Tack det känns ju uppmuntrande.
Tänker bara att mäklarens felaktigheter medför ekonomiska följder för oss och det känns inte ok.
Tänker bara att mäklarens felaktigheter medför ekonomiska följder för oss och det känns inte ok.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Mäklaren har troligen inte gjort fel.
Ok då vet jag. Tack för alla svar!
Ledsen, det var inte meningen att göra dig alltför uppgiven. Utan mer att du ska vara glad över att det löste sig. Att vara uppmärksam under husbygget är bra och nödvändigt och det har du ju varit nu.LisaVrålet skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Som sagts. En mäklare har väldigt få formella skyldigheter. I princip det enda mäklaren är fomellt skyldig att kontrollera är att säljaren verkligen är ägare till fastigheten. OCH uppgifter från säljaren som han bör inse är felaktiga. I det här fallet känns det inte som uppgiften är så uppenbart felaktig att han borde tvivlat och undersökt.LisaVrålet skrev:Vi vill ha kompensation för tiden jag lagt ner (förlorad arb) plus kostnader för tiden min entreprenör lagt ner. Jag har framställt kravet till mäklaren då han inte följt sina åtaganden dvs ens brytt sig om att kolla säljarens uppgifter (om det nu är där det brustit). Visst måste man väl kunna kompenderas för besväret det ställt till plus rena ekonomiska påföljder av hans osanna förfarande vid försäljningen?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Att mäklaren måste kolla upp sådana uppgifter från säljaren, som verkar rimliga, är nog inte något som är så lätt att driva...LisaVrålet skrev:Vi vill ha kompensation för tiden jag lagt ner (förlorad arb) plus kostnader för tiden min entreprenör lagt ner. Jag har framställt kravet till mäklaren då han inte följt sina åtaganden dvs ens brytt sig om att kolla säljarens uppgifter (om det nu är där det brustit). Visst måste man väl kunna kompenderas för besväret det ställt till plus rena ekonomiska påföljder av hans osanna förfarande vid försäljningen?
Och felet har ju nu kommunen tagit på sig, så den delen kan ni in få kompenserat.
Den arbetstid som du har lagt ned är alltid vanskligt att få ersättning för (blir ju en värderingsfråga, tex skattemässigt i form av avdrag och annat räknas det ju till 0, även om du nu har tagit ledigt från jobbet)...
Har din entrepenör skickat dig en högre räkning pgadetta så är det möjligen den delen du kan hävda ersättning för, och det kan ju vara värt att lägga ett par timmar egentid med att formulera ett sådant krav - jag skyulle inte driva det så mkt längre om jag fick ett nekande dock, känns väldigt vanskligt att få rätt på riktigt...
Inte minst kan man ju fråga sig hur ni upptäckte detta ?
Om ni frågade kommunen och dom hävdade att det fanns VA vid tomtgränsen - då har ju mäklaren inte gjort något fel då denne troligen fick/skulle fått samma svar. Då skulle möjligen kommunen bli skadskyldigt- men att få något utöver att dom "gratis" fixar till det vet jag inte om det är möjligt/hur svårt det är...
Om kommunen direkt erkände att "nej det är nog inte draget ända fra, det fixar vi" - då borde du inte lidit någon skada då du antagligen anses borde kollat upp det innan du drog igång grävningen (då det ju var så lätt - bara en fråga till kommunen, och du behövde ju ändå kolla vart det i så fall var indraget?).
Så jag har lite svårt att se hur mäklaren skall stå som skadskyldig ?
/K
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Nu vet vi ju inte detaljerna om hur informationen givits.
Men en vanlig situation är att det i ett köpeprospekt anges ex. att lägenheten är på 55 kvm.
Köparen upptäcker i efterhand att den är bara 48kvm.
Då är det vanligt att mäklaren säger att uppgiften kom från säljaren, säljaren blånekar till att ha sagt något sådant.
Prospektet är skrivet av mäklaren, säljaren nekar till att överhuvudtaget ha sett prospektet.
Då är man som köpare ofta rökt. Du kan inte bevisa att säljaren påstått något om ytan, då kan inte säljaren rimligen bli skadeståndsskyldig, du som köpare har inget avtal med mäklaren, då har mäklaren i princip inget ansvar gentemot dig som köpare.
Ofta är det så att prospektet tas med som bilaga till köpeavtalet. Då blir säljaren plötsligt mer ansvarig för att innehållet stämmer. Då finns ju uppgiften med som en beskrivning av det objekt som säljaren säljer.
Men en vanlig situation är att det i ett köpeprospekt anges ex. att lägenheten är på 55 kvm.
Köparen upptäcker i efterhand att den är bara 48kvm.
Då är det vanligt att mäklaren säger att uppgiften kom från säljaren, säljaren blånekar till att ha sagt något sådant.
Prospektet är skrivet av mäklaren, säljaren nekar till att överhuvudtaget ha sett prospektet.
Då är man som köpare ofta rökt. Du kan inte bevisa att säljaren påstått något om ytan, då kan inte säljaren rimligen bli skadeståndsskyldig, du som köpare har inget avtal med mäklaren, då har mäklaren i princip inget ansvar gentemot dig som köpare.
Ofta är det så att prospektet tas med som bilaga till köpeavtalet. Då blir säljaren plötsligt mer ansvarig för att innehållet stämmer. Då finns ju uppgiften med som en beskrivning av det objekt som säljaren säljer.
Man kan alltid ställa ett krav, det kostar inte så mycket. Vad man bör passa sig för är att ge sig ut på en juridisk strid om man inte måste. Det kan dra ut flera år, kosta enorma pengar, och den tid ni hittills lagt ned är ingenting i jämförelse med vad det tar att börja puckla på varandra med advokater. Låt dina bekanta veta att du inte var så imponerad av mäklarens jobb, skriv gärna en saklig recension på någon sajt för sådana där du beskriver vad du inte var nöjd med, så kommer andra att hitta den när de söker efter en mäklare. Det brukar bli rätt dyrt i längden om de inte sköter sig så det finns flera negativa recensioner.LisaVrålet skrev:
Ja så tänker jag med. Efter alla strider med kommunerna så finns ingen ork kvar till att idiotkriga med mäklaren. Jag får väl helt enkelt ge upp. Men FAN vad fel det känns att han inte har NÅT ansvar alls att inte uppge rena felaktigheter som han ändå rimligtvis borde ha insett inte stod rätt till. 
Klicka här för att svara