22 712 läst ·
40 svar
23k läst
40 svar
Absurda krav från städföretag, tacksam för kommentarer.
Ett avtalsförhållande anses föreligga då det är återkommande besök av städfirman och betalning av fakturorna sker. Har själv haft städfirma hemma hos mig med liknande avtalssituation. Självklart kollar man om de har en ansvarsförsäkring. Fördelen är att man kan avsäga sig tjänsten mef omedelbar verkan. Och det är inget märkligt att de utför de tjänster man vill ha utförda. En äldre person kanske vill ha hjälp med tyngre sysslor dammsugning, skura badrummet eller bära in ved. Jag har haft städhjälp i uppåt 25 år så jag har mött en hel del firmor och de har aldrig haft något emot att göra lite andra saker än själva städningen.
Försöker svara på alla frågor i ett inlägg här.
Vi betalar för 4 timmar städning och det som ska göras på de 4 timmarna är följande:
* Dammsuga
* Städa badrummen
* Torka av ytor och köksskåp
* Torka av lister och ovansidan av lampknappar och uttag
* Stryka på den tiden som är kvar när övrigt är gjort.
Huset är 1-planshus på 144 kvm, men 2 sovrum + tvättstuga ska inte städas (tvättstuga ska det dammsugas bara mitt på golvet ca 3 kvm). Så totalt är det ca 115 kvm i ett plan med öppen planlösning som städas. Avtorkningen av listerna görs sällan och när det är gjort så är det dammsuget och inte torkat (vilket märks på mängden damm som är kvar, jag brukar torka själv när jag kommer hem från jobbet istället).
Den städningen tar för mig 3 timmar nu när jag gör den själv och då håller jag också på att småplocka samtidigt vilket städerskan inte behövt göra eftersom att vi gjort det innan.
Att jag vet att det är städfirman som förstört kaklet är för att det var fint innan de tog över ansvaret för städningen och hade hållit sig i bra skick i 2 år när jag hade hand om det. Under det dryga halvåret som de städade så är det ingen annan som torkat av kaklet. Jag upptäckte det när jag för första gången skulle göra det efter en ovanligt kladdig matlagningssession. Vi hade en genomgång innan första städtillfället där jag fick berätta hur saker skulle städas och då berättade att det bara skulle torkas med fuktig trasa och hänvisade till att jag hade en hel påse med microfiberdukar så att man kunde ta en ren för varje ny arbetsuppgift.
Vi betalar för 4 timmar städning och det som ska göras på de 4 timmarna är följande:
* Dammsuga
* Städa badrummen
* Torka av ytor och köksskåp
* Torka av lister och ovansidan av lampknappar och uttag
* Stryka på den tiden som är kvar när övrigt är gjort.
Huset är 1-planshus på 144 kvm, men 2 sovrum + tvättstuga ska inte städas (tvättstuga ska det dammsugas bara mitt på golvet ca 3 kvm). Så totalt är det ca 115 kvm i ett plan med öppen planlösning som städas. Avtorkningen av listerna görs sällan och när det är gjort så är det dammsuget och inte torkat (vilket märks på mängden damm som är kvar, jag brukar torka själv när jag kommer hem från jobbet istället).
Den städningen tar för mig 3 timmar nu när jag gör den själv och då håller jag också på att småplocka samtidigt vilket städerskan inte behövt göra eftersom att vi gjort det innan.
Att jag vet att det är städfirman som förstört kaklet är för att det var fint innan de tog över ansvaret för städningen och hade hållit sig i bra skick i 2 år när jag hade hand om det. Under det dryga halvåret som de städade så är det ingen annan som torkat av kaklet. Jag upptäckte det när jag för första gången skulle göra det efter en ovanligt kladdig matlagningssession. Vi hade en genomgång innan första städtillfället där jag fick berätta hur saker skulle städas och då berättade att det bara skulle torkas med fuktig trasa och hänvisade till att jag hade en hel påse med microfiberdukar så att man kunde ta en ren för varje ny arbetsuppgift.
