Nyfniken skrev:
Jag förstår fortfarande inte varför det är svårare att ta ett banklån idag än det var då.
Psykologiskt jobbigt...;) Jag tror du glömmer aspekten "mänsklig psykologi". OT men hur många finns det inte som stirrar sig blinda på hur stor rabatt man får men "glömmer" att titta på om totalpriset blir lägsta möjliga...

Till TS var glad att du fått en räntefri kredit under så lång tid. Kan du slingra dig ur det med hjälp av preskriptionsregler och har moral till det så var ännu gladare!

Nyfniken skrev:
Jag förstår fortfarande inte varför det är svårare att ta ett banklån idag än det var då.

Det enda som drabbar dig är väl den fasta avgiften för pantbrev (375 kr) och bankens eventuella avgifter.

Det blir ju (nästan) samma sak som om du tagit ett 120 kkr större lån för tre år sedan?
Om vi får ta nytt banklån vore det ju såklart det bästa, men sedan vi tog vårt banklån har villkoren ändrats. Får vi bara bygga på vårt huslån så är ju det det bästa, men om inte banken går med på det så blir det att kavla upp ärmarna och leta cash ;)

Hur gick det? Hade ni betalat eller hittat någon lösning? Eller hade tiden för fakturan runnit ut?

Hur gick det? Hade ni betalat eller hittat någon lösning? Eller hade tiden för fakturan runnit ut?
Vi betalade så snällt så!

Vi kollade dock upp innan vi betalade vad villkoren är för detta och det är från och med det datum lagfarten tecknades och 3 år framåt som kommunen kunde skicka fakturor på utfört arbete. Kommunen var på rätt sida 14 dagar denna gång.

Hos oss skickade kommunen fakturor på runt 100.000 kr/st för anläggning av väg drygt 10 år i efterskott.

henkebus skrev:

Vi kollade dock upp innan vi betalade vad villkoren är för detta och det är från och med det datum lagfarten tecknades och 3 år framåt som kommunen kunde skicka fakturor på utfört arbete. Kommunen var på rätt sida 14 dagar denna gång.
Trist för er, "sura" pengar även om de hade rätt.

henkebus skrev:

Var det bara osannolik tur av kommunen att lyckas hitta fakturan precis i tid eller har de något system som påminner när snart 3 år gått från när lagfarten tecknades så att de kan kolla att det fått betalt för allt? Låter i och för sig knäppt eftersom man borde kräva in sina fodringar så snabbt som möjligt.

Hallå Henkebus

Jag undrar var du fick tag i informationen att tre år efter lagfarten är beviljad så kan kommunen skicka fakturor.
Och om jag tolkar detta rätt så spelar det ingen roll när i ditt och mitt fall vatten och avlopp blev inkopplat utan det är dagen som lagfarten var godkänd och tre år fram i tiden som dom får skicka faktura på det. Sen går ju lagen in och säger att efter tre år så kan man inte kräva pengar för utfört arbete av en konsument.

beverswan skrev:
Sen går ju lagen in och säger att efter tre år så kan man inte kräva pengar för utfört arbete av en konsument.
"Man" är nog företag, inte kommuner. I vår kommun tog man i alla fall ut en vägavgift på i runda slängar 100.000:- 10 år i efterskott när man upptäckte att man missat att göra det från början.

Inte alls samma summor, men jag fick efterkrav på barnomsorrgsavfigt från kommun som var över 3 år gammalt. De hävdade att vi hade angett felaktig inkomst för året (sambon jobbade som vikarie och blev inringd lite då och då så vi kan säkert ha missat något).

Jag bestred fordran med hänvisning till preskriptionslagen och kommun släppte fodran direkt. Dock hittade jag ett prejudicerande fall där man slagit fast att barnomsorgsavgift är en konsumentfodran.

ullberg
Till TS får man ju säga att det var hårt att ligga 14 dagar fel, nästa 10k per dag...

OT:
Nyfniken skrev:
"Man" är nog företag, inte kommuner. I vår kommun tog man i alla fall ut en vägavgift på i runda slängar 100.000:- 10 år i efterskott när man upptäckte att man missat att göra det från början.
Detta var inlägg nr 24 i tråden, och du i dessa lyckats nämna detta vid tre tillfällen, måste ha satt sig hårt det där ;)

/U

PS. Dessutom verkar det skett lite minnesinflation under åren... ;)

Hahahaha! Ja se på den! :D :D

Jag vet i alla fall att det var över 100'- strecket. Men summorna varierade mellan fastighetsägarna och det var ett rejält rabalder i lokalpressen ett tag.

Jag fick en faktura från kommunen i går, som sträcker sig fyra år bakåt.

Kollade med jurist på Villaägarna i dag. Tio år har kommunen på sig att skicka fakturor.

(Ja, jag vet att det är en gammal tråd)

fubar skrev:
Jag fick en faktura från kommunen i går, som sträcker sig fyra år bakåt.

Kollade med jurist på Villaägarna i dag. Tio år har kommunen på sig att skicka fakturor.

(Ja, jag vet att det är en gammal tråd)
Jag fick en faktura efter tre år på VA till mitt ny bygge. Efter jobbet var klart.
Fakturan var 100% mer än vad där stod i Mäklarens papper vid försäljning av tomten.
Olyckligt så hade dom bytat teriff just när jag beställde VA.
Men jag gjorde som så att jag betalade in dom ca 60000:- dom ville ha vid inköp av tomten innan förfallo dagen på falturan. (Tror dom inte kan skicka den vidare till inkasso när du betalt en del på den)
Sen skickade jag in brev och kontaktade även VA chefen angående detta ärendet och försökte göra upp med dom delvis därför fakturan kom över tre år efter utfört arbete. Trodde allt blev löst här då jag inte fick något direkt svar från dom.
Nästan 2 år senare får jag en faktura på restrerande belopp med omedlbar förfallo datum.... Man kan säga at jag blev ganska irriterad i och med att detta hade redan tagit ofantligt mycket tid med diverse konvesrationer/bevis/post/mail och besök m.m.
Så det var bara kontakta VA chefen igen och ny förhandlingar. Hon var förstående och insåg att detta inte hade gått okej till. Men i och med beloppet så var hon tvungen att ansöka hos kumunfullmäktige att fakturan skulle makuleras. Och dom har möte en gång i månaden. 3-4 månader senare fick jag svar att allt var okej med pengarna jag betalat in.

Men jag kolla givetvis väldigt mycket angående detta innan jag börja förhandla med dom. Jag hade ju fått indraget VA så självklart skulle jag betala för det (tyckte jag). Och i och med jag var bered på beloppet ca 60' så betala jag in det.
Men om faktureringen är efter tre år av utfört arbete så kan dom ej fakturera dig. Det är tre år till privat person och 10 år till företag.
Där finns två eller tre fall just angående detta med sen fakturering på VA och där har privat personen vunnit.

Lycka till

beverswan skrev:
Jag fick en faktura efter tre år på VA till mitt ny bygge. Efter jobbet var klart.
Fakturan var 100% mer än vad där stod i Mäklarens papper vid försäljning av tomten.
Olyckligt så hade dom bytat teriff just när jag beställde VA.
Men jag gjorde som så att jag betalade in dom ca 60000:- dom ville ha vid inköp av tomten innan förfallo dagen på falturan. (Tror dom inte kan skicka den vidare till inkasso när du betalt en del på den)
Sen skickade jag in brev och kontaktade även VA chefen angående detta ärendet och försökte göra upp med dom delvis därför fakturan kom över tre år efter utfört arbete. Trodde allt blev löst här då jag inte fick något direkt svar från dom.
Nästan 2 år senare får jag en faktura på restrerande belopp med omedlbar förfallo datum.... Man kan säga at jag blev ganska irriterad i och med att detta hade redan tagit ofantligt mycket tid med diverse konvesrationer/bevis/post/mail och besök m.m.
Så det var bara kontakta VA chefen igen och ny förhandlingar. Hon var förstående och insåg att detta inte hade gått okej till. Men i och med beloppet så var hon tvungen att ansöka hos kumunfullmäktige att fakturan skulle makuleras. Och dom har möte en gång i månaden. 3-4 månader senare fick jag svar att allt var okej med pengarna jag betalat in.

Men jag kolla givetvis väldigt mycket angående detta innan jag börja förhandla med dom. Jag hade ju fått indraget VA så självklart skulle jag betala för det (tyckte jag). Och i och med jag var bered på beloppet ca 60' så betala jag in det.
Men om faktureringen är efter tre år av utfört arbete så kan dom ej fakturera dig. Det är tre år till privat person och 10 år till företag.
Där finns två eller tre fall just angående detta med sen fakturering på VA och där har privat personen vunnit.

Lycka till
Kan det vara någon skillnad på att dra in rören till VA och vattnet i dem?

I vårt fall har kommunen debiterat för lite vatten under fyra-fem år. Vi skickar in en självavläsningen (snigelpost) till ett externt företag, kommunen hävdar dock att de inte fått de uppgifterna. Inte fören på sista avläsningen fanns möjligheten att lägga in avläsningen via nätet. Och då justerade de förbrukningen från mars 2011 och framåt.

Har bett kommunen felanmäla detta hos företaget, fick inte göra det själv enl kundtjänst.
Enl företaget arkiveras alla pappersblanketter i tre år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.