Så jäkla tradigt, lider med dig. Detta är en av många anledningar till att jag antingen bor i central lägenhet eller den gamla släktstugan långt ute på vischan, hoppas det löser sig dock!

Olycka på samvetet? Jag har själv krockat vid min utfart där grannen vägrat klippa sin häck så sikten var usel. Visserligen kom cyklisten på fel sida men han varken hörde eller såg min mc och jag såg inget över den jättelika häcken. Ingen vill väl krocka och försäkringsbolaget lägger gärna skuld på tomtägaren! Så det är inte bara en häck det gäller. En olycka kostar mycket mer speciellt om det är barn

• Gilla
Ruttenrot
  • Laddar…
Ja du, vad säger man?
Problemet ligger som jag ser det i att du upplever dig äga föreningens gemensamma egendom. Du kan varken gräva bort häcken, eller kräva att den ersätts. Den ägs nämligen lika mycket av din granne (med lika stor andel) som av dig. Dock kan du göra något både praktiskt och fantastiskt i det demokratiska kollektiv en bostadsrätt utgör; skriva en vettig och övertygande motion. Om du lyckas få med dig dina grannar kan du göra precis vad ni vill. Men sticker häcken ut över tomtgränsen är det bara att klippa...

Förr var det ofta speglar uppsatt vid ställen med dålig sikt..................

Men..... ANSVARIG för skötseln av häcken är du inte heller!
Är det olika "skötselområden" ni har i föreningen och du har fått häcken på din lott?

Jag föreslår i så fall att du säger till någon i styrelsen att du är lite dålig på detta med häckar och behöver lite hjälp av någon som kan detta bättre, som kan avgöra hur mycket man vågar klippa utan att häcken stendör och hur mycket man ska klippa in från gångbanan.

På det viset blir det svårare för dig att hamna i ett läge nån pekar finger åt dig och säger att allt är ditt fel, vad det nu är, för lite klippt eller död häck.

Asterix_Thn skrev:
Men..... ANSVARIG för skötseln av häcken är du inte heller!
Är det olika "skötselområden" ni har i föreningen och du har fått häcken på din lott?

Jag föreslår i så fall att du säger till någon i styrelsen att du är lite dålig på detta med häckar och behöver lite hjälp av någon som kan detta bättre, som kan avgöra hur mycket man vågar klippa utan att häcken stendör och hur mycket man ska klippa in från gångbanan.

På det viset blir det svårare för dig att hamna i ett läge nån pekar finger åt dig och säger att allt är ditt fel, vad det nu är, för lite klippt eller död häck.

Jag har en egen ingång till lägenheten som är på en annan sida av huset. Det är ingen annan som berörs av häcken och därmed känns det rimligt att jag ska ansvara för att klippa den. Däremot är det lite jobbigt med tanke på att den växer runt två meter om året. Får nog leta fram alla papper för vad som gäller.

Vet inte hur det här har blivit ett problem över huvud taget då det inte är någon utfart i närheten eller att häcken skymmer sikten. Jag har iaf inte hört något sen jag poängterade riskerna med att klippa in den till tomtkanten.

Nästa steg blir förmodligen att ta en tripp till stadsbyggnadskontoret och påbörja en ansökan om bygglov för att ersätta häcken med ett plank.

Eva a skrev:
försäkringsbolaget lägger gärna skuld på tomtägaren!
Det där är ju rent trams! Försäkringsbolaget kan aldrig flytta skulden från de två(?) parter som varit inblandade i olyckan till en fastighetsägare.

Jag har för övrigt tidigare efterfrågat någon dom där en fastighetsägare på ett eller annat sätt blivit dömd som vållande/ansvarig till en olycka för att sikten var skymd av växtlighet. Ingen har hittills kunnat visa någon sådan dom så jag tror inte att det finns.

FeBy0331 skrev:
Jag har en egen ingång till lägenheten som är på en annan sida av huset. Det är ingen annan som berörs av häcken och därmed känns det rimligt att jag ska ansvara för att klippa den. Däremot är det lite jobbigt med tanke på att den växer runt två meter om året. Får nog leta fram alla papper för vad som gäller.

Vet inte hur det här har blivit ett problem över huvud taget då det inte är någon utfart i närheten eller att häcken skymmer sikten. Jag har iaf inte hört något sen jag poängterade riskerna med att klippa in den till tomtkanten.

Nästa steg blir förmodligen att ta en tripp till stadsbyggnadskontoret och påbörja en ansökan om bygglov för att ersätta häcken med ett plank.
Det är rimligt att du sköter häcken om alla andra har liknande sysslor på området. Så är det ju på många ställen.
Men, om du är den ende som får en häck att sköta bara för att du råkar bo där den är, då är det helt fel och du ska protestera eller snarare lugnt förklara att det nu är någon annans "tur".
Alternativet är att du klipper som du tycker är bra och lugnt förklarar att det är det bästa du förmår eftersom du inte jobbar som trädgårdsmästare och alltså är bra på ANDRA saker.

Är ytan utanför häcken kommunens, så är det ju alltid föreningen som får ev klagomål och också har ansvaret för att åtgärda.

Det är ett jävla oskick med häckar som sticker ut över trottoarer!

Gående (i värsta fall en mamma med barnvagn och ytterligare ett barn i handen) tvingas ut i körbanan. Jag har ingen sympati med, och ingen förståelse för villaägare som inte håller ordning på sina häckar!

Häckar bör klippas så att de håller sig minst 10 cm innanför tomtgränsen. Det tar väldigt kort tid innan det är dags att klippa häcken igen så den marginalen är det absolut minsta som behövs.

Rent juridiskt finns det ju den gamla lagregeln om "inträngande rot och gren". Denna lagregel, som ska skydda från andras störande beväxning av olika slag, bevisar att fastighetsägare i alla år har slarvat med ansvarstagandet för sina häckar. "Din frihet slutar där den inkräktar på andras friheter" är väl en enkel sammanfattning av situationen.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Plåster skrev:
Det är ett jävla oskick med häckar som sticker ut över trottoarer!

Gående (i värsta fall en mamma med barnvagn och ytterligare ett barn i handen) tvingas ut i körbanan. Jag har ingen sympati med, och ingen förståelse för villaägare som inte håller ordning på sina häckar!

Häckar bör klippas så att de håller sig minst 10 cm innanför tomtgränsen. Det tar väldigt kort tid innan det är dags att klippa häcken igen så den marginalen är det absolut minsta som behövs.

Rent juridiskt finns det ju den gamla lagregeln om "inträngande rot och gren". Denna lagregel, som ska skydda från andras störande beväxning av olika slag, bevisar att fastighetsägare i alla år har slarvat med ansvarstagandet för sina häckar. "Din frihet slutar där den inkräktar på andras friheter" är väl en enkel sammanfattning av situationen.
Som jag påpekat tidigare är det en bred gångbana, så det är ingen som tvingas ut på vägen. Och sen kan jag som sagt inte ändra hur häcken har planterats då det skedde årtionden före min inflytt. Jag hade gärna sett att häcken planterades enligt kommunens riktlinjer, men det är inget som jag kan göra nånting åt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.