Blev hål i en målad vägg och baksidan på en garderob som stod framför sprack baksidan upp på lite, bitarna till garderoben sitter kvar så det går att limma ihop så att det knappt syns.

Tycker det blir dyrt med självrisken för dom små skadorna.

Har jag någon rätt att få återställa skadorna själv?

Vad tycker grannen? Kanske är enklare att ge ett presentkort på ikea så får grannen själv
Välja vad man ska göra :)

dom skulle prata med försäkringsbolaget. Garderoben är 6 månader gammal tror jag och kostade 3500.

C
Låter som helt fel läge att börja påpeka sina rättigheter för grannen. Såna där fadäser löser man i samförstånd med grannen och en extra stor portion ödmjukhet.

Rent juridiskt kan du hävda att det var en olyckshändelse och att grannen får fixa det själv. I princip.

• Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
Jag vill vara ödmjuk och lösa det i samförstånd. Undrar bara om jag kan göra något om han sätter sig på tvären

• Gilla
JSvenonius
  • Laddar…
Betyder detta att era lgh inte är separata brandceller utan att ni har tunnare väggar mellan er?
Tänkte ur aspekten hur viktigt det är att lagningen av väggen blir tät

Hål som görs i brandcellernas väggar, exempelvis för dragning av el eller vatten, måste brandtätas
ordentligt. Det är viktigt att tätningen sker på fackmannamässigt sätt, annars mister brandväggen sin funktion och rök och brand kan spridas genom otätheten.
https://www.msb.se/ribdata/filer/pdf/25375.pdf Sid 8

Skulle man verkligen kunna säga att dom får fixa det själva? Låter otroligt konstigt tycker jag.
Inget som jag har tänkt att göra.

• Gilla
1alexander
  • Laddar…
Vad är det för bakstycke på garderoben? Antar att det var där du träffade? Bör väl gå att köpa som reservdel...

Hur lång borr hade du?

Tiger79 skrev:
Vad är det för bakstycke på garderoben? Antar att det var där du träffade? Bör väl gå att köpa som reservdel...

Hur lång borr hade du?
ikea masonitskiva, men dom sitter väl spikade runt? så lite omständigt att byta kanske.

Fråga mig inte hur detta gick till:(

Nillea skrev:
Betyder detta att era lgh inte är separata brandceller utan att ni har tunnare väggar mellan er?
Tänkte ur aspekten hur viktigt det är att lagningen av väggen blir tät

[länk] Sid 8
Dubbla tegelväggar med mellanrum. hålet är fyllt med gipsbruk från mitt håll iallafall. Räcker det?

Ikea. kan du köpa som reservdel tror jag. Inte svårt att byta. Garderoben blir som ny...

....om grannen som just borrat tvärs igenom min vägg och in i en garderob erbjöd sig att montera ner garderoben och byta bakstycke - skulle jag då tycka att det vore en bra ide?

Knappast.

Och, om du började tjafsa bara för att jag inte gillar läget så så skulle jag lacka ur än mer => mitt tips är att du håller en grymt låg profil även om inte grannen uppskattar dina fixasjälvlösningar.

• Gilla
1alexander
  • Laddar…
Tiger79 skrev:
Ikea. kan du köpa som reservdel tror jag. Inte svårt att byta. Garderoben blir som ny...
Ofan. antar att jag får ringa för att höra om pris då för reservdelar finns inte på webben va?

Ja ta namn och storlek på garderob...

Mathias: alla kan bygga ikea saker :o¨

MathiasS skrev:
....om grannen som just borrat tvärs igenom min vägg och in i en garderob erbjöd sig att montera ner garderoben och byta bakstycke - skulle jag då tycka att det vore en bra ide?

Knappast.

Och, om du började tjafsa bara för att jag inte gillar läget så så skulle jag lacka ur än mer => mitt tips är att du håller en grymt låg profil även om inte grannen uppskattar dina fixasjälvlösningar.
Jag tänkte erbjuda mig att laga garderoben så gott det går plus ekonomisk kompensation för va en ny bakskiva kostar och kanske lite till.

Har hållt låg profil hittils. Jag måste väl få säga hur jag vill göra, varför ska jag bry mig om han lackar för det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.