Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

PUL och olagliga inkassobrev?

1. X
    Renoverare · Södermanland · 1 785 inlägg

xdigger

Renoverare
    Hej!
    Handlade för en tid sen på en e-butik på nätet och skrev in min post och leveransadress alltså samma som min folkbokföringsadress.

Det kreditfirman som sköter "faktureringen" använde inte den adressen jag angav utan tog istället och använde en adress i deras eget system, vilket medförde att fakturorna uteblev. Samtidigt skickar e-butiken en betalningsbekräftelse ungefär i tidpunkt med att min betalning skulle vara inne hos "kreditfirman" så jag efterfrågade därför inte fakturan utan antog att betalningen kommit fram, klantigt kanske men mänskligt när man gått in i väggen och mår dåligt dagarna i ända.

För en vecka sen ungefär ramlade ett inkassobrev in i brevlådan, ett VÄLDIGT otydligt inkassobrev. Det innehåll ungefär ett firmanamn(annat) och organisationsnummer(kreditfirmans) och ett belopp och organisationsnummer samt ett hot om KFM.

Jag kontaktar kreditföretaget och frågar om detta inkasso är ett inkasso(så otydligt var det) samt vad det avsåg för nån skuld. Får till svar att det faktiskt är ett inkasso samt att man skickat fakturor och påminnelser till annan adress än den jag angav(gammal folkbokföringsadress 2010), man ansåg också enligt deras användervillkor att man själv måste gå in på deras sida och ändra adressen(?!) trots att man angivit sin adress på två ställen i beställningen, jag kontrar med att så kan man väl inte göra heller, jo enligt avtal säger dom då. Dom bekräftar även några gånger till att det verkligen är ett inkassobrev.

Kontaktade nu datainspektionen och jag uppfattar det som om dom tyckte att kreditföretaget hade gjort fel med adressen och att dom verkar ha konstiga rutiner med personuppgifter. Dom tyckte att jag skulle kontakta personuppgiftsansvarig på kreditföretaget så skulle dom nog lösa problemet eftersom dom enligt DI gjort fel som använt en gammal adress och att dom inte kan kräva att man ska gå in på kreditfirmans hemsida för att ändra adressen(oskäligt avtalsvillkor), dock kan dom inget göra då det är ett kreditmarkadsföretag, blir även hänvisad till finansinspektionen.

Kontaktar nu finansinspektionen jag uppfattar det som dom också anser att kreditföretaget skött allt helt fel, får som svar att vi tar inga enskilda ärenden och att om den som är klagomålsansvarig på kreditföretaget är smart så ser dom till att du får betala den ursprungliga skulden och slätar över det hela lite. Får även numret till kreditföretaget från FI eftersom det inte står på deras hemsida tydligt, dom kör tydligen endast med e-post.

Kontaktar nu den klagomålansvarige och hon ber nu så hemskt mycket om ursäkt, medger att dom gjort fel och ska rätta till allt genom att ta bort alla avgifter och räntor som tickat på.

Allt gott så här långt...

Men inte länge till... Får ett svar med e-post att man nu tagit bort alla avgifter, man skickar ingen specifikation och man säger också att man uppdaterat min adress med den gamla adressen(!!!!), jag undrar ungefär va tusan håller ni på med, får som svar, ojdå läste visst vårat system fel. Aja tänker jag deras rutiner angående kundregister verkar inte funka nu heller, detta trots att hon försökt vara mycket noggrann(jo man tackar).

Får en specifikation och ser att vissa avgifter fortfarande ligger kvar, börjar nu bli "lite" irriterad, då jag blivit lovad att man ska ta bort alla avgifter.

Kontaktar nu e-butiken och där blir man först lite förbryllad låter det som, jag uppfattar det som att dom tycker det har gått fel till, dom ber att jag mailar hela historien till ansvarig vilket jag gör.

Idag får jag svar från e-butiken då dom pratat med kreditföretaget och helt uppenbart är att kreditföretaget har ljugit för sin kund angående mitt ärende på flera punkter.

Vad jag förstår så kan dom inte lägga ansvaret att hålla sitt kundregister aktuellt på kunderna eftersom det är ett oskäligt villkor och därför inte är giltigt enligt juristen på DI, jag har dessutom angett rätt adress redan vid köpet och det borde då följt med till kreditföretaget.

Inkassobrevet strider tydligen mot god inkassosed(inkassolagen) då det inte framgår vad det är för skuld och beloppen är inte uppdelade så man tydligt ser vad som är vad, samt att det inte framgår för vems räkning man försöker inkassera.

Vill även poängtera att jag inte har några som helst betalningsanmärkningar och alltid skött mina räkningar.

Jag tycker det verkar tydligt efter lite googlande att kreditföretaget verkar ha satt i system att se till att fakturor inte kommer fram dit dom ska just för att sen kunna lägga på lite avgifter och skicka inkasso.

Vad anser ni om den här soppan? Hur bör jag gå vidare? Jag skiter egentligen i pengarna, det är principen som jag ser det, om alla bara sitter och knyter näven i fickan så kommer dom fortsätta att köra med fula metoder för att kunna skicka inkasso till människor och bete sig allmänt oetiskt.

2. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 28 160 inlägg

KnockOnWoodPremiumikon: Hand

Grundstött
    Det låter som ett riktigt skitföretag som borde försvinna från jordens yta!

Varför skriver du inte vad "inkassoföretaget" heter och vilken ehandlare det är som anlitar dem?

Mitt intryck är annars att näthandlare sköter detta med ekonomi och betalningar bra.
    Gissar att du har haft otur helt enkelt.

Men skriv aldrig att du skiter i pengarna, att det bara är principen osv.
    Bedragare skall inte få kunna sko sig på hederliga människors godtrogenhet och ovilja att bråka.
    De skall bort!

http://www.dn.se/ekonomi/regeringen-vill-utreda-bluffakturor/

Men utredaren har tyvärr fått hela två år på sig :mad:

Redigerat 7 feb 2014 18:53
  3. ekblom
    Medlem · Jönköpings län · 340 inlägg

ekblom

Medlem
    Jag vill också veta vad kreditföretaget heter...

• Laddar…
  4. D09
    Medlem · västra götaland · 9 394 inlägg

D09Premiumikon: Hand

Medlem
    Håller med, häng ut inkassobolaget.

Förhoppningsvis blir konsumenter mer vaksamma mot inkassobolaget och förhoppningsvis väljer näringsidkare annat inkasso.

Stå på dig!

• Laddar…
  5. X

xdigger

Renoverare
    Hej alla!

Det glädjer mig att det inte är bara jag som reagerar. Jag vill först ha in era tankar kring detta innan jag skriver vilka företag det gäller, för att få så opartiska tankar som möjligt. Dom är rätt välkända av er alla och ni har säkert handlat en hel del med båda.

Jag har även intervjuat en hel del människor som råkat ut för EXAKT samma sak som mig med samma företag. Jag har hållt mig sysselsatt i en vecka med detta ungefär.. :screwy:

Jag har för avsikt att framöver berätta åtminstone vilket kreditföretag det gäller då deras metoder är oetiska.

Tack för uppmuntrande ord, har en stor klump i magen på grund av detta.

EDIT, ändrat lite grammatik.

Redigerat 7 feb 2014 20:09
  6. ekblom

ekblom

Medlem
    Minns tankar är att ett sånthär oseriöst bolag inte har på marknaden att göra, om det stämmer att man systematiskt skickar till fel adress, har felaktiga eller dåliga fakturaspecifikationer. Det är bra att sprida information om företag som missköter sig.

• Laddar…
  7. X

xdigger

Renoverare
    Absolut jag håller med dig och tids nog kommer jag avslöja åtminstone kreditföretaget då dom haft sin chans att rätta till sina misstag som jag ser det. Jag kommer sen givetvis även berätta om dom väljer att rätta sina misstag och eventuellt om dom meddelar mig att dom ändrar sina rutiner, men först vill jag ha lite diskussion om detta och som jag sa helt opartiska då fler kanske "väljer" sida beroende på vilket företag det gäller.

Jag pratade även med en jurist som har haft uppdrag på diverse kreditföretag och denne ansåg först att företaget är ju så stort och seriöst så det måste vara ett misstag, efter att ha visat upp inkassot och diverse mailväxling och telefonsamtal är denna nu av en helt annan åsikt, denne tyckte att det hade varit intressant att visa upp mitt ärende i "branschen" vilket kunde vara ganska obra med tanke på materialet jag samlat på mig.

Observera att det är min högst personliga åsikt att man systematiskt hanterar sina fakturor på detta viset efter att ha googlat lite samt intervjuat ett antal personer.

8. D09

Medlem
    Jag kan inte vänta ;)
    Pm:a mig så kan jag stilla min nyfikenhet ;)

9. X

xdigger

Renoverare
    Eftersom jag fått dåligt med gensvar.

Kreditföretaget heter Klarna hur som helst inte helt okänd aktör på marknaden, en av dom största om inte den största till och med. Har vuxit snabbt, har själv tyckt det verkade vara ett bra seriöst företag och trott att det bara är skurkar och banditer som haft problem med dom.

Vad är era erfarenheter med Klarna, har dom skickat inkasson utan att ni fått fakturor? Har fakturor skickats till nån gammal adress? Har ni fått inkassobrev som strider mot god inkassosed?

Sen är jag väldigt nyfiken på juridiken i mitt ärende samt även hur jag bör gå vidare?

Med att gå vidare menar jag att jag inte vill att fler råkar ut för samma sak som jag har gjort, tillräckligt många har fått utstå detta redan.

Redigerat 7 feb 2014 21:12
  10. ekblom

ekblom

Medlem
    Inga fakturor har skickats fel för min del, aldrig haft några problem med dem. Det enda jag kan hålla med om är att fakturorna från dem kan vara otydliga.

Edit: någon stavade fel på vägen...

11. D09

Medlem
    Fick en känsla av att det skulle vara Klarna. :)

Varför vet jag inte, själv har jag bara haft bra bemötande av dom. Tar oftast via faktura och har leveransen strulat så har dom tagit tag i det och skjutit upp förfallo samt kontaktat leverantören. Har faktiskt bara positivt om dom så trist att du åkt på sånt strul :(

Edit

Dom kanske har åkt på växtvärk och börjat schabbla med kompetensen his medarbetarna. Ska vara lite extra vaksam vid nästa faktura

12. X

xdigger

Renoverare
    Alltså, det jag tyckte var anmärkningsvärt framförallt var att deras "rutin" är att inte använda folkbokföringsadressen utan använder en adress man hade 3år innan, och att man själv ska gå in på "mina sidor" och ändra sin adress, väldigt otydligt tycker jag. Strider troligtvis även mot PUL enligt datainspektionen om jag tolkat dom rätt, OAVSETT vad som står i klarnas användarvillkor. Det är i alla fall så jag mfl har tolkat lagen.

Jag hade inte ens en aning om att dom har "mina sidor".

Jag hade förstått det om jag nyligen hade flyttat, men icke hade bott i mitt hus i ungefär 2år vid tillfället. I deras kontakt med andra anger dom att dom skickar på folkbokföringsadressen, verkar vända kappan efter vinden lite. Men har som sagt inspelade samtal där dom bekräftar sina "rutiner" samt att jag har mailkonversation där det verkar som om dom inte har koll på hur deras egna system fungerar.

Redigerat 7 feb 2014 21:22
  13. D09

Medlem
    Nu har dom en bra chans att förbättra sina rutiner :)

När jag tänker efter så brukar det finnas ett fält där man får fylla i personnr. Så kommer adressen med automatik

Förmodligen därför det blivit rätt.

Saknat funktionen med att kunna banda samtal via mobilen. Nackdelen med iPhone ( OT )

Låter skumt att dom inte uppdaterat adressen eller ansträngt sig mer.

Där tycker jag dom ska backa och städa upp efter sig.

14. X

xdigger

Renoverare
    För mig kom det inte upp några andra adresser än dom jag själv angett, det är det som är lite lustigt tycker jag. Jag har ju dessutom fått en bekräftelse med rätt post och leveransadress som jag angav.

Därför man har två iphones, en för jobbet och en privat. ;) Röstmemo på den ena och högtalarfunktion på den andre. Går även spela in med datorn om man använder högtalarfunktionen. :)

Ja, hade dom gjort som vi kom överens om hade jag varit nöjd och glad, men icke, dom hedrar inte överenskommelser. Känns lite tråkigt eftersom jag alltid vill tro väl om andra och värdesätter god moral och etik speciellt i affärer.

En kompis fick inkasso på en skuld han hade betalt också, sen hade han heller inte fått fakturor från dom vid ett annat tillfälle, då hade han varit folkbokförd på sin adress i över tio år. Märkligt att Klarna har så svårt att få ut sina fakturor rätt. Hans kommentar om dom när jag nämnde dom bryter mot reglerna på forumet.

• Laddar…
  15. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 892 inlägg

pelpet

Medlem
    När jag drabbas av någon form av faktura-oklarheter som måste redas ut så ser jag alltid till att be om en skriftlig bekräftelse på sånt som överenskomms över telefon. Företag som Klarna har en process som fakturorna går igenom och om någon gör fel så kan fakturor lätt gå vidare i processen med mer avgifter, dröjsmålsräntor, KFM mm. Får man inte stopp på det innan tingrätten är det bra med skriftlig dokumentation.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.