma bort att lägga till namn på den det gäller.

Om du anser att räkningen du fått är felaktig ska du bestrida den. Det gör du skriftligen och du måste ange att det är ett bestridande samt en grund. Annars kan du få krav med ökade kostnader som följd.

Faktum är att föreningen inte ens behöver skicka en faktura, du ska betala ändå.

Du ska också betala din räkning till den del du inte bestrider den, om bestridandet bara gäller en del. Så nej, man kan inte fuska och smita undan på det vis som du vill göra. Dålig stil!

Redigerat:
Döm ingen för dennes fråga! Han frågade om formella saker. Sedan utgår man från att han vill smita från betalningen. Utgå istället från att han vill göra rätt för sig men undrar om det begåtts formella fel.

Ta en sak i taget nu

Tack för all input! Klart jag ska betala den del som är otvistig. Kontaktade dem samma dag för att reda ut.

Tråden handlar bara om att jag blev nyfiken på hur en faktura får se ut. Jag höll på att missa att det var en faktura. Är lite förvånad och tycker det är oproffsigt att de väljer att kalla den medlemsavi, vad är det liksom. Om de vill undvika ordet faktura kan de väl skriva betalningsavi då, eller.

Tack för all input! Klart jag ska betala den del som är otvistig. Kontaktade dem samma dag för att reda ut.

Tråden handlar bara om att jag blev nyfiken på hur en faktura får se ut. Jag höll på att missa att det var en faktura. Är lite förvånad och tycker det är oproffsigt att de väljer att kalla den medlemsavi, vad är det liksom. Om de vill undvika ordet faktura kan de väl skriva betalningsavi då, eller räkning. Avsändarnamnet är inte utskrivet utan en förkortning. Finns dock en företagslogga på men den är svartvit och pixlig. Så även om jag tror att det är en riktig faktura så ligger den kanske farligt nära gråzonen mot bluffaktura. Man kan ju inte ludda till det hur mycket som
h helst,

Kunden måste ju kunna vara säker på att hen betalar med befriande verkan. Vad händer om jag betalar en avi, och så dyker den riktiga fakturan upp en vecka senare...

Jag pratar om principen, inte om att jag ska spara 700 spänn.

Medlemsavi är väl ändå inte något särskilt egendomligt ord?!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.