4 666 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Nu är det avgjort i tingsrätten
Sida 1 av 2
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Äntligen.
Det där var tingsrätten, och den ena partens juridiska kostnader uppgick till 104.000kr. Det finns anledning att fundera på om det verkligen är vettigt att gå till rätten med krav om man inte är väldigt säker på att vinna.
Skulle tro att rättsskyddet i hemförsäkringen täcker en stor del av det...Swetrot skrev:
En del täcks nog av försäkringen, men långt ifrån allt. I min försäkring har jag 20% självrisk, dels finns det ett tak för ersättning på 3 prisbasbelopp (det som gällde vid tvistens uppkomst).Micke_vb skrev:
Om man då sitter med advokatkostnader för egen del på liknande belopp, så innebär det en smäll på runt 80.000kr. Och tar man det till hovrätten får man betala alla extra kostnader som uppstår, om man också där förlorar tvisten.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men hallå! Ni tänker bara ekonomi.
Vitsen är ju att DET FINNS INGA SPÖKEN.
Tänk att Stockholms slott var till salu. Erik IV blev förgiftad (av ärtsoippa?) och dog.
Minskar det slottets värde? Knappast. Tessins skapelse är forfarande lika fin.
(Nuvarande slottet var kanske inte byggt då, men ändå.
//KoW
Vitsen är ju att DET FINNS INGA SPÖKEN.
Tänk att Stockholms slott var till salu. Erik IV blev förgiftad (av ärtsoippa?) och dog.
Minskar det slottets värde? Knappast. Tessins skapelse är forfarande lika fin.
(Nuvarande slottet var kanske inte byggt då, men ändå.
//KoW
Det är bara att inse att det finns knäppisar, och den sista är inte född än. 
Mest tragiskt och dessutom högst diskutabelt är att någon advokat ställer upp och driver fallet.
Av ren yrkesheder borde dom direkt meddela att någon framgång i fallet inte är möjlig och vägra ta på sig det.
edit:
Förvisso framgår det inte ifall dom haft någon egen advokat ...
Mest tragiskt och dessutom högst diskutabelt är att någon advokat ställer upp och driver fallet.
Av ren yrkesheder borde dom direkt meddela att någon framgång i fallet inte är möjlig och vägra ta på sig det.
edit:
Förvisso framgår det inte ifall dom haft någon egen advokat ...
Redigerat:
Huruvida säljaren känner till felet eller inte avgör väl inte om det (felet) är dolt eller inte. om däremot KÖPAREN kände till det är det ju en annan sak.espace skrev:
I just detta fallet har jag för mig att det mörkades vid det tillfället ägarna som gjorde förlusten köpte det, hur som helst så håller jag med tingsrätten: ej dolt fel.
Kanske kan man räkna det som dolt fel om man begraver nån i trossbotten.
Men att någon dött i ett hus eller bostad är ju inte helt ovanligt eller unikt. Att det var självmord är tragiskt, men ett hån mot samtliga att dra upp det i domstol.
Men att någon dött i ett hus eller bostad är ju inte helt ovanligt eller unikt. Att det var självmord är tragiskt, men ett hån mot samtliga att dra upp det i domstol.
Nu vet man ju inte om de hade något juridiskt ombud själva i och för sig... så det slutar ju på minst drygt 20000 i alla fall... och så får alla vi andra vara med och betala resterande...Swetrot skrev:En del täcks nog av försäkringen, men långt ifrån allt. I min försäkring har jag 20% självrisk, dels finns det ett tak för ersättning på 3 prisbasbelopp (det som gällde vid tvistens uppkomst).
Om man då sitter med advokatkostnader för egen del på liknande belopp, så innebär det en smäll på runt 80.000kr. Och tar man det till hovrätten får man betala alla extra kostnader som uppstår, om man också där förlorar tvisten.