30 479 läst ·
57 svar
30k läst
57 svar
Köpt Stulen Fyrhjuling!! Behöver hjälp!
Sida 1 av 4
Hej, Hoppas det finns lite kompetens i detta forumet även för "trädgårdsmaskiner"
Som rubrik har jag köpt en stulen fyrhjuling. Detta upptäcktes ett år efter köp då den blev stulen från min ägo och återfunnen. Den förra ägaren som den blivit stulen från -06 fick ut försäkringspengar. Så nu står det ett försäkringsbolag som ägare.
Jag har köpt denna i tro att den var importerad, den var även i dåligt skick med havererad växelåda m.m. Den kollades även upp av Polisen på ramnummer utan resultat. (väntar fortfarande på svar från polisen hur detta kunnat ske)
Nu till Dilemmat, Polisen var ju självklart tvungen att lämna den till försäkringsbolaget, dom hade ju papper på denna och jag bara ett kvitto.. Jag har varit i kontakt med försäkringsbolaget flera ggr och sagt att jag tar anspråk på hjulingen ev att vi kanske kan lösa detta på nått ekonomiskt sätt. Jag har kvitto på grejer jag köpt till den på ca 35 000:-
Försäkringsbolaget har nu efter 4 månader kommit med ett förslag att jag får köpa den för 45 000:- med mina grejer på!! en uppskattning från en ÅF är att den är värd ca 20 000:- utan mina grejer och var detta jag bjöd bolaget..
Frågan är: har dom rätt att sälja denna med mina saker på? Vad kan jag göra?
Köper jag tillbaka den för 45 000:- plus det jag kostat på tidigare plus inköpet hade jag kunnat gått å köpt mig en helt ny
Räknar självklart med att det jag köpte den för inte är några pengar jag kan räkna med eller kräva av någon men bolaget försöker ju sälja tillbaka mina grejer....
Har redan prövat att få tag på säljaren av denna hjuling och gjort en polisanmälan men utan resultat så sådana tips undanbedes. Detta gäller vilka krav jag kan ställa på försäkringsbolaget.
Som rubrik har jag köpt en stulen fyrhjuling. Detta upptäcktes ett år efter köp då den blev stulen från min ägo och återfunnen. Den förra ägaren som den blivit stulen från -06 fick ut försäkringspengar. Så nu står det ett försäkringsbolag som ägare.
Jag har köpt denna i tro att den var importerad, den var även i dåligt skick med havererad växelåda m.m. Den kollades även upp av Polisen på ramnummer utan resultat. (väntar fortfarande på svar från polisen hur detta kunnat ske)
Nu till Dilemmat, Polisen var ju självklart tvungen att lämna den till försäkringsbolaget, dom hade ju papper på denna och jag bara ett kvitto.. Jag har varit i kontakt med försäkringsbolaget flera ggr och sagt att jag tar anspråk på hjulingen ev att vi kanske kan lösa detta på nått ekonomiskt sätt. Jag har kvitto på grejer jag köpt till den på ca 35 000:-
Försäkringsbolaget har nu efter 4 månader kommit med ett förslag att jag får köpa den för 45 000:- med mina grejer på!! en uppskattning från en ÅF är att den är värd ca 20 000:- utan mina grejer och var detta jag bjöd bolaget..
Frågan är: har dom rätt att sälja denna med mina saker på? Vad kan jag göra?
Köper jag tillbaka den för 45 000:- plus det jag kostat på tidigare plus inköpet hade jag kunnat gått å köpt mig en helt ny
Räknar självklart med att det jag köpte den för inte är några pengar jag kan räkna med eller kräva av någon men bolaget försöker ju sälja tillbaka mina grejer....
Har redan prövat att få tag på säljaren av denna hjuling och gjort en polisanmälan men utan resultat så sådana tips undanbedes. Detta gäller vilka krav jag kan ställa på försäkringsbolaget.
Jag är ganska säker på att du inte har nått att hämta.