Jag tror ändå du kommer få svårt att visa att de har förstört kaklet om de bara har använt sig av normala städmetoder och inte varit vårdslösa på något sätt. Nu verkar det ju inte främst vara det som det handlar om nu, utan du vill inte betala för städning de inte gjort.
Kan tillägga att jag håller inne betalningen för att försäkra mig om att de tar ansvar för att det verkligen blir anmält och utrett av försäkringsbolaget. Om inte deras försäkringsbolag tycker att det är deras fel så får vi anmäla till vårt eget (och betala de 1500 kr vi är skyldiga).
Först vägrade de att alls anmäla till försäkringsbolaget (det var då vi beslutade att hålla in betalningen) och sedan det här med att börja tjafsa om helt andra saker och skicka fakturor på arbete de inte utfört och hota med kronofogden.
Jag har gett ett förslag att vi kan göra upp i godo med att släppa alla krav vi har på dem om de krediterar fakturan så slipper vi deras tjafs och hot och de slipper ev. självrisk och höjda försäkringspremier om det är så att försäkringsbolaget går på vår linje.
Först vägrade de att alls anmäla till försäkringsbolaget (det var då vi beslutade att hålla in betalningen) och sedan det här med att börja tjafsa om helt andra saker och skicka fakturor på arbete de inte utfört och hota med kronofogden.
Jag har gett ett förslag att vi kan göra upp i godo med att släppa alla krav vi har på dem om de krediterar fakturan så slipper vi deras tjafs och hot och de slipper ev. självrisk och höjda försäkringspremier om det är så att försäkringsbolaget går på vår linje.
Deras krav på att betala för 6 månaders städning de inte utfört kom nu i helgen, så nu handlar det såklart mycket om att bevisa att vi inte har ett avtal med 6 månaders uppsägning och att vi hade fog för att säga upp avtalet med omedelbar verkan då de inte utförde sin del av avtalet som de borde.DIY_freak skrev:
Innan det så har det enbart handlat om att få de att anmäla till försäkringsbolaget och att någon ska komma och kolla på skadorna. Om försäkringsbolaget kommer fram till att det är vårt eget fel så är det så det är, men då har i alla fall allting gått rätt till.
I första telefonkontakten jag hade med dem så pratade de mycket om sin ansvarsförsäkring så att vi inte skulle behöva vara oroliga för om något hände. Hade de inte gjort det så hade vi kanske inte varit lika ihärdiga i att de skulle anmäla. Det var de själva som tog upp ansvarsförsäkringen och använde det som en del av säljprocessen vilket gör att vi helt enkelt känner att det var en stor bluff när de sedan vägrar anmäla när något händer.
Jag tror att jag nog driver på det här till stor del av rena principskäl.
Tycker 4 timmar låter lagom på ett hus som har 115 kvm där det även ska strykas kläder, sen beror det på också hur det är möblerat, lösören på golvet, husdjur etc. Men det som jag tycker är konstigt är att ni har haft företaget i 2 år och när ni kommer hem så extrastädar du bla. lister som är nog standard i varje företags städmoment när jag kollat runt tidigare, hur kan man vara nöjd med det? Sen fattar jag inte hur ni kan vara kund hos ett företag som har 3 år bindningstid, det är helt absurt, ni bor väl i Stockholm, väldens tätaste stad med städföretag
Själv har jag endast 2 veckors uppsägningstid!
Sen ang. skadan bör ni kolla upp med en kakelbutik och fråga vad det kan bero på så att ni har lite mer kött på benen. För det låter som antingen att det har använts ett medel när det torkats eller helt enkelt fel mikrofibertrasa eller att man inte får använda mikrofibertrasa alls utan endast ex. wettex trasa, min kompis har marmor i köket som endast får strykas med wettex trasa och vatten.
