Det är tyvärr vanligt att företag ändrar den adress man uppgivit till folkbokföringsadressen. Eller till en gammal adress, som hämtats från Bisnode eller något annat uselt uppdaterat adressregister. Det har hänt mig många gånger. Särskilt illa råkar man ut om man flyttar ofta, eller har en så kallad Särskild Postadress, som inte är det samma som Folkbokföringsadress. Om man av någon anledning (tillfälligt arbete, studier, resa osv) inte bor på Folkbokföringsadressen, så skall posten gå till den Särskilda Postadressen. Men det struntar många företag, adressregister och inkassobolag i! Det har blivit bättre de senaste åren, men för 3-4 år sedan var det ett rent helvete! Gå in på Facebooksidan ADRESSHELVETET för att läsa mer.

Det riktigt djävulska i sammanhanget är att bl.a. Bisnode har skaffat ett Utgivningsbevis från Myndigheten för Radio och TV, och då kan man inte anmäla dem till Datainspektionen för att de har förvanskat uppgifterna i sina adressregister, så att man drabbas av inkassoavgifter och hamnar hos Kronofogden när man inte får sina räkningar i tid!

Vadå, man får väl inte publicera felaktiga uppgifter bara för att man har utgivningsbevis?

Är det någonstans det är korrekta adressuppgifter så är det väl hos UC och Bisnode, som båda är direktuppkopplade till SPAR och hämtar folkbokföringsuppgiften direkt från källan.

corre skrev:
Är det någonstans det är korrekta adressuppgifter så är det väl hos UC och Bisnode, som båda är direktuppkopplade till SPAR och hämtar folkbokföringsuppgiften direkt från källan.
Sök på "inkasso"+"fel adress" i Google så får du själv se att Folkbokföringsadresserna ofta är felaktiga! Eller gå in på Rejta.se och se vad många skriver om Svensk Adressändring AB...

Dessutom är det många företag som är kunder till Bisnode och UC blandar ihop adresserna från SPAR när det gäller Folbokföringsadress respektive Särskild Postadress. Bisnode m.fl. utbildar inte sina kunder i vad skillnaden är.

Mina negativa erfarenheter grundar sig på att jag tidigare hade en Enskild Firma, och då blandade Skatteverket och Statistiska Centralbyråns Företagsregister (SCB) ihop min privata postadress med min firmas postadress, eftersom dessa skilde sig åt. Jag kunde av olika skäl inte ta emot företagspost på min privata postadress.

SCB hade förvanskat min adress till oigenkännlighet pga datafal OCH den mänskliga faktorn. Denna adress sålde SCB sedan vidare till bl.a. Bisnode, som förvanskade den ytterligare genom att radera med c/o-adressen. SCB erkänner i en rapport att de har c:a 10% felaktiga adresser. Men detta struntar bl.a. Bisnode i!

Jag har själv jobbat mycket med adressregister, och då samkörde vi olika register för att sålla ut de kunder där adresserna skilde sig åt. Därefter kontaktade vi dem för att fråga vilken som var den korrekta adressen. Det skulle Bisnode och UC själva kunna göra!

Redigerat:
Nerre skrev:
Vadå, man får väl inte publicera felaktiga uppgifter bara för att man har utgivningsbevis?
Jo tyvärr. Enda lösningen vore att anmäla dem för förtal, men det går inte heller. Man är rättslös i dessa sammanhang :-(

corre skrev:
Fast den korrekta adressen är väl den adress man avtalat om, inte någon adress som hämtas från något håll.

Det beror ju på i vilkte sammanhang vi talar dom. Mitt inlägg var en ref mot "Kalle Blomqvist", inte just det ursprungliga problemet med klarna eller likande webhandel.

Idag slarvade jag (skyller på julklappsstress) och råkade använda en butik med klarna checkout och fick uppleva en ny lägstanivå. Hade som sagt lite bråttom och klickade mej fram genom köpproceduren, förväntade mig att få fram en sida där man kan välja betalningsalternativ men nej, kom till "Tack för din order" och hade tydligen handlat mot klarnafaktura genom någon defaultmekanism. Men se så fanns det en liten länk till "Ändra betalningssätt" så jag bytte till kortbetalning och gjorde klart. Men det tog inte slut där. Efter en stund dimper det ner ett mail med min faktura. Kollar internetbanken och jodå det är draget pengar på kortet. Går in på klarnas supportchatt och frågar vad de pysslar med. Ger uppgifter och de påstår att det inte finns någon faktura och är jag säker på att det inte är en orderbekräftelse jag har fått? I mailet står det tydligt faktura med OCR nummer och sista betalningsdag. I PFD:en som är attachad till mailet står det "orderinformation".

Skurkar är dem. Punkt!!

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Mikael_L
Nu har jag precis skickat iväg ett frågemail. :)

Jag har alltsedan denna tråd dök upp, och då googlade jag på sökord såsom "klarna + klagomål", "klarna +anmälningar" och insåg vilka skurkar dom verkar vara, bedrivit min egen lilla kampanj mot dom.
Vid alla slags webköp jag gör så skriver jag ett mail och ber om en försäkran att klarna inte alls blir inblandade i mitt köp om jag väljer kortbetalning, om företaget i fråga har någon klarna-logga någonstans.
Verkar det inte alls gå att handla utan att använda klarna så avstår jag att handla men skriver ett mail om just detta.

Och så ber jag dom googla lite på klarna och något annat bra sökord och så bifogar jag ofta en eller ett par länkar till vettiga källor som framför kritik mot klarna, typ tidningar, arn eller konsumentverket.

Om många tillsammans med mig gör detta hela tiden så måste nog klarna på sikt antingen försvinna eller börja uppföra sig schysst.

• Gilla
Sne4 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
...
Om många tillsammans med mig gör detta hela tiden så måste nog klarna på sikt antingen försvinna eller börja uppföra sig schysst.
Keep on dreaming :)

Och för att fortsätta med svengelskan: Money talks.

Så länge de tjänar pengarna fortsätter de med sina skumraskmetoder.
Och så länge svensk lagstiftning/rättsskipning är så tandlös som den är kan skurkarna fortsätta.

Du är absolut värd några ryggdunkar för din ihärdiga kamp, men jag tror tyvärr att du kämpar förgäves.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.