Hej.
Är det normalt att man betalar sopavgift i efterskott? Gör alla så?
Kommunen har upptäckt att jag har en sommarstuga så nu har jag fått en sopavgift för 2015-01-01-2015-12-31.
Även en hämtningsavgift för 80 liter matavfall var 14:e dag, men jag har inget sopkärl och har aldrig haft sophämtning. Jag antar man betalar för det ändå. Får man skaffa sopkärl själv? Hade jag vetat att jag ska betala för sophämtning för 2015 hade jag kanske kostat på mig en tömning också.

Finns det något som hindrar att de skickar ut fakturor för 2014 också?

Jag funderar även på detta med fastighetsskatt. Jag betalar ingen sådan vad jag vet, bör inte det komma på deklarationen? Är det även här kommunen som ska ha koll på detta, och kan jag få betala fastighetsskatt under flera år, i efterskott?

Du kommer nog inte slippa avgift om du inte har sökt innan om inte att ha sophämtning, lite som gymkortet som aldrig används. Vissa kommuner tillåter inte att man inte har hämtning (dels för att undvika att man dumpar det någon annanstans), i andra kommuner kan man söka om dispans men det är ofta en en hög ansökningsavgift.
Har du inget sopkärl bör du höra av dig till bolaget som sköter hämtning, de flesta tillåter endast kärl som passar deras biler och tillhändahåller kärl utan kostnad.

Jo, men är det brukligt att skicka fakturan i efterskott? Då kan de ju lika gärna skicka faktura för 2014 också. Din jämförelse med gymkort haltar lite eftersom jag knappast har ett gymkort utan att veta om det. De borde ju ha kontaktat mig och sagt att jag kan börja slänga sopor nu för jag kommer få betala för det oavsett om jag nyttjar det eller ej.
Är mest intresserad om alla med fritidshus betalar sopavgiften ett år i taget i efterskott.

Vad gäller fastighetsskatt så skall den komma automatiskt på deklarationen. Men det kan bero lite på när du fick lagfart. Har för mig att det är den som är lagfaren ägare 5e Januari som blir skattskyldig för hela året. Om vi gissar att du blev ägare under 2014, så skall alltså fastighetsskatten för 2015 komma på deklarationen under våren 2016.

Om du redan borde haft det på förra deklarationen så skulle jag nog dubbelkolla så att du verkligen fått lagfart.

Ok, tack Hempularen. Jag fick lagfarten under första halvan av 2013 så jag tycker det är konstigt att jag inte fått någon fastighetsskatt ännu. Jag har försökt söka på om det finns undantag på fastighetsskatt, exempelvis att huset är värt så lite, men jag hittar inget om att det skulle kunna fungera så. De kanske har upptäckt nu att jag äger huset så till våren har jag nog fastighetsskatt på deklarationen.

Njaa, det där låter konstigt. Du borde fått det redan förra året. Kolla med lantmäteriet så inget skumt hänt med lagfarten. Typ "kidnappad" lagfart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.