Jag har själv ingen erfarenhet kring detta mer än att jag läst på massor med städföretags hemsidor innan jag valde mitt städföretag jag har idag, så man har lite kunskap i bagaget
Sen ang. skadan bör ni kolla upp med en kakelbutik och fråga vad det kan bero på så att ni har lite mer kött på benen. För det låter som antingen att det har använts ett medel när det torkats eller helt enkelt fel mikrofibertrasa eller att man inte får använda mikrofibertrasa alls utan endast ex. wettex trasa, min kompis har marmor i köket som endast får strykas med wettex trasa och vatten.
Jag har själv ingen erfarenhet kring detta mer än att jag läst på massor med städföretags hemsidor innan jag valde mitt städföretag jag har idag, så man har lite kunskap i bagaget
Redigerat:
Tycker det hela låter ganska rörigt faktiskt.
Vi har ett liknande hus och jag skulle vilja säga att 4 timmar är väldigt lång tid. Efter egen uppfattning hade jag spenderat följande (förutsatt att det inte är massvis med prylar som måste plockas undan på golv och bänkar)
Dammsuga (ca 50 minuter)
Framgick inte om ni har mattor, men säg 20 minuter att ta ut 3 mattor och piska/rista dem.
Städa badrummen (60 minuter)
Torka av ytor och köksskåp (20 minuter)
Torka av lister och ovansidan av lampknappar och uttag (20 minuter)
Stryka på den tiden som är kvar när övrigt är gjort. (avskyr att stryka så vet ej)
Sen förutsätter jag att de som städar är proffs, precis som jag förutsätter att de som snickrar hemma hos mig också är proffs och gör saker betydligt effektivare än jag som är lekman.
Angående skadorna, är inte det vettigaste att fråga chefen/den städare på städfirman vilka kemikalier/utrustning de använder? NI får väl ett protokoll som är underskrivet och checkat vilka arbetsuppgifter som är utförda och av vem? Fråga även hur många gånger de sköljer/byter moppen. Förhoppnngsvis får ni ett vettigt svar. Ta därefter kontakt med tillverkaren av plattorna och fråga om deras plattor ska kunna tvättas med beskrven metod. Om svar är ja, reklamera plattorna. Om nej, då har ni köpt plattor som inte verkar vara lämpade för golv.
Det känns dessutom oerhört diffust att "stryka tvätt om de hinner". Antingen betalar ni för tjänsten eller inte. Då är det företagets ansvar att tidsuppskatta tillräckligt så de har tid att stryka en normal batch med tvätt. Och självklart ska alla avtalade arbetsuppgifter utföras, annars får de ju komma och göra om, kostnadsfritt. Och strular det under längre tid, byt firma! Så svårt är det inte att städa...
/S
Vi har ett liknande hus och jag skulle vilja säga att 4 timmar är väldigt lång tid. Efter egen uppfattning hade jag spenderat följande (förutsatt att det inte är massvis med prylar som måste plockas undan på golv och bänkar)
Dammsuga (ca 50 minuter)
Framgick inte om ni har mattor, men säg 20 minuter att ta ut 3 mattor och piska/rista dem.
Städa badrummen (60 minuter)
Torka av ytor och köksskåp (20 minuter)
Torka av lister och ovansidan av lampknappar och uttag (20 minuter)
Stryka på den tiden som är kvar när övrigt är gjort. (avskyr att stryka så vet ej)
Sen förutsätter jag att de som städar är proffs, precis som jag förutsätter att de som snickrar hemma hos mig också är proffs och gör saker betydligt effektivare än jag som är lekman.
Angående skadorna, är inte det vettigaste att fråga chefen/den städare på städfirman vilka kemikalier/utrustning de använder? NI får väl ett protokoll som är underskrivet och checkat vilka arbetsuppgifter som är utförda och av vem? Fråga även hur många gånger de sköljer/byter moppen. Förhoppnngsvis får ni ett vettigt svar. Ta därefter kontakt med tillverkaren av plattorna och fråga om deras plattor ska kunna tvättas med beskrven metod. Om svar är ja, reklamera plattorna. Om nej, då har ni köpt plattor som inte verkar vara lämpade för golv.
