Hej forumet
Tycker om att vara inne på forumet och läsa om allt möjligt men nu måste jag ställa en tråkig fråga till er.

Min fru vill skiljas och det vill inte jag men om det nu är så vill jag att det ska gå fort.
Vi har en son som är 15 år så vi har en betänketid på 6 mån.
Frugan vill bo kvar i huset och jag orkar inte bo kvar i huset så jag vill bort från huset så fort som möjligt.
Nu till frågan
Kan göra upp det ekonomiska innan det har gått 6 mån?
Jag tänkte närmast på att dela besparingar ,skriva om papperna på huset .
Tack på förhand

Jadå, det går bra. Det kallas bodelning under pågående äktenskap och kan göras vare sig ni skilt er eller ej.

Tack för snabbt svar
Kan googla vidare på det
Är det någon nackdel med detta?

Vart ansöker man om bodelning under äktenskap och vi behöver hjälp med bodelningen, kan banken hjälpa oss eller är det en advokat som man anlitar?

Bob_the_builder
Det är ingen ansökan utan ni registrerar er bodelningshandling (ett avtal) hos Skatteverket.

Ni kan skriva ert eget avtal, men om ni inte är överens är det nog lämpligt att anlita en jurist.

Tack för snabba svar även om jag helst inte hade behövt ställa frågan

S
Beklagar:( aldrig kul när bara den ena vill.

Nej så är det ,det jag har lärt mig är att man måste verkligen visa när man älskar någon😢

• Gilla
Profossen och 1 till
  • Laddar…
Om ni är överens om fördelningen av tillgångar så skriver ni ett bodelningsavtal med bilaga där ev. lösöre men framför allt fast egendom, skulder och tillgångar skiftas.

Om ni är överens om lösöret (kläder, möbler etc.) så skriver ni bara "lösöre skiftas i sämja" eller ngt. liknande.

Så:

Boets gemensamma tillgångar och skulder innan bodelning (värdera huset via mäklare är mitt tips, kostar 1000-2000 ca.).

Makans tillgångar (huset bl.a.) och ev. skulder (huslån) efter delning --> Nettovinst.

Makens (ditt) tillgångar och skulder efter bodelning,
-->Nettovinst.

Ni måste inte skifta så att det blir 50/50 om ni inte vill det.

Har ni gemensamt sparande till barn så skriv kontonummer och summa samt hur det i fortsättningen ska förvaltas (gemensamt eller av en part).

Ni skickar in ansökan om skilsmässa till tingsrätten. När de registrerat mottagandet av den kan ni datera och skriva under bodelningen. Den måste inte registreras någonstans om ni bägge är överens. Däremot behöver kreditinstitutet för huslånen få en kopia så de kan lägga om lånen på makan.

För att makan ska bli ensam fastighetsägare behöver ni även anmäla ändringen till Lantmäteriverket. Kostar runt 800:-. De vill också ha bodelningen i original så skriv ut minst tre ex som ni signerar.

Hela "fifan" tar runt 3 månader om man ligger på, från start skilsmässoansökan till avslutad bodelning och omläggning av lån med mera, så att du som exmake kan söka nya lån exempelvis.

OBS! När skilsmässoansökan har inkommit till tingsrätten och är daterad av dem räknas era ekonomier som åtskilda. Du kan alltså inte köpa exempelvis en Bayliner efter det datumet och ta upp den i bodelningen :)

Lycka till med allt!

Kan även tipsa om att Svenska Kyrkan har bra familjerådgivning för en billig peng om man vill gå och prata igenom beslutet. Har man varit gifta en längre tid och haft det bra ihop är det något jag verkligen rekommenderar! De som jobbar där är neutrala och professionella, d.v.s. de kommer hjälpa dig och din partner att reda ut vad ni vill och varför så ni har större chans att kunna vara vänner/schyssta mot varandra efterråt. Viktigt om man har barn med i bilden.

Ingen ska behöva skiljas utan att få förstå varför den andre vill det. Då kan man ju inte heller gå vidare på ett bra sätt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.