Om du köpt en som är stulen så har du inte rätt till någon ersättning alls.
Det enda skulle väl vara om färsäkringsbolaget går med på någon goodwill men det är dom väl inte riktigt kända för.
Finns säkert folk här med djupare juridisk kunskap som kan förklara på ett finare sätt.
Om du köpt en som är stulen så har du inte rätt till någon ersättning alls.
Det enda skulle väl vara om färsäkringsbolaget går med på någon goodwill men det är dom väl inte riktigt kända för.
Finns säkert folk här med djupare juridisk kunskap som kan förklara på ett finare sätt.
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Leksaksjurist (dvs, en ren tyckare) som man är, så känns ju situationen tämligen knepig...
Men försäkringsbolaget tyckte ju inte att säljaren hade rätt att sälja deras fyrhjuling till dig, vad får dem då att tro att det är ok för försäkringsbolaget att sälja dina prylar?
Rent spontant skulle jag TRO att det du har möjlighet till är att hämta hem just precis dina saker.. så får försäkringsbolaget försöka göra sig av med en halvnedplockad fyrhjuling bäst de vill.
Dock kanske de vill ha tebax de trasiga sakerna du bytt då...
Men försäkringsbolaget tyckte ju inte att säljaren hade rätt att sälja deras fyrhjuling till dig, vad får dem då att tro att det är ok för försäkringsbolaget att sälja dina prylar?
Rent spontant skulle jag TRO att det du har möjlighet till är att hämta hem just precis dina saker.. så får försäkringsbolaget försöka göra sig av med en halvnedplockad fyrhjuling bäst de vill.
Dock kanske de vill ha tebax de trasiga sakerna du bytt då...
Ja, situationen är ju minst sagt knepig.. Ja, är så jag med vill ha det till. För är det något jag kan visa upp så är det just att jag köpt dessa grejerna och har kvitto på allt. Dom gamla grejer finns också kvar.. samtidigt gör man ju fyrhjulingen nästan värdelös om man plockar bort detta men det verkar inte gå in för försäkringsbolaget... Sen vill jag ju om möjligt självklart köpa tillbaka den då jag kostat på den och så men inte till vilket pris som helst..
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Min tanke var väl kanske lite att du åker dit och hämtar dina saker, så står fsk-bolaget där med en osäljbar fyrhjuling.. då är det kanske lättare att förhandla priset senare.
Nu har jag ingen kännedom om hur andrahandsmarknaden ser ut för en halvdemonterad fyrhjuling... förhoppningsvis är den liten i ditt fall.
Det klart delikata fallet blir ju om fsk-bolaget säljer maskinen i nuvarande skick, med dina prylar på till någon annan..
Nu har jag ingen kännedom om hur andrahandsmarknaden ser ut för en halvdemonterad fyrhjuling... förhoppningsvis är den liten i ditt fall.
Det klart delikata fallet blir ju om fsk-bolaget säljer maskinen i nuvarande skick, med dina prylar på till någon annan..
Ja, den tanken har jag funderat på många ggr. Nackdelen med det är att den står på inhägnat område med blå bilar runt sig
Skämt å sido.. har pratat med polisen lite snabbt om att göra detta med han tyckte jag skulle avvakta tills bolaget kom med ett förslag, så kanske är dags att dra igång karusellen men vill helst slippa polis/advokat,rättegång etc så länge det går..
Ja, säljer dom maskinen med mina prylar på är jag inte sen att göra en polisanmälan mot dom!
Ja, säljer dom maskinen med mina prylar på är jag inte sen att göra en polisanmälan mot dom!
Jo, de är väll nästa steg. Men eftersom jag helst vill ha den tillbaka känns det lite onödigt i dagsläget att sätta sig på tvären.. Jag väntar på svar från fsk-bolaget om dom tar mitt bud på 20 000:- Tar dom detta har jag bara gått lite back och kan med det lära mig en dyr läxadaugaard skrev:
Går det inte bara att skriftligt begära tillbaks alla dina grejor komplett med kvittokopior? Samt hot om polisanmälan om begäran inte besvarats skriftligt inom 10 arbetsdagar. Följ sedan upp med telefonsamtal men begär skriftligt på allt.
Förhoppningsvis inser försäkringsbolaget att en delvis nedplockad fyrhjuling har dåligt andrahandsvärde och går med på sälja den till dig till rimligt pris.
En möjlighet kan ju vara att du ber den polis som jobbat med ärendet att informellt ringa upp ansvarig handläggare på försäkringsbolaget och förklara situationen. Det kanske biter lite mer än om du ringer.
Förhoppningsvis inser försäkringsbolaget att en delvis nedplockad fyrhjuling har dåligt andrahandsvärde och går med på sälja den till dig till rimligt pris.
En möjlighet kan ju vara att du ber den polis som jobbat med ärendet att informellt ringa upp ansvarig handläggare på försäkringsbolaget och förklara situationen. Det kanske biter lite mer än om du ringer.
Det är på det viset att sedan flera år så kan man inte köpa något i godtro, utan man försäkra sig om att säljaren är den rättmätiga ägaren och det har du uppenbarligen inte gjort. Du har begått en brottslig handling i form av häleri och självklart kan du då inte få tillbaka "dina" påmonterade prylar av försäkringsbolaget. Däremot skall du nog passa dig för råden om polisanmäla F-bolaget eftersom det är du som sitter illa till. Att f-bolaget skulle tillmötesgå dina krav får anseas uteslutet eftersom det skulle främja häleri vilket är precis det man vill komma åt.
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
cecar33 skrev:
.souba skrev:
Jag vet inte riktigt på vilket mer sätt man ska kunna kontrollera att personen faktiskt äger maskinen?
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Precis.. Det känns som på nått sätt att det är jag som bjuder till, ska man hårddra borde jag kanske begära hela fyrhjulingen efter som jag gjort allt man kan. En liten rolig detalj är att jag tom haft den försäkrad i samma bolag som nu kräver den! Snacka om bra datasystem!mikael_thn skrev:
Polisen håller på och spårar upp det samtal jag gjorde för att försäkra mig om att den inte var med i nått register. Men han visste inte om det gick och får jag inte det på papper har jag tyvärr bara luft som bevis, lite därför jag bjuder dom på en utväg som jag hoppas fungerar!
TS har att kräva en köpehandling av säljare som klart visar hans äganderätt, men det verkar han inte gjort utan köpt den i tron om att den är importerad?? det är väl alla fyrhjulingar om man skall spela dum för mig veterligen finns det inga svensktillverkade.mikael_thn skrev:
Problemet med utrustningen finns inte för F-bolaget för TS har ingen rätt att montera grejer på något han lagligen inte äger.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Nej, han har inte begått en brottslig handling, God tro gäller fortfarande för ett ev. brottmål. Du kan inte dömmas för häleri om du köpt en vara i god tro.cecar33 skrev:Det är på det viset att sedan flera år så kan man inte köpa något i godtro, utan man försäkra sig om att säljaren är den rättmätiga ägaren och det har du uppenbarligen inte gjort. Du har begått en brottslig handling i form av häleri och självklart kan du då inte få tillbaka "dina" påmonterade prylar av försäkringsbolaget. Däremot skall du nog passa dig för råden om polisanmäla F-bolaget eftersom det är du som sitter illa till. Att f-bolaget skulle tillmötesgå dina krav får anseas uteslutet eftersom det skulle främja häleri vilket är precis det man vill komma åt.
Däremot så har man ändrat runt äganderätt. Tdigare så var det den person som "har varan i sin hand" som var ägare, såvida han inte bevisligen hade kommit över varan på brottslig väg. Dvs. man fick behålla en stulen vara om man köpt den i god tro.
Nu är den person som fått varan stulen ovillkorligen ägare, oavsett hur den som "har dne i sin hand" kommit över varan.
Redigerat: