8 396 läst ·
15 svar
8k läst
15 svar
KA gått under jorden, vad göra?
Sida 1 av 2
Vårt hus är färdigt och vi behöver få alla papper inskickade till kommunen. Då har vår KA gåt tunder jorden Han svarar inte på mail, kan svara på telefon om man ringer från något nytt nummer och ger besked om att återkomma vilket han sedan inte gör.
Mitt senaste till honom är att jag ska kontakta en annan KA och sedan skicka fakturan till honom, men enklast är ju om han gör det sista också.
Har kontaktat kommunen (slutbeskedet skulle varit inne för ett halvår sedan men dröjer på grund av strulet) och de är i alla fall väldigt förstående.
Nu har ju dessutom reglerna ändrats jämfört när vi fick vårt bygglov så nu är det ju kontrollansvarig som gäller och inte Kvalitetsansvarig längre. Kan jag få något tips på någon som kanske kan tänka sig att ta tag i det sista pappersarbetet och frågorna vi har.
T.ex. så kräver kommunen sektionsritningar av en typ som vi inte har och också energinormsberäkningar, gissar att reglerna ändrats angående det och skulle behöva få svar på vad vi egentligen behöver lämna in kopplat till att vi fick vårt bygglov 2010.
Ja som ni märker så är jag sådär lite allmänt förvirrad och vet inte alls hur jag ska gå tillväga så kom gärna med tips.
Mitt senaste till honom är att jag ska kontakta en annan KA och sedan skicka fakturan till honom, men enklast är ju om han gör det sista också.
Har kontaktat kommunen (slutbeskedet skulle varit inne för ett halvår sedan men dröjer på grund av strulet) och de är i alla fall väldigt förstående.
Nu har ju dessutom reglerna ändrats jämfört när vi fick vårt bygglov så nu är det ju kontrollansvarig som gäller och inte Kvalitetsansvarig längre. Kan jag få något tips på någon som kanske kan tänka sig att ta tag i det sista pappersarbetet och frågorna vi har.
T.ex. så kräver kommunen sektionsritningar av en typ som vi inte har och också energinormsberäkningar, gissar att reglerna ändrats angående det och skulle behöva få svar på vad vi egentligen behöver lämna in kopplat till att vi fick vårt bygglov 2010.
Ja som ni märker så är jag sådär lite allmänt förvirrad och vet inte alls hur jag ska gå tillväga så kom gärna med tips.
Det ni ska lämna in är handlingar enligt de regler som gällde när ni fick bygglov. Problemet med att "ta över" som KA är ju uppenbart - jag skulle aldrig skriva på en kontrollplan med kontrollpunkter som någon annan (ev) har godkänt. Försök se till att han gör det ni kommit överens om, ta ev kommunen till hjälp för att trycka på.
Ang. sektionsritningarna, så är de relativt lätta att ta fram förutsatt att huset redan har projekterats med 3d-modell.
Finns modellen så går det på några musklick för någon som gjort det förr. Utifrån erfarenhet av programmet Revit så skulle jag gissa en timmes arbete inklusive utskrift.
Finns modellen så går det på några musklick för någon som gjort det förr. Utifrån erfarenhet av programmet Revit så skulle jag gissa en timmes arbete inklusive utskrift.
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Detta påhitt av komunerna med KA, helt sjukt och dessutom en branch helt utan konkurens i många fall, där jag bor fans det väl 2 eller 3 stycken att välja på, dom tar betlat därefter och utför i min menning väldigt lite för dom pengarna.
Det är Riksdagen som har bestämt att det skall finnas en KA.Thomas_snickare skrev:
Du bor i Västra Götaland där det finns 816 certifierade KA. Ganska stor konkurrens?
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
I HELA VG, dvs sveriges näst största region (befolkning) i närheten där jag bor fanns bara en handfull, och 816 st för denna jätte region är knappast "marknadsmässig konkurens"haavard skrev:
Det blir 0,5 KA per 1000 invånare. Jag tycker det låter rätt mycket. Man kan jämföra med att det finns ca 1 distriktsläkare per 1000 invånare.Thomas_snickare skrev:
f91jsw skrev:
Det går enligt socialstyrelsen 1 allmänläkare på 1700 invånare i landet, men då räknar man inte heltider. Jag skulle gissa att det verkliga snittet är betydligt lägre ..f91jsw skrev:
Redigerat: