Förstår att det känns pissigt, men ta en sak i taget. Sönderkörningen är lätt att bevisa och lätt att driva rättsligt.

Avloppsläckaget, där får du kolla bevisläget, finns det protokoll och arbetsanteckningar, labbrapport om analysprover togs (på otjänlighet), m.m. Varför skulle inte din villaförsäkring ersätta detta undrar jag? Kolla med dem igen.

Placeringen av markbädden är jobbigare. Mitt enda tips är att du försöker byta till dig någon egen fördel av kommunen för "skadan" du lidit, typ "om ni nu ska lägga marbädden så nära mig så vill jag få sätta ett 1.5 m. högt plank mot grannen utan tjafs". Jag tror det blir mycket svårt att få dem att ändra markbäddens läge i efterhand.

Jag hade kört på 1) markskadorna, 2) om ork finns kollat med FB om avloppsläckaget och sist 3) markbädden.

Lycka till!

• Gilla
Joakim Lennartsson
  • Laddar…
Tack professorn. Försäkringsbolaget är avverkat. Inte en chans där. Har bytt bolag nu. Labbrapporter finns och längs den avloppsledning som gick tvärs över min tomt dog träd och marken var genomdränkt av avloppsvatten kring den mellanlagringsbrunn som finns på min tomt. Den var så full att nivån var i eller över marknivå.

Nej det är sant att det blir svårt att flytta markbädden. Det som är på gång är ett 30 meter långt och 1,8m högt plank mot granntomten.

Okej, tråkigt att det blev så med försäkringsbolaget. Det är ju lite det man betalar premien för, att de ska rådda ihop sig bolagen emellan... Det enda jag kommer på som gränsar till "fuling" är att kolla om ditt nya försäkringsbolag har juridisk rådgivning gratis och sedan höra med den personen om vad denne anser kring ansvarsfrågan vad gäller avloppsläckaget...

En sista möjlighet är att vända sig till kundombudsmannen på det gamla bolaget och förklara ärendet samt begära rättelse i frågan. Kan fungera ibland om man har tur.

/MVH

Vad hette ditt gamla bolag? Låter ju helt sanslöst!

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.