Det känns dessutom oerhört diffust att "stryka tvätt om de hinner". Antingen betalar ni för tjänsten eller inte. Då är det företagets ansvar att tidsuppskatta tillräckligt så de har tid att stryka en normal batch med tvätt. Och självklart ska alla avtalade arbetsuppgifter utföras, annars får de ju komma och göra om, kostnadsfritt. Och strular det under längre tid, byt firma! Så svårt är det inte att städa...
/S
Vi har inga husdjur och plockade alltid undan allting på kvällen dagen innan städerskan skulle komma, så hon kom till ett städat hus (bortsett från det som hon skulle göra såklart). Inga mattor som ska tas ut, det finns 3 mattor men en är för stor och ting för att ta IT och de båda andra vet jag med säkerhet att de inte togs ut då det ofta kunde ligga pärlor under dem efter städningen (fattar inte hur ungarna gör för att pilla in så mycket pärlor under mattorna.Napster skrev:Tycker 4 timmar låter lagom på ett hus som har 115 kvm där det även ska strykas kläder, sen beror det på också hur det är möblerat, lösören på golvet, husdjur etc. Men det som jag tycker är konstigt är att ni har haft företaget i 2 år och när ni kommer hem så extrastädar du bla. lister som är nog standard i varje företags städmoment när jag kollat runt tidigare, hur kan man vara nöjd med det? Sen fattar jag inte hur ni kan vara kund hos ett företag som har 3 år bindningstid, det är helt absurt, ni bor väl i Stockholm, väldens tätaste stad med städföretagSjälv har jag endast 2 veckors uppsägningstid!
Jag har själv ingen erfarenhet kring detta mer än att jag läst på massor med städföretags hemsidor innan jag valde mitt städföretag jag har idag, så man har lite kunskap i bagaget![]()
Huset är väldigt lättstädat, det är öppen planlösning och man kan dammsuga hela den delen av huset som skulle städas utan att ens behöva byta uttag för dammsugarsladden.
Vi har inte haft företaget i två år, började i september förra året. Och vi har inte heller tre års avtal. I det första förslaget stod det 1 år och då sa vi till att vi ville ha kortare och så blev det 6 månader med 2 månaders uppsägning. Och eftersom det tydligt stod det i avtalet vi skrev på så tolkade jag (helt riktigt vad jag förstått nu) att det som stod i det allmänna avtalet angående bindningstid inte gällde.
Vi fick med instruktioner om hur kaklet skulle torkas när vi köpte kaklet så det har vi bra koll på. Jag misstänker att det kan avvara så enkelt att man kanske först torkat fläkten med medel och sedan använt samma trasa till kaklet.
Tyvärr hade vi svårt att hitta städföretag då många inte åker till vallentuna där vi bor.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du har helt rätt, vi skulle haft tydligare uppgifter. Vi resonerade väl helt enkelt som så att vi köper en tjänst i fyra timmar så får de föra så mycket som man hinner på fyra timmar. Att stryka kan ju ta väldigt olika lång tid så det kan ju vara väldigt svårt att bedöma vi bestämde ett system där vi hängde kläder på en speciell stång i tvättstugan så började de från vänster och strök så mycket de hann tills tiden var slut (vilket då inte blev någonting...)steve5432 skrev:Tycker det hela låter ganska rörigt faktiskt.
/S
Företag brukar ha väldigt hög självrisk på sina försäkringar, t.ex ett halvt basbelopp, så det kan nog bli svårt att få dem att försöka ta det på sin försäkring om ni bara har 1.500 kr som påtryckningsmedel 
Jag gissar att det är därför som det varit så svårt att få de att anmäla till försäkringsbolaget. Men vi har som sagt erbjudit oss att de kan släppa allting mot att kreditera fakturan. Efter allt tjafs så är det en lösning som funkar för oss och för dem så blir det ett billigt sätt att köpa sig fria från ansvar.MartinP666 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden