3 697 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Blåsta av mäklaren
Sida 1 av 2
Hjälp! Vi har köpt en tomt där VA finns i tomtgräns enligt timtbeskrivningen mäklaren gav oss. Nu ett år senare är vi mitt uppe i husbyggandet och det visar sig att VA inte alls finns i tomtgräns utan på andra sidan en asfalterad väg. Vi tror säljaren har varit ärlig men att mäklaren själv uppgett felaktigheter. Vad gör vi och vad har vi rätt till för ersättning?
Medlem
· Skåne
· 8 inlägg
Lite vanskligt. Ni har undersökningsplikt likväl som att mäklaren skall uppge rätt information. Står det i köpekontraktet att VA finns i tomtgräns? I så fall är det förra ägaren som också är inblandad i de felaktiga uppgifterna som säljare. Ni kanske kan mötas på halva vägen alla 3?
Undersökningsplikten minskas om man får konkreta uppgifter från säljaren.
Har ni inte en nybyggnadskarta, en så där karta som kommunen tvingar er att köpa för en 5-10.000? Där ska väl VA-anslutningarna vara utritade.
Har ni inte en nybyggnadskarta, en så där karta som kommunen tvingar er att köpa för en 5-10.000? Där ska väl VA-anslutningarna vara utritade.
Är detta ett problem?
Normalt är det väl så att kommunen anlägger VA fram till tomtgränsen när ni betalar er anslutningsavgift ,
Om det inte finns framdraget i området så är det väl enskilt VA som gäller, men det är det väl inte fråga om i ert fall.?
Normalt är det väl så att kommunen anlägger VA fram till tomtgränsen när ni betalar er anslutningsavgift ,
Om det inte finns framdraget i området så är det väl enskilt VA som gäller, men det är det väl inte fråga om i ert fall.?
Ja det står i köpekontraktet.
Kommunen har jag tjaffsat med i 3 månader nu då de menar att de inte gör det eftersom det ligger utanför detaljplanen. Men avgift kunde de minsann ta ut... är så trött på detta.
Ja vi fick nybyggnadskarta o där finns bara servitut för VA utritat. Ingen faktiskt påkopplingsknut.
Ja vi fick nybyggnadskarta o där finns bara servitut för VA utritat. Ingen faktiskt påkopplingsknut.
Nu har kommunen tagit på sig ansvaret för grävandet men faktum kvarstår: vi köpte en tomt där VA till tomtgräns var angivet trots att så inte var fallet. Kan vi vara berättigade kompensation?
Medlem
· Skåne
· 8 inlägg
Möjligtvis det sista, men det gäller i så fall kunna dokumentera detta
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
man kan ju alltid ställa kravet till säljaren, och hoppas på det bästa. Men om man vill driva frågan om ersättning för den nedlagda tiden. Då är nog risken stor att man får lägga ännu mera tid på att driva kravet. Om nu inte säljaren får dåligt samvete och erätter utan knot.
Nä, jag tror inte heller det är läge att driva något i detta fallet.
Men så länge kraven är rimliga och sakliga tar man naturligtvis upp dem redan från början. Sen vill säkert motparten jämka och då får man ta ställning till det då. Det är en usel förhandlingstaktik att jämka själv innan man framställer kravet. Det är mycket enklare att backa på sitt krav än att stå fast vid det med motivationen att man redan räknat av ditt eller datt.
Men så länge kraven är rimliga och sakliga tar man naturligtvis upp dem redan från början. Sen vill säkert motparten jämka och då får man ta ställning till det då. Det är en usel förhandlingstaktik att jämka själv innan man framställer kravet. Det är mycket enklare att backa på sitt krav än att stå fast vid det med motivationen att man redan räknat av ditt eller datt.
Vi vill ha kompensation för tiden jag lagt ner (förlorad arb) plus kostnader för tiden min entreprenör lagt ner. Jag har framställt kravet till mäklaren då han inte följt sina åtaganden dvs ens brytt sig om att kolla säljarens uppgifter (om det nu är där det brustit). Visst måste man väl kunna kompenderas för besväret det ställt till plus rena ekonomiska påföljder av hans osanna förfarande vid försäljningen?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Mäklaren har inte skyldighet att kontrollera säljarens alla uppgifter. Normalt så ansluter man VA i tomtgräns, precis som för dig. Men en kommun sparar gärna pengar och gräver inte alltid hela vägen till tomten i förväg.
Du har fått din anslutning enligt avtal och har nog inget att hämta. Inte ena säkert att säljaren visste exakt var rören låg fysiskt, han visste kanske bara att kommun står dör det till tomten?
Du har fått din anslutning enligt avtal och har nog inget att hämta. Inte ena säkert att säljaren visste exakt var rören låg fysiskt, han visste kanske bara att kommun står dör det till tomten?
Om detta är det enda negativa för ert husbygge, ska du vara glad. Du har ju dessutom fått din anslutning och som Autodidak1 skriver så är det säljaren du ska gå på och inte mäklaren.
Det kommer att komma ett stort antal detaljer ni måste ta ställning till och bakslag i form av felplacerade uttag, dåligt lagd parkett, plåtdetaljer på taket som inte håller tätt mm mm. Den enda slutbesiktning jag känner till där det inte var några fel noterade var vårt eget hus och det var byggt i lösvirke och jag ägnade i princip min hela tid åt bygget.
Det kommer att komma ett stort antal detaljer ni måste ta ställning till och bakslag i form av felplacerade uttag, dåligt lagd parkett, plåtdetaljer på taket som inte håller tätt mm mm. Den enda slutbesiktning jag känner till där det inte var några fel noterade var vårt eget hus och det var byggt i lösvirke och jag ägnade i princip min hela tid åt bygget.