Vann en högvinst på ett lokalt lotteri. Värdet uppgavs vara upp emot en tusenlapp och innehöll underhållning, tre rätters middag för två personer och dans. När det drar ihop sig så visar det sig att arrangörerna anser att anmälningar till festligheterna är för få och allt blev inställt och det vunna presentkortet blev värdelöst. Tror att det är en ideell förening som är ansvariga, kan jag kräva nån kompensation, det känns som man blivit lurad.

D
Är lottsäljaren och de som arrangerade arrangemanget du skulle utnyttja presentkortet för samma förening, eller är presentkortet till en tredje part som ställde in arrangemanget? Det känns som det är de som givit ut presentkortet som ev. skall hållas ansvariga.

C
Var det en "ideell" förening eller går pengarna till något vettigt? Om de oavkortat gick till fattiga barn eller nåt sånt skulle jag leva med att vinsten uteblev.

Tror att det är samma förening som ligger bakom,typ en byförening. Nä, ingen välgörenhet är det fråga om. Tänker att det går ju bra att ställa ut vinstlöften som man sedan inte behöver infria.

Det där låter inte kul. Jag brukar ta förluster med ro, men i ett sånt här fall hade jag nog krånglat lite. Någon har lämnat ifrån sig ett presentkort. Denne någon borde stå för värdet, även om evenemanget ställs in. Lösa in presentkortet helt enkelt.

Jag har ingen aning om juridiken. Men som sagt, jag skulle ha bråkat lite i ditt läge.

Enligt lotterilagen måste värdet på den totala vinsten uppgå till minst 35% för ideellt lotteri.

Om en "högvinst" uteblivit lär den ju inte ha uppgått till 35% vilket torde anses som ett brott mot lagen. Läs § 19

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...erilag-19941000_sfs-1994-1000/?epslanguage=sv

Jag skulle direkt hota med att anmäla föreningen och kräva ut motsvarande belopp.

EDIT: Vänd dig till din kommuns konsumentvägledare.

Detta får mig att minnas en historia;

Torpare Hannes enda häst dog hastigt.

När han berättade detta för sin släkting i grannbyn, så frågade denne bekymmersamt hur han klarade sig utan sin häst.

Nja, sa Hannes, jag ordnade ett lotteri där hästen var högsta vinsten. Så jag fick in pengar till en ny häst.

Jamen, sa släktingen, vad sa han som vann hästen, när han upptäckte att den var död?

Inga problem, sa Hannes, han fick tillbaka pengarna för sin lott och var nöjd med det. :cool:

• Gilla
nino och 6 till
  • Laddar…
Är det en förening som frekvent anordnar den typen av festligheter? I så fall det kanske med god ton går att be dem att förlänga giltighetstiden på presentkortet så att du kan nyttja det vid ett senare evenemang

Förhandlingar pågår, återkommer om resultat :)

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fått ett förslag som innebär gratis inträde för 4 personer till en danstillställning, men avböjt detta då det dels inte passar oss dels föredrog jag en kompensation i pengar. Pengar som kompensation går ej då lotterivinsten ska ses som en upplevelse säger motparten. Det som verkar ligga i potten nu är som i hästlotteriet.

C
Kurtivan skrev:
Pengar som kompensation går ej då lotterivinsten ska ses som en upplevelse säger motparten.
Med andra ord: Vinsten var inte värd 1 000 kr, men det kan upplevas som att den var värd 1 000 kr. :D

Kanske dags att anmäla lotteriet nu?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.