Byggahus.se

Vilket ansvar enskilt avlopp nybyggt hus?

  1. J
    Medlem · östergötlamd · 4 inlägg

    justme

    Medlem
    Vi har byggt hus med totalentreprenad med enskilt avlopp för några år sedan.

    Vi har inte fått vår service utförd på vår avloppsanläggning som det står enligt avtal trots att vi har varit i kontakt med vår teknikleverantör (heter det så) trots att det larmat om anläggning och varit andra problem och fel under flera år.
    De som skulle serva vår anläggning var tvungna att gå en utbildning innan de kunde komma till oss och utföra servicen. Men i somras kom det en servicetekniker han bytte någon trasig del men sa att någon med mer kunskap om anläggningen behövde komma ut och göra en service. Så ett halvår senare kom en servicetekniker som hittade flera fel på anläggningen. Han tyckte det var dåligt att vi inte fått service flera år tidigare. Vår teknikleverantör tycker samma sak och att vi inte ska betala de två fakturor vi nu fått för de två tillfällena vi haft tekniker ute.

    Vad finns det för regler och lagar gällande detta? Ska vi betala fakturorna eller bestrida dem eller är det vår teknikleverantörs ansvar?
     
  2. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 760 inlägg

    Fotografen

    Verktygstokig
    Vad står det i avtalet? Ingår fri service i x antal år?
     
  3. H
    Moderator · Stockholm · 43 964 inlägg

    hempularen

    Moderator
    OM det är så att ni inte har fått den avtalsenliga servicen. Dvs. OM det ingick fri service. Då är det ett ansvar för totaletreprenören, det är det företaget ni har ett avtal med. Och det är i så fall en underentreprenör som misskött sig.
     
  4. J
    Medlem · östergötlamd · 4 inlägg

    justme

    Medlem
    Anläggning skulle kontrolleras när det satts i bruk efter vi flyttat in vilket inte gjorts. Enligt avtalet ska vi de första två åren betala en servicesumma på 2300 kr och då ska service, delar och påfyllning ingå i den summan och avtalet fortsätter sedan löpande med ett år i taget med en uppsägningstid på tre månader för båda parterna. Vi har inga problem med att betala ett par tusen för servicen men vill inte betala för trasiga delar som inte ens har fungerat från första början vilket blir svårt att bevisa när vi inte fått hit någon servicetekniker förrän efter fyra år i huset.
    Anledningen till att det dröjde med att få ut en servicetekniker var att ingen hade kunskap om vår anläggning och var tvungen att utbildas vilket tog många år :)

    Men visst borde det vara underentreprenören som har ett ansvar i detta alltså vår teknikleverantör? Vi har ju bara kunnat ringt och tjatat att det är fel på avloppet och att det fellarmat men fått till svar att det inte kan komma någon eftersom de måste utbildas först.

    Vad skulle vi annars gjort? Och vad gör vi nu?
     
  5. H
    Moderator · Stockholm · 43 964 inlägg

    hempularen

    Moderator
    Strikt formellt så tror jag att du bara har att betala. Felet här är att du menar att det finns fel i installationen. Det är troligen för sent att reklamera detta nu efter 4 år. Visserligen har du en 10 årig byggfelsförsäkring, men med självrisk osv. så är det troligen ingen vits att nyttja den.

    Men om det är samma firma som intallerat felaktigt för 4 år sedan som nu vill ha betalt för att de åtgärdat sina fel från den tiden. Då borde du kunna förhandla om faktura. Men då gäller det ju att det verkligen handlar om felaktigheter från installationen, inte om kostnader för förbrukningsmaterial och slitage delar.

    Det du borde ha gjort är att du borde ha kontaktat företaget som tillverkar/importerar anläggningen. Om det är ett minireningsverk (antar det med årlig service?) så är det deras skyldighet att tillhandahålla service, de borde pekat ut en annan firma för service, eller tagit sin installatör i örat.
     
  6. J
    Medlem · östergötlamd · 4 inlägg

    justme

    Medlem
    Okej känns märkligt att man inte har några rättigheter i såna här ärenden där man gjort det man trott varit rätt. Vi kunde inte veta att firman som skulle sköta servicen inte skulle fortsätta med det och de nya som tog över hade ingen utbildning på anläggning och fick därför inte göra servicen utan vi skulle avvakta tills de gjort den och det har dröjt...

    Vår teknikleverantör har dokumenterat att vi redan 1 år efter inflytt var i kontakt med henne pga problem med avloppet men då förstår jag att det inte hjälper och vi har blivit blåsta eftersom vi bara tjatat om att det varit fel och litat på teknikleverantör att vi ska få hjälp när alla upphandlingar och utbildningar var klara.

    Fruktansvärt trist att man ska behöva betala dyrt för något som aldrig fungerat från första början. Bra att veta i framtiden att oavsett försäkringar, garantier och avtal så är det aldrig värt nåt vid problem.
     
  7. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 756 inlägg

    KnockOnWood

    Grundstött
    Det låter förstås väldigt krasst, men detta visar ju hur viktigt det är att man väljer rätt leverantör.

    Hur kom ni att hamna i den här röran?
    Dvs varför fastnade ni för just denna leverantör, som uppenbarligen helt saknar nödvändig kompetens.
     
  8. H
    Moderator · Stockholm · 43 964 inlägg

    hempularen

    Moderator
    Jag gissar att det var totalentreprenören som valde billigaste alternativet.
     
  9. J
    Medlem · östergötlamd · 4 inlägg

    justme

    Medlem
    Byggt nyckelfärdigt på entreprenad så det var den leverantör de använde/använder sig av
     
  10. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 760 inlägg

    Fotografen

    Verktygstokig
    Vem har tillverkat skiten? "Totaletreprenören" får väl ta dit någon från tillverkaren, om det nu inte finns några utbildade någonannanstans.
    Hur svårt kan det förresten vara för en hyfsat teknikorienterad människa att läsa in sig på en avloppsanläggning egentligen? Det där med utbildning tycker jag låter som ett svepskäl, det borde gå att läsa in sig på. Möjligen saknas dokumentation.
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.