Vårt hus är färdigt och vi behöver få alla papper inskickade till kommunen. Då har vår KA gåt tunder jorden Han svarar inte på mail, kan svara på telefon om man ringer från något nytt nummer och ger besked om att återkomma vilket han sedan inte gör.

Mitt senaste till honom är att jag ska kontakta en annan KA och sedan skicka fakturan till honom, men enklast är ju om han gör det sista också.

Har kontaktat kommunen (slutbeskedet skulle varit inne för ett halvår sedan men dröjer på grund av strulet) och de är i alla fall väldigt förstående.

Nu har ju dessutom reglerna ändrats jämfört när vi fick vårt bygglov så nu är det ju kontrollansvarig som gäller och inte Kvalitetsansvarig längre. Kan jag få något tips på någon som kanske kan tänka sig att ta tag i det sista pappersarbetet och frågorna vi har.

T.ex. så kräver kommunen sektionsritningar av en typ som vi inte har och också energinormsberäkningar, gissar att reglerna ändrats angående det och skulle behöva få svar på vad vi egentligen behöver lämna in kopplat till att vi fick vårt bygglov 2010.

Ja som ni märker så är jag sådär lite allmänt förvirrad och vet inte alls hur jag ska gå tillväga så kom gärna med tips.

Bob_the_builder
Det ni ska lämna in är handlingar enligt de regler som gällde när ni fick bygglov. Problemet med att "ta över" som KA är ju uppenbart - jag skulle aldrig skriva på en kontrollplan med kontrollpunkter som någon annan (ev) har godkänt. Försök se till att han gör det ni kommit överens om, ta ev kommunen till hjälp för att trycka på.

Ta med kontrollplanen och åk hem till KA och kräv en påskrift där och nu, oavsett om han har kontrollerat eller inte.

O
Det är de regler som gällde när du fick ditt bygglov. Kommunen kan inte tvinga dig att följa de nya reglerna.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Ang. sektionsritningarna, så är de relativt lätta att ta fram förutsatt att huset redan har projekterats med 3d-modell.
Finns modellen så går det på några musklick för någon som gjort det förr. Utifrån erfarenhet av programmet Revit så skulle jag gissa en timmes arbete inklusive utskrift.

Hur ska man göra om personen avlidit?

Detta påhitt av komunerna med KA, helt sjukt och dessutom en branch helt utan konkurens i många fall, där jag bor fans det väl 2 eller 3 stycken att välja på, dom tar betlat därefter och utför i min menning väldigt lite för dom pengarna.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tycker det låter märkligt att de kräver in konstruktionsritningar i efterhand. I normalfallet ska de visas upp vid det tekniska samrådet innan man får startbesked. Är det verkligen korrekt förfarande?

Thomas_snickare skrev:
Detta påhitt av komunerna med KA, helt sjukt och dessutom en branch helt utan konkurens i många fall, där jag bor fans det väl 2 eller 3 stycken att välja på, dom tar betlat därefter och utför i min menning väldigt lite för dom pengarna.
Det är Riksdagen som har bestämt att det skall finnas en KA.
Du bor i Västra Götaland där det finns 816 certifierade KA. Ganska stor konkurrens?

Det är nog en del kunskap som bör besittas innan man ger sig på detta. Tror jag ...

Marcus_L skrev:
Kan man inte utbilda sig själv till KA på 4 dagar för 7700kr +moms och göra skiten själv?
Du kan göra testet, men du kommer inte att få ett certifikat om du inte kan uppvisa erfarenhet eller utbildning!

haavard skrev:
Det är Riksdagen som har bestämt att det skall finnas en KA.
Du bor i Västra Götaland där det finns 816 certifierade KA. Ganska stor konkurrens?
I HELA VG, dvs sveriges näst största region (befolkning) i närheten där jag bor fanns bara en handfull, och 816 st för denna jätte region är knappast "marknadsmässig konkurens"

Thomas_snickare skrev:
I HELA VG, dvs sveriges näst största region (befolkning) i närheten där jag bor fanns bara en handfull, och 816 st för denna jätte region är knappast "marknadsmässig konkurens"
Det blir 0,5 KA per 1000 invånare. Jag tycker det låter rätt mycket. Man kan jämföra med att det finns ca 1 distriktsläkare per 1000 invånare.

• Gilla
Amar
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Det blir 0,5 KA per 1000 invånare. Jag tycker det låter rätt mycket. Man kan jämföra med att det finns ca 1 distriktsläkare per 1000 invånare.
f91jsw skrev:
Det går enligt socialstyrelsen 1 allmänläkare på 1700 invånare i landet, men då räknar man inte heltider. Jag skulle gissa att det verkliga snittet är betydligt lägre ..��

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.