1 878 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Fastighet vid äktenskap
Jag och min sambo ska gifta oss i sommar (...och, bäst av allt, med varandra! Båda två!).
Det blir naturligtvis en hel del juridik i det, framför allt då fastigheten, som är min. Vi är båda överens om att den ska förbli min. Jag antar att detta kräver äktenskapsförord. Korrekt?
Vi funderar dock på att skriva över en mindre del av fastigheten, tex 1 kr, på sambon, då det är fördelaktigt med ROT och sånt. Jag har för mig att just vid äktenskap så kan man göra sådant utan att behöva betala lagfartskostnader (vilka jag vill minnas var ungefär 65 000 när jag köpte fastigheten). Är detta vettigt, och stämmer mitt minne av lagfartskostnaden?
Annat som är värt att tänka på i sammanhanget?
Det blir naturligtvis en hel del juridik i det, framför allt då fastigheten, som är min. Vi är båda överens om att den ska förbli min. Jag antar att detta kräver äktenskapsförord. Korrekt?
Vi funderar dock på att skriva över en mindre del av fastigheten, tex 1 kr, på sambon, då det är fördelaktigt med ROT och sånt. Jag har för mig att just vid äktenskap så kan man göra sådant utan att behöva betala lagfartskostnader (vilka jag vill minnas var ungefär 65 000 när jag köpte fastigheten). Är detta vettigt, och stämmer mitt minne av lagfartskostnaden?
Annat som är värt att tänka på i sammanhanget?
Man kan inte skriva över 1:- av fastigheten. Man skriver över en viss ägarandel av fastigheten och det enklaste är väl i så fall att du skänker en liten del av fastigheten till din hustru. Lagfartskostnaden vid gåva är 825:-.
http://www.lantmateriet.se/globalas...andring-av-agandeforhallande-mellan-makar.pdf
http://www.lantmateriet.se/globalas...andring-av-agandeforhallande-mellan-makar.pdf
Redigerat av moderator:
http://rotavdragen.se/om/
Det räcker med att hon äger en liten andel för att få använda ROT.
Smidigt att du själv äger huset! Blir en fin hållhake så att hon sköter sig
Dock sänks ju som bekant ROT till 30% nästa år. Mitt tips är att det är helt borta till 2017.
Det räcker med att hon äger en liten andel för att få använda ROT.
Smidigt att du själv äger huset! Blir en fin hållhake så att hon sköter sig
Dock sänks ju som bekant ROT till 30% nästa år. Mitt tips är att det är helt borta till 2017.
Tänk på att du inte längre har rätt att ensamt bestämma om försäljning av fastigheten efter att ni har gift er, oavsett om du har äktenskapsförord eller inte. Oavsett ägarandel (så länge det finns mer än en ägare) så kan en ägare framtvinga en tvångsförsäljning. Bara ett par detaljer att tänka på innan man skänker bort en del av fastigheten för att tjäna lite ROT-avdrag (fast den första punkten gäller iofs oavsett samägande eller inte).
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Fast, en tvångsförsäljning behöver ju inte vara så allvarlig. OM en delägare som äger ex. 1% av fastigheten på rent jäkelskap tvingar fram en försäljning så kan du ju som majoritetsägare bjuda i princip hur mycket som helst, 99% av pengarna går ju tillbaka till dig.
Jag hoppas det blir ett högst teoretiskt resonemang för TS, men det uppstår en del kostnader vid en tvångsförsäljning också och då får man ju betala dessa kostnader efter andelstal också.hempularen skrev:
Fast om man är orolig för det (vilket jag inte är), så kan man väl avtala bort det?DIY_freak skrev:Tänk på att du inte längre har rätt att ensamt bestämma om försäljning av fastigheten efter att ni har gift er, oavsett om du har äktenskapsförord eller inte. Oavsett ägarandel (så länge det finns mer än en ägare) så kan en ägare framtvinga en tvångsförsäljning. Bara ett par detaljer att tänka på innan man skänker bort en del av fastigheten för att tjäna lite ROT-avdrag (fast den första punkten gäller iofs oavsett samägande eller inte).
Det är vettigt att inte gå omkring och oroa sig för allt som kan hända... Vet inte vilken del det var du avsåg med att avtala bort det, men tror inte medgivande från maka vid försäljning av gemensamt använd bostad går att avtala bort. Tvångsförsäljning är jag osäker på om det går att avtala bort med någon förutbestämd utköpsklausul.Troberg skrev:
Jo, jag har ett avtal där det står att om jag vill sälja min andel i fastigheten så får jag bara sälja till de andra delägarna. Jag antar att det är juridiskt bindande.
Min granne hade förut en sambo som flyttade ifrån honom. Sen flyttade hon tillbaka och sen dess äger hon 1% av hans fastighet. Taxeringsvärdet är ca 2,5 miljon. Jag antar de gjorde så bara för att kunna få mer rotavdrag, eller så var det för att hon inte vill investera i en fastighet hon inte äger.
Min granne hade förut en sambo som flyttade ifrån honom. Sen flyttade hon tillbaka och sen dess äger hon 1% av hans fastighet. Taxeringsvärdet är ca 2,5 miljon. Jag antar de gjorde så bara för att kunna få mer rotavdrag, eller så var det för att hon inte vill investera i en fastighet hon inte äger.
Tja... det beror på hur petig man skall vara när man läser avtalet. Vid en tvångsförsäljning så VILL du ju inte sälja din andel av fastigheten, så då är ju frågan om klausulen gäller?oliva skrev:
Vet inte hur juridiskt korrekt detta är, men antar att det stämmer?
https://www.villaagarna.se/Global/D...yra_ut_arrendera/Samaganderattslagen-2012.pdf
Delägarna kan avtala att om en delägare vill sälja sin andel ska övriga delägare
ha förköpsrätt till andelen. Observera att ett sådant avtal bara är moraliskt
förpliktande. Ett sådant avtal är nämligen inte juridiskt bindande mellan
delägarna.
https://www.villaagarna.se/Global/D...yra_ut_arrendera/Samaganderattslagen-2012.pdf
Delägarna kan avtala att om en delägare vill sälja sin andel ska övriga delägare
ha förköpsrätt till andelen. Observera att ett sådant avtal bara är moraliskt
förpliktande. Ett sådant avtal är nämligen inte juridiskt bindande mellan
delägarna.
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Som sagt normaslt så är inte sk. hembudsklausuler eller andra begränsningar i ägarrätten möjliga.
Dvs. en klausul om att du bara får sälja till en annan delägare är normalt sett inte giltig.
MEN det går tydligen att stipulera den typen av regler i ett testamente. Så att ex. en syskonskara ärver en fastighet, där testamentet föreskriver hembudsregler, eller ännu värre. Och det är då tydligen giltigt. Jag såg det svaret från en jurist i en frågespalt för något år sedan, och blev förvånad.
Dvs. en klausul om att du bara får sälja till en annan delägare är normalt sett inte giltig.
MEN det går tydligen att stipulera den typen av regler i ett testamente. Så att ex. en syskonskara ärver en fastighet, där testamentet föreskriver hembudsregler, eller ännu värre. Och det är då tydligen giltigt. Jag såg det svaret från en jurist i en frågespalt för något år sedan, och blev förvånad.
Klicka här för att svara